Bukefalos 28 år!

Tjock i benet- hjälp

Lenis

Trådstartare
Min unghäst har inte särskilt "rena" ben, har bara haft honom ett halvår knappt, och vet inte varför. Bara höger fram är riktigt fint.

Hur som helst, igår var han helt plötsligt jämtjock över hela höger bak! :cry: Vet inte alls vad det är, han borde inte vara överutfodrad eftersom han är i närmast perfekt vikt och äter mest hö.. Han ömmar inte för fem öre och är i övrigt i bra skick, på kanonhumör rent av. :smirk: Kunde tyvärr inte kolla om han haltade eller markerade då jag hade isgata ute pga vattenläcka :( Men det jag såg var ok, dvs han haltade inte markant. Ska springa med honom nu om en stund, har fått hjälp att ställa upp som ledare.

Men, vad kan det vara? Han har vintervilat i flera veckor, så han kan inte vara överansträngd. Om det håller i sig ringer jag förstås vet, men man hoppas ju att det ska gå över :o Tror ni det kan vara allvarligt?
 
Om benet är jämntjockt låter det som en lymfangit. Detta är en reaktion som uppstår i samband med att hästen får en sårinfektion eller liknande i ett ben. Såret är ofta så litet att man aldrig hittar det. Även hovböld, mugg mm kan ge samma reaktion. Orsaken är ett läckage från benets lymfkärl.

För att vara säker kan du kolla såhär: tryck in pekfingret i det svullna benet och känn därefter genast över tryckstället. Om det är en lymfangit så blir det ett bestående avtryck av fingret, ungefär som om man tryckt i modell-lera! (Detta kallas på finare (?) språk för pitting ödem/oedema).

En lymfangit brukar gå över av sig själv på ett par dagar. Man ska dock kolla så att hästen inte har feber eller verkar mycket allmänpåverkad, då kan antibiotika behövas. Rörelse är bra för att få upp cirkulationen i benet, dock inte motion utan typ "strosa i hage". Under natten kan du lägga på ett våtvärmande omslag; bandagera benet med mkt bomull och gasbinda. Dränk in bandaget med ljummen jodopaxlösning. Lägg en benlinda över paketet. Brukar dra ut svullnade bra!

Lycka till!
 
När vår häst fick lynfangit i sitt bakben fick han pencillin och vet sa att det var väldigt viktigt med direkt behandling för att svullnaden inte skulle bli bestående.
 
Onödigt om hästen inte har feber. Antiinflammatoriskt, våtvärmande omslag och rörelse för att förbättra cirkulationen.
 
Vi hade ett par hästar i stallet som svullnade upp i alla fyra benen, det började med ett i taget.
Det visade sig vara något virus och åtföljdes av hög feber ett par dagar.
 
Tack så mycket för det mycket informativa inlägget, kanon att få lära sig hur man kan känna igen lymfangit, då jag misstänkte/oroade mig för detta. :bow: :bow: :bow:

Han haltar inte för fem öre, det var inte lymfangit enligt koll, och svullnaden har gått ner till stor del. Funderar dock fortfarande på varför en så ung häst har så "galliga" ben.. Det kan ju inte vara bra/vanligt? :(
 
Så fick min store nu för någon vecka sedan!!! Helt jämntjock över hela benet, jättekonstigt! Inget sår, ingenting som satt fast i skon och markerade inget alls!!! Jag körde stenhårt med att gå med honom 10 minuter - det dämpade svullnaden, efter det på med Puffa kylskydd medans jag mockade och fixade i stallet, med andra hästen osv, och sedan innan han gick in i boxen kyllera. Det gav med sig efter några dagar, men jag fortsatte att spola, kyla och lera på honom för att vara på säkra sidan!!! =)
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 637
Senast: Imna
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 755
Kropp & Själ (jättelång tråd) Min bror är ute på jävligt djupt vatten och just nu bryr jag mig ärligt talat inte så mycket om vilka beslut han tar...
2
Svar
21
· Visningar
2 398
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 186
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp