Bukefalos 28 år!

Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

usch det jag reagerade på var att den jäklans pappan i slutet till den utländska tjejen bara "ja och jag försöker ju hjälpa till så mkt jag kan men jag jobbar ju faktiskt 3 skift":devil: aaarg jag blir tycker alla papper ska hjälpa till.
sånt kan man faktiskt inte skylla på:mad:

måste säja att barnmorskan från Norrköping, henne gillade jag starkt;) kul att höra nån med "riktig" dialekt igen hihi, kommer ju ifrån en liten by utanför Norrköping från början:)


Han menade ju såklart att han jobbar tre skift på raken :angel:
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Jag trodde de hade med någon läkarförsäkring att göra.

T.ex. om en läkare inte har en viss försäkring och stannar t.ex vid en trafikolycka och börjar "jobba" innan ambulansen kommer och då kanske gör något som är fel. Så går det j*vligt illa för de inte har den där extra försäkringen.

OT men, som läkare har du skyldighet att hjälpa till om någon behöver läkarvård oavsett vilken situation du befinner dig i, så försäkring eller inte spelar ingen roll.
Som NeverEver säger, så handlar det om att inte göra jobb som du inte får betalt för. Vilken annan yrkesgrupp skulle göra/skulle anses behöva göra det än de som jobbar inom vården?
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

nån av mammorna i serien beskrev det väl som att "bli sliten mellan två tåg" eller sa hon inte nåt sånt?

men undra om alla upplever smärtan som olika lixom eller alla känner samma slags smärta...
finns det något man lixom kan gämföra med???har man känt den smärtan någon gång innan?

Hur man upplever smärta är ju alltid högt individuellt. Vilken sorts smärta det än gäller.
När det som gjorde som ondast på mig så skulle jag nog kunna jämföra det med att slitas mellan två tåg. Men det var ju bara under en kort del av hela värkarbetet.
När det började på mig så var det som mensvärk som hela tiden växte sig starkare. Senare så stålade det även ner i benen på mig vilket jag tyckte var jobbigt.
Det jag blev mest förvånad över var den brännande/svidande smärtan som kom strax innan Jason kom ut. Den var jag inte alls förberedd på.
Sen att allt bara försvann när han gled ut hade jag ju hört talas om, men trodde inte på förrän jag upplevde det själv.
Smärtan under en förlossning är otroligt svår att förklara, precis som känslan när barnet lägs på ens bröst för första gången.:love::love:


Ett tips om du missat något program, de finns på svt:s hemsida och där finns även lite extra klipp.;)
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

nån av mammorna i serien beskrev det väl som att "bli sliten mellan två tåg" eller sa hon inte nåt sånt?

men undra om alla upplever smärtan som olika lixom eller alla känner samma slags smärta...
finns det något man lixom kan gämföra med???har man känt den smärtan någon gång innan?

Det går inte att jämföra den smärtan med något annat, självklart var det inte skönt att föda barn, och visst kändes det, men smärta som om man hugger av sig ett finger, paperkutt mellan tårna, stukar något väldigt allvarlig. Nä det går inte att beskriva.

Gullan86 skrev:
av vilken anledning fastnar moderkakan på vissa men inte på andra egentligen? är det nåt man vet nåt om?

För mig och för min mamma har det vart för förlossningen gått så snabbt.

Sastra skrev:
OT men, som läkare har du skyldighet att hjälpa till om någon behöver läkarvård oavsett vilken situation du befinner dig i, så försäkring eller inte spelar ingen roll.
Som NeverEver säger, så handlar det om att inte göra jobb som du inte får betalt för. Vilken annan yrkesgrupp skulle göra/skulle anses behöva göra det än de som jobbar inom vården?

Nej, jag var på konferans förra helgen och då pratade vi om just detta med läkarförsäkringen, det gällde inom bilsporten och då hade en kraschat och läkaren på tävlingen hade ej den där försäkringen och gjorde en felbedöming och föraren fick då en väldigt lång rehablitering efteråt och blev helt utan ersättning pga det.


Och självklart förstår jag, speciellt inom vården, att man inte vill göra någons annans jobb. Det är ju inte för det är kul att vara hemma de är strejk just nu.
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Vilken annan yrkesgrupp skulle göra/skulle anses behöva göra det än de som jobbar inom vården?

Lärare. Tex så fick vi order på en skola om att utföra diverse städuppgifter för de kunde inte städerskorna utföra för då kunde de få frslitningsskador och andra uppgifter ingick inte i deras uppdrag.
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

KL

Hehehe i del 5:8 tittade en av kvinnorna in i kameran och nämnde "ryggmärgsbedövningen" - omdelbart hamnade mina tankar hos CillaW som ideligen motarbetas i sina försök att sprida kunskap om rätt benämning :D
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

KL

Hehehe i del 5:8 tittade en av kvinnorna in i kameran och nämnde "ryggmärgsbedövningen" - omdelbart hamnade mina tankar hos CillaW som ideligen motarbetas i sina försök att sprida kunskap om rätt benämning :D

Det tänkte jag också på... :D:D
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Låter som barnmorskan jag hade :mad:...vad hette hon i förnamn?
Jä**a häxa va hon och inte sa jag något heller för jag visste inte bättre. Men sen när dom byttes av och jag fick ett nytt gäng var dom heeelt underbara och insåg då vilken kärring jag fått först. ( födde i maj -07, igångsättning)
BM-Känns det något?
Jag - ja droppet gör att det krampar lite o det är lite tufft, inga pauser....(flås)
BM- mm värre blir det.( upprepades ett flertal ggr)
Jag- :o jaaa det vet jag ( tack för peppningen liksom)
BM- du får stå ut en timma till innan vi kan ge nåt smärtstillande ( det var väl skiftbyte då)
Låg då med lite lustgas, 2 min senare håller jag på att svimma o mitt barns hjärtljud försvann o in rusar ett helt läkarteam som sett allt på monitorer. Barnet klarar inte av droppet och det stängs av och det blev akut ks istället, allt slutade gott iallafall. Men attans va sur jag var på den första BM som va så snorkig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

KL

Hehehe i del 5:8 tittade en av kvinnorna in i kameran och nämnde "ryggmärgsbedövningen" - omdelbart hamnade mina tankar hos CillaW som ideligen motarbetas i sina försök att sprida kunskap om rätt benämning :D

Samma sa speakern i avsnittet av danska (men svensk speakerröst för oss) Unga mödrar idag. Jag tänkte också på stackars CillaW, men hon har åtminstone lärt oss här någonting! :idea:
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Följer tråden lite i utkanten... Såg just det fjärde programmet.
Hajjade till rejält när en barnmorska kunde, men inte ville ge en viss bedövning för att "jag får inte betalt för det"?!?!??! Istället satt hon bara där vid datorn... vad är det för stil?!:mad: Så den stackars barnmorskan som ville ha hjälp med detta fick springa vidare och leta efter någon som ville, tillslut fick nån göra det som inte ens var säker på hur man skulle göra...? :confused::confused:

Ja jag tänkte också på det, ger ju inget bra rykte för förlossningen. Den stackars sköterskan fick ju jaga ihjäl sig. :crazy:

Såg nu när jag läste vidare att det fanns ett antal anledningar till att hon kanske nekade :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Fast stannar man privat vid en olycka kan man ju inte göra så mkt allvarliga fel innan ambulansen kommer. Det man kan göra utan utrustning är hjärt och lungräddning, stoppa blödningar osv. Säkra luftvägar i vissa fall.Man rör ingen som varit med om ett trauma förrän ambulans kommer om de kan andas, inte blöder allvarligt och har puls.. ungefär

Du pratar om ngt annat tror jag. Det jag gör på mitt arbete har med MIN legitimation att göra. Skulle inte tro att jag skulle riskera att förlora legitimationen för nåt jag skulle göra som privatperson.

Jag trodde de hade med någon läkarförsäkring att göra.

T.ex. om en läkare inte har en viss försäkring och stannar t.ex vid en trafikolycka och börjar "jobba" innan ambulansen kommer och då kanske gör något som är fel. Så går det j*vligt illa för de inte har den där extra försäkringen.
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

måste säja att barnmorskan från Norrköping, henne gillade jag starkt;) kul att höra nån med "riktig" dialekt igen hihi, kommer ju ifrån en liten by utanför Norrköping från början:)

hahaha.. "väääälkommen till väääärlden!" på bred östgötska.. UNDERBART!
Får man vara lite nyfiken och fråga vart du är ifrån. då jag själv råkar vara uppvuxen i en liten by utanför norrköping ;)
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Faktiskt så är det så att såna saker som eg är "läkaruppgifter" ska man ha delegering på. Får man den delegeringen har man också ett större ansvar, vilket innebär högre lön. JAg jobbar själv inom sjukvården och jag förstår henne fullt ut. Du skulle aldrig ta på dig någon annans arbete utan att också få betalt för det!! Dessutom finns det som sagt lagar!

Men hon frågade ju barnmorskan/läkaren om hon fick ge bedövningen, inte om hon kunde. Det tolkar jag som att hon har befogenheter att göra det eller är jag ute och vimsar?
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Faktiskt så är det så att såna saker som eg är "läkaruppgifter" ska man ha delegering på. Får man den delegeringen har man också ett större ansvar, vilket innebär högre lön. JAg jobbar själv inom sjukvården och jag förstår henne fullt ut. Du skulle aldrig ta på dig någon annans arbete utan att också få betalt för det!! Dessutom finns det som sagt lagar!

Oavsett vad det får för konsekvenser?
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Hon frågade om hon kunde. Den barnmorskan hade jobbat på ett annat sjukhus där hon hade lagt den slags bedövningen. Såna delegeringar varierar från arbetsplats till arbetsplats
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

vad för konsekvenser?
JAg kan förlora min legitimation om jag gör någonting jag inte har delegering för, det är konsekvenserna för mig!!
 
Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Nej min hette Karin eller Carina eller så och jobbade då på huddinge sjukhus. :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 751
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 612
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 628
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp