Bukefalos 28 år!

Tömkörning/inkörning av häst, tömfråga

S

Skogstamefan

Jag skulle vilja köra in min vuxna häst. Jag funderar nu, hur långa tömmar skall jag ha när jag tömkör? Min häst är fullstor, ca 1.65. Har tömkört med ponnytömmar, men tycker det känns lite farligt när bakdelen ibland...

Vill också ha tips om bra film, litteratur om tömkörning.
 
Sv: Tömkörning/inkörning av häst, tömfråga

16m brukar vara vanlig längd på tömkörningstömmar.

Finns en film som heter tömkörning. Den är inte helt dum:)
 
Sv: Tömkörning/inkörning av häst, tömfråga

Om det är en ridhäst som jag känner väl brukar jag börja tömköra med lite längre tyglar, dvs går vid sidan utan tömkörningsgjord eller sele.

Första tillfällena selen används brukar jag ha tömmar som räcker 1,5-2 meter bakom hästen.

Och innan jag går vidare med ett använda redskap (lös skakel e dyl) vill jag utan att känna obehag kunna tömköra "med hakan på korset"


//m
 
Sv: Tömkörning/inkörning av häst, tömfråga

Jag trivs väldigt bra me mina tömmar som är 16 meter, har dom till både tömkörning, skogskörning och vanlig körning.

/M
 
Sv: Tömkörning/inkörning av häst, tömfråga

Hej,


Du ska naturligtvis använda den längd som passar dig!

Har reptömmar på 16 och 20 meter som jag använder om det är blött ute (tycker jag får bättre grepp) och när jag kör kälke/doning och markförhållandena är sådana att jag vill gå bakom lasset.
Brukar även ofta ha 20-meters när jag longerar.

Nackdelen jag har med dessa tömmar är att det ofta blir väl mycket "löstöm" att hålla reda på, men o andra sidan har jag makalöst dålig koordinationsförmåga.


//m
 
Sv: Tömkörning/inkörning av häst, tömfråga

Tack så mycket för alla bra svar. Jag har nu skickat efter 16 m tömmar, så får vi hoppas att jag inte trasslar in mej. Han har varit hur trevlig som helst, fast vi haft korta tömmar, men man vill ju ha lite säkerhetsavstånd, ifall att :crazy:. MVH Skogsmullen
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 654
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 274
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp