Bukefalos 28 år!

Tömkörning - någon som är en fena på det?

Tillis

Trådstartare
Osäker på var jag ska lägga denna tråd, men jag provar här!

Hur fäster man linorna vid tömkörning?
Man har ju sett alla möjliga olika variationer, men vad är rätt egentligen?
Tanken är att jag ska tömköra min häst ett par dagar i veckan. Jag har kapson och longeringsgjord men tyvärr ingen tömkörningsgjord.
Jag vill att det ska bli så rätt som möjligt, och tyvärr har jag ingen i min närhet som är duktig på det här med tömkörning så jag måste försöka själv.
Skall man gå mer bakom än bredvid (min häst kickar ibland så man vill helst inte hamna i skottlinjen)? Vad gäller när man arbetar på volt?
Tips och råd mottages tacksamt!!
 
Du ska fästa linorna så att större delen av halsen finns ovanför tömmen. det hjälper hästen att arbeta rätt. Du kan gå vid sidan av hästen, precis så långt bak att hästen inte når dig. Arbetar du på volt kan man likna det vid longering med tömmar. Ettbra sätt som Anders Eriksson visade mig när jagvarpå kurs är att fästa innertömmen först i gjorden och sen genom hästesn bett till din hand, så man trär tömmen genom bettet utifrån och fäster den sedan i en sadel eller tömkörningsgjord. Den yttre sidan fäster man som vanlingt. litesvårt att förklara barasåhär via skrift.. utan att kunnavisa :crazy:
 
Ok. Men om jag tömkör med kapson och inte träns (vilket jag gärna vill undvika då hästen ofta försöker dra iväg och jag vill inte dra honom i munnen). Hur fäster jag då tömmarna? I ringarna "på nosryggen" eller vid sidorna?
 
Vid sidorna...har själv varit på kurs för Anders Eriksson.
Han visade mig åxo att om en häst är lite osäker eller kicki, kanske pga av linorna som kan hamna på bakbenen, så när du "dubbellongerar" i en volt låt den yttre tömmen komma bakom rumpan och hänga vid hästens haser..börjar hästen att kicka, då har du mer koll och hästen lär sig att få linorna på benen, som ibland kan vara otäckt för vissa hästar.
Anders Eriksson var åxo inne på att låta alla tömköra med kapson..och det fungerade jätte bra!!

Själv använder jag ett bitless bridle, som är mycket bra!!

Lycka till med tömkörningen!!Men glöm inte att skaffa en gjord med många ringar, så du kan göra olika inspänningar när du kommit längre..rek dig att gå på kurs.

p.s han berättade om en jätte bra gjord man kan köpa hos Willab..kolla internet,

Sam
 
Om man är ovan att tömköra så är det bäst att sätta tömmen i ringerna mitt uppepå tömkörningsgjorden. Gå snett bakom hästen. När du tömkör på volt så kan du ju stå i mitten precis som vid longering. Anders Eriksson har gjort en video om tömkörning som är superbra, där berättar han om hur och på vilka sätt man kan sätta tummarna och förklarar varför. Den ska du absolut köpa om du ska lära dig själv och din häst. Finns b.la på hööks. :)
 
Hej!
Jag brukar ha en sele och ett träns och så tömmarna. Drar dem genom ringarna på selen och sen till bettet. Funkar jättebra för oss! Tvååringen är så duktig!! :D
 
Jag tycker att du ska ta hjälp av någon i din närhet med tömkörning alternativt ta hjälp av en tränare. Hur man fäster tömmarna beror på var i hästens utbildning man är och vilket resultat man vill uppnå.

Själv har jag ute en tränare var 14:e dag för att komma vidare i min egen och hästens utbildning. Värt varenda krona.

Just nu använder jag ett tredelat bett med fasta ringar, har även använt sidepull. Biteless bridle är aningen för hårt för hästen när jag kör på töm(använder bara biteless när jag lufsar i skogen) Sidepullen har jag lagt på hyllan. den användes bara i början när jag vande hästarna vid töm.
 
Hej!

Då skulle jag vilja veta varför ett bitless bridle är för hårt?? Du vet att man kan använda det som en sidepull och det ger samma verkan??Jag hade med mig det till Anders Eriksson , och han tyckte det var ett bra alteranativ som man kunde använda som en sidepull och sedan som ett bitless bridle. Men han tyckte att det snarare var för snällt... :confused:så jag undrar vad du fått det ifrån att det skulle vara hårt??
Om du fäster tömmarna i ringarna och inte använder dig av de ringar som hänger och ger trycket på sidan av hästens huvud. voila!! ett sidepull.

Sam
 
Hästar är individer. Får någon av mina hästar obehag av utrustningen eller att utrustningen stänger på något sätt hästen plockar jag bort den utr. detaljen. Då jag inte vill använda sidepull"har svårt att finlira"nu när jag kommit en bit in i hästens/hästarnas utbildning. Bitelessen är ett mellanting mellan sidepull och hackamore och utövar ett starkt tryck mot hästens huvud.

Jag förkastar inte idén med sidepull eller biteless, just nu går mina hästar bättre på ett vanligt tredelat bett.

Jag vet att K-G och Anders har lite olika metoder. Eftersom jag kör för K-G så litar jag på honom.

Nästa gång jag träffar K-G och Anders ska jag diskutera de olika träns alternativens för och nackdelar.
 
TAck för era tips! Jag har nu beställt både tömkörningsgjord och filmen med Anders Eriksson.
Någon i min närhet har jag som sagt inte som kan det här med tömkörning. Jag får göra så gott jag kan på egen hand.
Provade lite igår igen. Tömkörde på volt och det funkar skapligt, men han är jättesvår att hålla på rund volt.
Han drar mot utgången hela tiden; när han är på "grindsidan" får jag hålla i honom väldigt hårt för att han överhuvudtaget skall svänga in på volten (leder till att han lätt blir ihopdragen). På andra sidan volten tvärar han istället och det är INTE lätt att få ut honom på rätt spår. Jag vill ju kunna ha ett stöd i tömmarna men inte dra i honom -så att han arbetar rätt och harmoniskt. Som det är nu känns det mest som en kamp...

Emellanåt slappnar han dock av och då går han så oerhört fint. Med svung och takt och välvd rygg... Kanske är det bara träning som behövs...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Petronilla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 234
Senast: super
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 073
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 196
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp