Tömkörning, tips hitåt!

Sv: Tömkörning, tips hitåt!

Jag är ju långtifrån bra på tömkörning men dom få gånger jag har tömkört så har jag inte bara stått i mitten av en volt utan har utnyttjat fyrkantspåret. För står man bara i mitten av en volt så kan man ju lika gärna longera enligt mig.

Ser ut att vara en trevlig häst :)
 
Sv: Tömkörning, tips hitåt!

Säger som safira, använd hela ridbanan.
Jag brukar köra lite volter att hon är balanserad och sen ut på fyrkantspåret, rakriktning,någon volt igen.
Jag har ett varmblod själv.
Man kan ju också köra 8:or.
Jag tror att det är viktigt att de kan gå volt och sen rakt spår, att de känner sig trygga på det.
Lycka till!
 
Sv: Tömkörning, tips hitåt!

nu vet inte jag hur mkt riden och så han är men tkr det ser ut som han förösker söka sig neråt iaf på andra filmen :). Ska själv börja tömköra med mitt varmblod när han blir frisk :). Skriver som dom andra använd hela spåret du kan ju tömköra han över bommar , så får han lyfta ordentligt på benen och får igång bäckenet :)
Fin häst :)
 
Sv: Tömkörning, tips hitåt!

Jag tycker det ser himla trevligt ut för att vara 3:e gången. Hästen är ostressad och lugn och söker sig framåt på ett naturligt sätt. trevligt att du inte spänt in den, många är snabba på det, men det är bra att vänta tills hästen är lite mera van och har stärkt sig på tömen.

Trevlig häst!
 
Sv: Tömkörning, tips hitåt!

Tack för alla svar!

Lovehorses och Safira: Jag brukar variera med att använda hela fyrkansspåret också, men just på dessa filmer blev det bara voltarbete :angel:
Bra tips det där med att köra i åttor. Brukar köra serpentinbågar, det funkar bra.

Tuvisen: Hon är riden i ungefär 1 år, lite drygt, men inte särskilt grundligt. Håller på att "börja om från början" med henne och få henne musklad, balanserad och framförallt LUGN. Tömkörning funkar skitbra tycker jag.

mackan: Tack! Ja, hon kan när hon vill :angel::love: Det är en jättetrevlig häst och jag tycker att tömkörningen är ett bra komplement till ridningen för att hon slipper bli störd av mig, om jag t.ex. är obalanserad eller så.

Tack för fina kommentarer.
:love:
 
Sv: Tömkörning, tips hitåt!

Hästen ser mycket trevlig ut.
Men försök att stå still när du tömkör på volt. Hästen ska kunna gå runt dig. Som det ser ut nu så föser du hästen lite framför dig. Det innebär att volten blir inte rund. Det blir svårt för hästen att hitta balans och spåra. Gör likadant när du tömkör på spåret och ska göra en volt. Stå alltså kvar i mitten av den lilla volten och låt hästen gå runt dig med mothåll i ytter töm och ledande i inner. Det blir en mer bestämd volt på så sätt.
Jag började själv så som du gör, gå i en stor cirkel, men sen var jag på en kurs och fick lära mig att stå still. Det var lite jobbigt i början, men jag insåg ganska snabbt att det var bättre för hästen.
En häst som drar ut på volten har mindre chans till detta om man står still.
Men det finns säkert många "läror" i detta med tömköring. Men så här har jag fått lära mig som jag beskriver.
Fint att du inte spänner in också. :bow:
 
Sv: Tömkörning, tips hitåt!

Ok, tack för tipset. Ska stå som gjuten nästa gång :p
 
Sv: Tömkörning, tips hitåt!

Fint att du inte spänner in också. :bow:
[/QUOTE]

Bara en fråga om det. Vad menar du men spänner in? När det gäller tömkörning används ju inte inspänningar. Vad menar du är bra att hon inte gjort? (jag kanske är trög, men jag fattar inte)
 
Sv: Tömkörning, tips hitåt!

Bara en fråga om det. Vad menar du men spänner in? När det gäller tömkörning används ju inte inspänningar. Vad menar du är bra att hon inte gjort? (jag kanske är trög, men jag fattar inte)[/QUOTE]

Jo, inspänning används ofta i form av tömfästningen, som får inspännings effekt genom hur de fästs.
 
Sv: Tömkörning, tips hitåt!

Lägger upp två videolänkar från dagens tömkörning med min foderhäst (ridtravare). Det är tredje gången vi tömkör, och jag skulle gärna vilja ha lite konkreta tips och kommentarer på vad jag kan göra bättre/annorlunda.

http://www.youtube.com/watch?v=VfY_iW9JUrI
http://www.youtube.com/watch?v=2jSKhFlpy50

Ber om ursäkt för kass filmkvalitet och en något förvirrad fotograf :p

Det där kan inte klassas som arbete vid töm, snarare longering, fast på två linor, (vilket är BRA)
För det första så när du arbetar vid töm/longerar så använd ett vanligt tredelat bett och gärna ingen nosgrimma.
Hästen i filmerna hade ingen munaktivitet att tala om och det brukar hjälpa om du lossar på nosgrimman eller tar bort den helt.

Vid arbete med töm så har du en perfekt möjlighet att kunna lära hästen nya saker, alltifrån skänkelvikning till öppna & sluta!
Gör mycket övergångar från halt -skritt och från skritt till halt, lär hästen att bromsa med bakbenen inte framdelen.

Lycka till med ditt arbete!! :)

//malin
 
Sv: Tömkörning, tips hitåt!

Jag är ju långtifrån bra på tömkörning men dom få gånger jag har tömkört så har jag inte bara stått i mitten av en volt utan har utnyttjat fyrkantspåret. För står man bara i mitten av en volt så kan man ju lika gärna longera enligt mig.

Ser ut att vara en trevlig häst :)

Det där var just Longering :smirk:
 
Sv: Tömkörning, tips hitåt!

Jo, just de här filmerna visade longering, men jag tömkör även efter fyrkansspåret, mycket, men det kom inte med på filmerna. Vill bara klargöra det :smirk:

Angående munaktiviteten så är den enorm, även om det inte syns på filmerna. Tar jag bort nosgrimman så lägger hon tungan över bettet. Hon tuggar väldigt mycket på bettet och skummar jättemycket kring munnen. Men jag ska prova att tömköra på ett annat bett nästa gång och se om det blir någon skillnad.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 466
Senast: Görel
·
Western Kommer antagligen ångra det här djupt om några dagar men passar på att posta filmerna medans jag fortfarande har modet uppe:crazy...
2
Svar
28
· Visningar
3 927
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
930
Senast: Linn_H
·
Ridning Mitt i alla livliga diskussioner så hoppas jag få sticka emellan med en nyårshälsning från mig och Besten. Idag hade jag tänkt sitta...
2
Svar
25
· Visningar
3 098
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Melatonin
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp