Tömkörnings tips

N

nasjeh

Har en ponny som är jätte mysig att tömköra, har gått i genom grunderna men börjar få slut på idér.

Någon som har förslag på vad man kan göra med sin häst när man tömkör?
 
Sv: Tömkörnings tips

Tömkör du i paddock eller mera på vägar?

Jag hade en häst förut som var riktigt haj på det där med tömkörning. Tyckte det var jättekul! :) Hans specialié var att byta galopp, då sa man bara "kom" om han skulle till vänster och "Go" om han skulle till höger. Ibland blev han dock lite väl pigg och då gälde det att hänga med tömmarna :angel:
 
Sv: Tömkörnings tips

Tömköra delar av dressyrprogram.
Tömköra i skritt och trav över bommar, antingen på rakt spår eller böjt. Då kan man också höja upp bommarna, eller höja varannan bom.
Tömköra i slalom mellan koner, i skritt och trav, med olika avstånd.
 
Sv: Tömkörnings tips

Oj vad kan man INTE göra vid tömkörning?
Skänkelvikning, öppna, sluta i alla gångarter, trampa, tempoväxlingar, enkla byten eller galoppombyten beroende på hur långt hästen är utbildad, jobba över cavaletti, passage och piaff, ja allt går att göra på töm! Om du inte är så van att tömköra är det bra att ta lektioner i början då man lätt lkan dra hästen i munnen annars. Försöker jobba mina hästar på töm varje vecka, är jättebra att se de från marken!
 
Sv: Tömkörnings tips

håller med dig!! finns massor att göra via töm!!!

Man kan även hoppa med tömkörning, använda sockerbitar eller tunnor :)
Har jag gjort med par :)
(tömkörde paret jag tränade väldigt mycket förr och då hoppade jag liten bana med dem osv skit kul va det!!)
 
Sv: Tömkörnings tips

kan väl göra lite allt möjligt, en i mitt stall kan göra skänkelvikning med sin häst, kan säkert lära hästen att göra öppna och sluta oxå.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 346
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 029
Senast: MiniLi
·
Träning Jag behöver tips på övningar man kan göra när man tömkör. Inte någon sidförande rörelser då varken jag eller ponnyn har tillräckligt...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: Ace
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp