Tömkörningstråd!

Så tolkar jag det du sagt tidigare. Vad är då longering med två tömmar?
Det var någon (jag kommer inte ihåg vem nu) tidigare i tråden som beskriver hur denne tömkör och då skrev jag att det kallar jag longering med två tömmar (tror det var med anledning av att något jag gör inte funkar för denne). Och nej det förstår jag att det inte gör för det är två olika måttstockar på dessa sätt (det som du gör i ett system funkar inte i det andra systemet/alternativ får annan effekt)

Sen tror jag inte att det alls togs upp att man tömkör/longerar på volt som en del i ett system. Utan jag beskrev en lösning på ett problem hästen uppvisar i vänster varv vid galoppfattning på volt (det är i alla fall upprinnelsen för mig till det hela och allt jag skrivit har sin referens dit).
 
Jaha så nu ska du avgöra vad jag får kalla saker och ting. Tack för att du upplyste mig om det. Ber så mycket om ursäkt för att jag inte visste det. Om jag kallar det system A, system B och system C, är det godkänt då?
Du får kalla saker vad du vill. Jag behöver inte tycka att du beter dig trevligt. Och ja, det hade varit ett mycket mer nyanserat och trevligare sätt att göra det på.
 
Jag jobbar till 80 procent på volt så är absolut nära longering. Jag använder samma signaler också fast gör olika grejer.

Mitt mål med att tömköra är att hästarna ska få jobba utan ryttare I första hand. Ponnyn som är supersvår att rida bakifrån på ett bra sätt eftersom han alltid springer för fort får jobba ganska mycket framåt. Direkt det blir för mycket hand blir halsen kort och ihoptryckt och tvådelad. Och driver man då kan det gå åt vilket håll som helst. I ridningen blir det gärna upp på bakbenen. Mindre kul när ens barn rider....
Hade som plan innan att träna styrkan i samling på töm men fick aldrig till det på ett bra sätt. Nu har ponny gått på medicin en halv evighet och jag tror han börjar hitta bättre arbete faktiskt. Men eftersom vi samlar väldigt lite och mest i samband med övergångar så blir det mycket volt där vi kan ha lite mer tempo.

Idag var jag glad eftersom vi hittade en höger galopp med kontakt och halsen ute och huvudet rakt- brukar gärna lägga huvudet på sned när jag tar i ytter. Tänkte extra mycket på att driva ut honom så han följer yttertömmen.
Han brukar inte vända in men släpper all kontakt i höger galopp och vill gärna stoppa nosen i bringan. Blev så glad när näsan var ute och linorna liksom mötte en häst på andra sidan. Jag vill ju kunna korta galoppen I det läget men det tar nog ett tag känns det som.
 
Fredag = nytt tömkörningspass. Hade samma tendenser som sist men idag kunde vi jobba igenom det utan att hamna i något sånt totalbryt😁

Idag gjorde jag gloppfattningarna på rakt spår från skritt, tog några språng och sedan avsaktning. Hon kämpade jättefint🥰
I höger går det lättare och hon blev taggad så försökte fatta galopp hela tiden sen. Svårare i vänster, eftersom det krånglar lite med rakriktningen blir det lätt höger galopp istället för vänster, men några gånger fick vi till det.

På slutet kunde vi jogga av på volt i låg form där hon flyttade ut fint för innertöm i båda varven och i både trav och galopp. Mycket nöjd👌
Mkt nöjd👌
 
Tömkörde annan pålle igår i stormen. Det blev mest ett prov i snabba manövreringar med överladdad häst som svarade på varje smackning med att skjuta upp i luften och skrika:eek: och gärna tvärvända samtidigt.
Så finesser kom vi aldrig in på. Men fin pålle när överskottsenergin fått blåsa ut.
 
Tömkörde annan pålle igår i stormen. Det blev mest ett prov i snabba manövreringar med överladdad häst som svarade på varje smackning med att skjuta upp i luften och skrika:eek: och gärna tvärvända samtidigt.
Så finesser kom vi aldrig in på. Men fin pålle när överskottsenergin fått blåsa ut.
Haha! Spänning i tillvaron😅
 
  • Haha
Reactions: Ray
Haha! Spänning i tillvaron😅
Lustig pålla. Hon liksom smyger runt i ultrarapid och lurig min och sen bara BAAAAM och jäklar vad kvick hon blev.
Många överladdade hästar hos oss nu efter omväxlande väder och dåligt underlag i hagar i kombo med ljuset som kommer tillbaka.
 
Jag testade att tömköra min sällskapshäst i helgen men det blev mest pannkaka. Han fattade typ inget alls av vad jag ville, än mindre att han förväntades gå framåt. Är verkligen ingen van tömkörare, men hade inte ens reflekterat över att just detta kunde vara ett problem. Då min ridhäst är lite bakskygg så går han fint framåt bara av att jag står lite snett bakom honom. Så ja, får gå tillbaka till grunderna och ta en tömkörningslektion ihop med sällskapshästen tror jag :laugh:
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag testade att tömköra min sällskapshäst i helgen men det blev mest pannkaka. Han fattade typ inget alls av vad jag ville, än mindre att han förväntades gå framåt. Är verkligen ingen van tömkörare, men hade inte ens reflekterat över att just detta kunde vara ett problem. Då min ridhäst är lite bakskygg så går han fint framåt bara av att jag står lite snett bakom honom. Så ja, får gå tillbaka till grunderna och ta en tömkörningslektion ihop med sällskapshästen tror jag :laugh:
Jag tyckte det var lättast att starta på volt när min var ovan. Hon var longerad mycket så då blev det inte så stor förändring.
 
Tömkörde min pålle idag.

Har inte gjort det på länge för jag har prioriterat ridningen, men tänkte att det kunde vara dags nu. Den fina lugna arbetstraven som vi har hittat i ridningen hittade vi även i tömkörningen till min stora glädje så jag behövde bara småjogga lite på raksträckorna. Det var flera ridande ekipage i ridhuset så vi begränsade oss till ganska enkla basgrejer. Först starta, stanna, styra på raka spår i skritt och trav och här har nog ridningen med rakriktningsövningar gjort sitt, han var mycket styrbar utan att vingla iväg som han gjorde sist. Sedan lita böjda spår i trav med vändningar igenom volt mm. Sedan tog vi några varv i galopp och nu höll jag mig bara på volt pga de ridande ekipagen. Han går så lugnt och fint i galopp när man longerar/dubbellongerar och jag önskar så att jag kan hitta samma takt i ridningen där han gärna vill rusa på! Tog några fattningar och avsaktningar i varje varv och gick sedan över till skritt igen och försökte mig på lite skänkelvikning på diagonalerna och jajamen, det gick ju bra! Testade även i trav och det funkade det med, lite svårare åt vänster precis som i ridningen men lite tvärning fick jag till. Sedan testade jag om vi kunde göra framdelsvändningar (har tragglat det som lydnadsövning i ridningen och jovisst, vi fick till några åt vardera håll om även med liten rörelse på volt med frambenen. Sjukt nöjd med pållen som fick morötter och beröm och vi avslutade där!
 
Jag tyckte det var lättast att starta på volt när min var ovan. Hon var longerad mycket så då blev det inte så stor förändring.

Ja, jag lyckades någorlunda på volten, så det är nog klokt. Varje gång jag försökte gå ur volten och ut på spåret tog det tvärstopp. Jag som tänkte att jag var något slags tömkörningsgeni när både jag och min ridhäst hade relativt lätt för det som fullständiga nybörjare, får nog acceptera att nej det är bara att han är en känslig och relativt lättlärd häst som ger en mycket gratis.
 
Ja, jag lyckades någorlunda på volten, så det är nog klokt. Varje gång jag försökte gå ur volten och ut på spåret tog det tvärstopp. Jag som tänkte att jag var något slags tömkörningsgeni när både jag och min ridhäst hade relativt lätt för det som fullständiga nybörjare, får nog acceptera att nej det är bara att han är en känslig och relativt lättlärd häst som ger en mycket gratis.
Du kanske kan ha någon som går och hjälper till med drivningen? 😊
 
Ja, jag lyckades någorlunda på volten, så det är nog klokt. Varje gång jag försökte gå ur volten och ut på spåret tog det tvärstopp. Jag som tänkte att jag var något slags tömkörningsgeni när både jag och min ridhäst hade relativt lätt för det som fullständiga nybörjare, får nog acceptera att nej det är bara att han är en känslig och relativt lättlärd häst som ger en mycket gratis.
Min äldre, duktiga häst tog det lång tid att kunna tömköra rakt fram. I början gick det bara längs väggen i ridhuset. Det handlade helt klart om ovana. Nu går det iaf 9 ggr av 10 utan problem.
 
Ja, jag lyckades någorlunda på volten, så det är nog klokt. Varje gång jag försökte gå ur volten och ut på spåret tog det tvärstopp. Jag som tänkte att jag var något slags tömkörningsgeni när både jag och min ridhäst hade relativt lätt för det som fullständiga nybörjare, får nog acceptera att nej det är bara att han är en känslig och relativt lättlärd häst som ger en mycket gratis.
Min ponny började jag med ute, som på promenad :)
 
I helgen som var hade vi tömkörningskurs här med Anders Eriksson. Clinic med 13 olika ekipage under 1,5 dag där jag var med tillsammans med min 6-åring första dagen. Alla tömkörde sin egen häst/ponny och han instruerade och tog ibland över och visade.

Väldigt intressant både att vara med och att titta på de andra.

Det jag tog till mig mest var
1. Hur mycket bättre nästan alla hästarna blev när tömmarna inte satt i bettet. Min som gärna tråcklar ihop halsen kom fram jättefint med nosen när tömmarna satt i några extra ringar som sattes i micklem-nosgrimman.
2. Hästarna blev rundare och mer ihop när yttertömmen löpte runt bakdelen i skritt och trav.
3. Bryggan på tömmen som kopplar ihop hästen med både mig och ytter och innertömmen, wow vad mycket bättre koll jag fick! Och väldigt bra på min andra som gärna snurrar runt och sticker ute i skogen. Men då vågar jag kanske inte ha det helt bettlöst. 😳

Gick hem första kvällen och tömkörde min andra häst och testade lite, väldigt nyttigt!
 
I helgen som var hade vi tömkörningskurs här med Anders Eriksson. Clinic med 13 olika ekipage under 1,5 dag där jag var med tillsammans med min 6-åring första dagen. Alla tömkörde sin egen häst/ponny och han instruerade och tog ibland över och visade.

Väldigt intressant både att vara med och att titta på de andra.

Det jag tog till mig mest var
1. Hur mycket bättre nästan alla hästarna blev när tömmarna inte satt i bettet. Min som gärna tråcklar ihop halsen kom fram jättefint med nosen när tömmarna satt i några extra ringar som sattes i micklem-nosgrimman.
2. Hästarna blev rundare och mer ihop när yttertömmen löpte runt bakdelen i skritt och trav.
3. Bryggan på tömmen som kopplar ihop hästen med både mig och ytter och innertömmen, wow vad mycket bättre koll jag fick! Och väldigt bra på min andra som gärna snurrar runt och sticker ute i skogen. Men då vågar jag kanske inte ha det helt bettlöst. 😳

Gick hem första kvällen och tömkörde min andra häst och testade lite, väldigt nyttigt!
Kan du förklara sista punkten igen? :)
 
Kan du förklara sista punkten igen? :)

Jag kan försöka…

Töm-öglorna i vänster hand och vänster töm från handen till hästen. Högertömmen löper från vänster hand till höger hand och till hästen och den biten av högertömmen som går mellan mina händer försöker jag hålla sträckt och då blir kontakten med hästen mycket bättre?
 

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp