Bukefalos 28 år!

Tolkningsutrustning

D

_Dimma_

har hållit på med hästar i 9 år men aldrig tolkat :o men nu tänkte jag prova (eller en kompis ska få prova så rider jag..)
men nu till frågan vad behöver man för utrustning? två longerlinor antar jag, men behöver man en brösta eller nåt eller kan man fästa dom i sadeln? vad ska man ha för skidor,jag vet inte om jag har några såna där små(trickskidor?) går det med vanliga längdskidor?
 
Det allra bästa att använda (slår tom tolkselen) är en långbrösta för travträning! Den är bred och bra, och har en bra bit "inbyggda" linor, man behöver inte så mycket att skarva med.

Annars tar du dina longerlinor och fäster i en sadelgjord, med nån chic anordning över manken bara. :D Fäst INTE linorna direkt i sadeln utan att ha nåt som håller sadeln framtill, då glider den garanterat bakåt!

Vanliga längdskidor är nog lite sladdriga och farligt långa, så miniskidor är nog att föredra. Men slalomskidor är nog det allra bästa, stadigt och rejält... :cool:
 
tack för svaret :)
någon travsele har jag nog inte och ingen brösta heller kom jag på bara en reflexbrösta men den är ju inte så stadig..
hur skulle man kunna fästa över manken/bogen utan brösta? är inte så uppfinningsrik :crazy:
okej jag kanske får ta slalomskidorna då det var ju en bra ide. tänkte även låta en utbytesstudent från spanien prova
(om hon nu vågar sig på mina livsfarliga experiment :angel: :cool:) så då kanske det inte är bra med för långa skidor..
 
PULKA är att föredra, så vida du inte har en erfaren störtloppsåkare bakom hästen :D
Vi har en vanlig tolkningssele, köpt på Börjes. Funkar fint. Tror vi har satt på nåt teddyludd på bogremmen, den kändes lite "hård".
 
Faktiskt så är det lättare att åka på långa skidor än korta (typ miniskodor) för på långa kan man hålla balansen mycket lättare!
 
jag är mästare på "gör det själv grejjer"
så här kommer ett tips på egentillverkad tolksele:
du behöver:
en sadelgjord (eller något annat som är ganska brett(10cm typ)
två grimskaft eller liknande
två longerlinor

sadelgjorden ska sitta runt bogar/bringa på hästen.
för att sadelgjorden itne ska halka ner fäster du ett grimskaft på ena sidan i sadelgjorden, och lägger det över halsen och fäster på andra sidan i sadelgjorden. sedan knäpper du fast en longerlina på vardera sida, i spännena på sadelgjorden. du bör fästa i båda spännena för att få ett jämnare tryck.
det andra grimskaftet lägger du bakom sadeln och fäster i vardera longerlina.. (detta för att hästen inte ska trassla in sig lika lätt i linorna om/när skidåkaren faller.

och vad du än gör så håll inte i öglorna på linorna, det kan få förödande koncekvenser! slå en knut i ändarna som stop istället!
 
Hej!

Mitt tips är att tänka på säkerheten vis valet av skidor. Allra bäst är att använda slalomskidor med bindningar som löser ut om man trillar illa.

Tänk också på att ALDRIG någonsin fästa draglinorna i kroppen!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 799
Senast: Mogge
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 136
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
592
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp