Sis och dom som jobbar där

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej. Jag fattar fort farande inte men men.
Själv klart så finns det problem på många ställen och inte bara på sis. Men det som jag ville disskutera JUSTNU är om sis och varför det är som det är IBLAND på vissa sis. Och man måste väl kunna disskutera tillexempel sis och problemen DÄR utan att disskutera om alla problem överallt i tvångs vård osv?
Som exempel varför vissa som är helt fel för att jobba där vill jobba där. Det är ju inget som jag bara hittar på utan det FINNS personer som heltenkelt inte borde jobba på sis som gör det. Blandannat så har min kompis berättat om sina egna erfaren heter och lite som hon fick veta från andra och själv klart så litar jag på henne.
Och det är liknande som jag även har hört om förut så jag vet att det inte BARA är en en gångs sak liksom.
Och ettannat exempel att jag vill disskutera VAD man kan eller be höver göra för att det ska bli bättre för dom som sitter på sis. Som några exempel som vissa har skrivit är:
Bättre lön för dom som jobbar där
Upp delat mera från varför nån sitter på sis
Bättre rutiner
Bättre lokaler
Osv så det har flera skrivit som dom tror och sina erfaren heter osv! Och det vill jag gärna disskutera mera tillexempel vem bestämmer om lönerna och vem av gör hurmycket pengar sis ska få osv. Hur kan man på verka för att det ska bli bättre på sis BÅDE för dom som sitter där OCH för alla dom bra som jobbar där! Och dom som kanske inte orkar eller inte vill jobba där länge pågrund av problemen.
Det är ALLT SÅNT som jag vill disskutera om. Och varför jag vill det är VERKLIGEN INTE som vissa an tyder för att jag vill hävda min å sikt utan för att jag tycker att det är skit viktiga frågor och att det är sånt som jag verkligen bryr mig om och blandannat handlar om den mål gruppen som jag skulle VILJA kunna hjälpa på nåt sätt i fram tiden!
Själv klart så skulle jag även kunna mejla till nån sis chef. Men jag tror att om det var ett enkelt svar bara så skulle dom nog redan ha försökt att åt gärda det? För att jag tror heltenkelt inte att det är så enkelt.
Och jag är liksom ingen riks dags politiker eller sis chef eller nånting som nån lyssnar på. Utan jag är bara en helt vanlig tjej som råkar veta endel om sis för att jagsjälv har varit nära att hamna där och jag har en kompis som har suttit där. Det är liksom ingen som lyssnar på MIG utan då måste jag ju börja att disskutera nånstans.
Och JAG tycker iallafall inte att det är en dålig sak att man är anga gerad för nånting och vill disskutera och veta mera och tänka om saker osv.

Det är staten som bestämmer hur mycket pengar SIS ska få varje år. Och därefter är det cheferna som får en summa pengar och bestämmer hur mycket varje medarbetare ska få. Ofta är det facket som förhandlar om löner med facket och en siffra tex att alla får 3.5% i löneökning.

Tyvärr är det ju så att staten inte skjutit tillräckligt med pengar vilket i sin tur gör att SIS kan locka med tillräckligt höga löner för att vara en attraktiv arbetsplats för den kompetens de behöver.

Så till syvende och sist är det staten som har det ultimata ansvaret för din och dina vänners upplevelser.
 
Det är inte att förminska nånting att säga att det finns fel personer på många ställen. På dig låter det som att var och varannan personal begår sexuella övergrepp på sis hem, är det någon statistik som visar att det är så väldigt vanligt att det är det som är liksom huvudproblemet med hemmen?

Det här med visitation osv är precis detsamma som på rättspsyk, det har stått om det en hel del också så det är inte bara sådant som drabbar unga. Säger inte att det är rätt det som är på sis hemmen men allt det lyser liksom igenom genom hela vården oavsett om det är vanliga psykvården eller rättspsyk eller sis hem. Det är så det fungerar verkar det som. Inom vården verkar kön inte spela någon roll när det gäller saker och ting.

Liksom ja, fel personer dras till fel jobb ibland och det är fel, att begå övergrepp är fel, men när det gäller dessa hem så är det så otroligt mycket som behöver förbättras på alla håll..verkar det som av det jag läst iallafall. Det är mycket som gör att det ena leder till det andra.

Jag tänker att anledningar till att handlingar sker beror ju på någonting, på rättspsyk och den otroliga vanvården av folk med självskadebeteende berodde på okunskap mestadels. Dom visste inte hur dom skulle hanteras. Jag kan tänka mig att mycket sådant sker på sis hem också. Om man då bortser såklart får sexuella övergrepp som inte är okej någonstans.
Nej jag har aldrig sagt att var och varannan personal gör sånt men det är FÖR vanligt och det händer FÖR mycket. Har du läst tillexempel den länken som var om van vård på sis?
Och ja själv klart så be ror endel saker på att dom som jobbar där inte kan eller inte vet eller whatever. Men nu pratar jag ÄVEN om s*x brott efter som att det händer och jag tycker inte att man kan bara säga att man ska bort se från det för att det är fel.
 
Jag tror absolut att det är EN problematisk faktor. Det är verkligen tragiskt att vård och omsorg underprioriteras som det så ofta gör. Det är där de mest kvalificerade personerna behövs, men i verkligheten söker sig många utbildade därifrån. Du ser det t.ex. inom läraryrket. Förskollärare blir utbrända och byter yrke. Lönen är för låg och arbetsbelastningen för hög.

Och, ja, övergrepp (som t.ex. våld) kan absolut förekomma när personer som inte har rätt utbildning och erfarenhet sätts i stressiga situationer som de inte kan hantera.
Okej så tillexempel att en personal där min kompis satt taffsade på både min kompis och på andra och att han stog och glodde på henne och fick st*nd när hon var i ett jätte ut satt läge och att hon hörde från andra att han hade gjort s*x saker med andra tjejer det var bara för att han inte hade rätt ut bildning så han var stressad? Så han liksom bara råkade glömma att det var MINDER ÅRIGA BARN som HAN hade makt över för att han var i en stressad sitation?
Var det bara synd om han då eller som råkade göra saker som är o lagliga i resten av sam hället men om det är på sis så är allt okej bara för att personalen inte har ut bildning?
 
@LiviaFilippa

Även om det tagit lång tid så kommer det en positiv nyhet här. Från 1 mars ska den personal som genomför en visitation ha samma kön som den som blir visiterad.

SiS och kroppsvisitation

På den sidan tror jag att du kan få svar på flera av dina frågor om hur man bestämmer vilka regler som ska gälla för SiS-hem, vilka som är ansvariga för hur mycket pengar de ska få osv.
Det var ju bra om det är så NU iallafall men synd och ganska sjukt att det är ungefär hundra år försent. Det borde ha varit så ALLTID.
 
Det är staten som bestämmer hur mycket pengar SIS ska få varje år. Och därefter är det cheferna som får en summa pengar och bestämmer hur mycket varje medarbetare ska få. Ofta är det facket som förhandlar om löner med facket och en siffra tex att alla får 3.5% i löneökning.

Tyvärr är det ju så att staten inte skjutit tillräckligt med pengar vilket i sin tur gör att SIS kan locka med tillräckligt höga löner för att vara en attraktiv arbetsplats för den kompetens de behöver.

Så till syvende och sist är det staten som har det ultimata ansvaret för din och dina vänners upplevelser.
Okej så staten bestämmer det alltså. Tack för info.
Därimot så är det inte staten som har an svar för min och mina vänners upp levelser efter som att jag aldrig har suttit på sis och jag känner ingen som gör det NU. Somtur är.
 
Okej så tillexempel att en personal där min kompis satt taffsade på både min kompis och på andra och att han stog och glodde på henne och fick st*nd när hon var i ett jätte ut satt läge och att hon hörde från andra att han hade gjort s*x saker med andra tjejer det var bara för att han inte hade rätt ut bildning så han var stressad? Så han liksom bara råkade glömma att det var MINDER ÅRIGA BARN som HAN hade makt över för att han var i en stressad sitation?
Var det bara synd om han då eller som råkade göra saker som är o lagliga i resten av sam hället men om det är på sis så är allt okej bara för att personalen inte har ut bildning?
Jag tror du missförstår inläggen som handlar om kompetens och arbetsmiljö. Bli inte arg nu utan försök att läsa mitt inlägg som att jag menar väl och vill förklara.

Jobb med bra lön och bra arbetsvillkor = eftertraktat, många sökande. Den som anställer kan välja bland många kompetenta och därför ökar chansen att det är rätt person av rätt skäl på positionen.

Jobb med lägre lön och sämre arbetsvillkor = mindre eftertraktat, färre utbildade, lämpliga sökande. Den som anställer försöker välja de bästa men riskerar att behöva ta ”första bästa” för att fylla platserna med personal. Ökar risken för outbildad personal som kan ha sökt av fel skäl (dålig insyn i vad jobbet innebär, lägre lämplighet etc).

Sämre arbetsvillkor med stress, hot, personalbrist ökar också riskerna för en arbetskultur bland personalen där man inte längre har empati med den utsatta grupp man arbetar med etc.

Dvs det är inte menat som en URSÄKT utan som en FÖRKLARING.
 
Jag tror du missförstår inläggen som handlar om kompetens och arbetsmiljö. Bli inte arg nu utan försök att läsa mitt inlägg som att jag menar väl och vill förklara.

Jobb med bra lön och bra arbetsvillkor = eftertraktat, många sökande. Den som anställer kan välja bland många kompetenta och därför ökar chansen att det är rätt person av rätt skäl på positionen.

Jobb med lägre lön och sämre arbetsvillkor = mindre eftertraktat, färre utbildade, lämpliga sökande. Den som anställer försöker välja de bästa men riskerar att behöva ta ”första bästa” för att fylla platserna med personal. Ökar risken för outbildad personal som kan ha sökt av fel skäl (dålig insyn i vad jobbet innebär, lägre lämplighet etc).

Sämre arbetsvillkor med stress, hot, personalbrist ökar också riskerna för en arbetskultur bland personalen där man inte längre har empati med den utsatta grupp man arbetar med etc.

Dvs det är inte menat som en URSÄKT utan som en FÖRKLARING.
Nej allt det som du skrev fattar jag också!
Men jag tycker att man för minskar det som BRUKAR räknas som brott om man skriver:
Och, ja, övergrepp (som t.ex. våld) kan absolut förekomma när personer som inte har rätt utbildning och erfarenhet sätts i stressiga situationer som de inte kan hantera.
Som att det bara råkar bli så om man är stressad. Men alltså jag kan lova att domflesta NORMALA människor skulle INTE göra såna brott mot nån pågrund av att man är stressad utan då är det nog nåt som är FEL på den personen.
Jag tycker ärligt att det är sjukt skrämmande att många INTE tycker att det är helt fucked up.
Somsagt JA jag fattar att dåliga arbets villkor osv gör så det är större risk för sämre vård och sånt. Men från det till att rakt av ut sätta andra för över grepp är det VÄLDIGT stor skillnad tycker jag.
 
Nej allt det som du skrev fattar jag också!
Men jag tycker att man för minskar det som BRUKAR räknas som brott om man skriver:

Som att det bara råkar bli så om man är stressad. Men alltså jag kan lova att domflesta NORMALA människor skulle INTE göra såna brott mot nån pågrund av att man är stressad utan då är det nog nåt som är FEL på den personen.
Jag tycker ärligt att det är sjukt skrämmande att många INTE tycker att det är helt fucked up.
Somsagt JA jag fattar att dåliga arbets villkor osv gör så det är större risk för sämre vård och sånt. Men från det till att rakt av ut sätta andra för över grepp är det VÄLDIGT stor skillnad tycker jag.
Men herre gud! Vi är många som reagerar på att det är åt helsike fel att bli utsatt på olika vårdenheter men DU verkar inte vilja läsa in det! I alla svar du får!
 
@LiviaFilippa Jag tror inte någon försöker förminska, däremot förklara vilka mekanismer som ligger bakom olika typer av övergrepp. Stress, okunskap och personalbrist kan absolut förklara vissa typer av fysiska övergrepp.

Sexuella övergrepp tror jag förklaras med brister i systemet (förövare söker sig aktivt till arbetsplatser där de naturligt får ett maktövertag och tillgång till offer).
 
Blir inte upprörd ;) Läs hela tråden :)
Men jag blir. Jag blir upprörd på dig och en person till i tråden som bara dyker upp i TS trådar när ni har en taskig kommentar till henne. Jag undrar om ni skulle säga samma saker om ni stod framför henne. Ni känner till TS omständigheter lika väl som jag gör det med rullstol, hvb, bup osv. Om ni stod framför henne, skulle ni säga det som ni skriver till henne i hennes trådar? Eller skulle ni tänka att människor är olika sköra och att man kanske kan anpassa sin ton efter vem man pratar med?

@LiviaFilippa ursäkta att jag skriver om dig på det här viset men jag har sett tidigare att du reagerat på att en del bara skriver till dig när de kan trycka till dig. Så jag vill bara säga att det är inte enbart du själv som märker det, jag märker det också.
 
@LiviaFilippa Jag tror inte någon försöker förminska, däremot förklara vilka mekanismer som ligger bakom olika typer av övergrepp. Stress, okunskap och personalbrist kan absolut förklara vissa typer av fysiska övergrepp.

Sexuella övergrepp tror jag förklaras med brister i systemet (förövare söker sig aktivt till arbetsplatser där de naturligt får ett maktövertag och tillgång till offer).
Ja fast när jag har skrivit om det om dom som tyvär finns som gör såna saker mot unga på sis så får jag ned låtande svar att det inte är var och varannan personal som gör sånt och det händer även på andra ställen och ingen vill göra skada för nånannan osv. Och att det är jag som ungefär VILL tro att det är så ungefär som att det inte är ett problem påriktigt.
 
Men jag blir. Jag blir upprörd på dig och en person till i tråden som bara dyker upp i TS trådar när ni har en taskig kommentar till henne. Jag undrar om ni skulle säga samma saker om ni stod framför henne. Ni känner till TS omständigheter lika väl som jag gör det med rullstol, hvb, bup osv. Om ni stod framför henne, skulle ni säga det som ni skriver till henne i hennes trådar? Eller skulle ni tänka att människor är olika sköra och att man kanske kan anpassa sin ton efter vem man pratar med?

@LiviaFilippa ursäkta att jag skriver om dig på det här viset men jag har sett tidigare att du reagerat på att en del bara skriver till dig när de kan trycka till dig. Så jag vill bara säga att det är inte enbart du själv som märker det, jag märker det också.
Det gör verkligen inget förmig! Jag tycker bara att det är skönt att även nånannan ser det och står för det efter som att jag har på pekat det till @Gunnar flera gånger för att jag inte tycker att det är okej med dom som håller på så.
 
Men jag blir. Jag blir upprörd på dig och en person till i tråden som bara dyker upp i TS trådar när ni har en taskig kommentar till henne. Jag undrar om ni skulle säga samma saker om ni stod framför henne. Ni känner till TS omständigheter lika väl som jag gör det med rullstol, hvb, bup osv. Om ni stod framför henne, skulle ni säga det som ni skriver till henne i hennes trådar? Eller skulle ni tänka att människor är olika sköra och att man kanske kan anpassa sin ton efter vem man pratar med?

@LiviaFilippa ursäkta att jag skriver om dig på det här viset men jag har sett tidigare att du reagerat på att en del bara skriver till dig när de kan trycka till dig. Så jag vill bara säga att det är inte enbart du själv som märker det, jag märker det också.
Det får du bli :) vad vet du vad som hänt mig? Vad vet du om min ålder? Bara en massa antaganden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
680
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 418
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 289
Senast: SiZo
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 905
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp