Sis och dom som jobbar där

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

LiviaFilippa

Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o lika sis som är jätte bra också och snälla och som jobbar där för RÄTT andledningar!
Men domflesta har nog sett nånting om sis iallafall. Och att det har hänt ganska så mycket dåligt både att vissa rymmer och gör brott på sis eller från sis osv. Och även att dom som bor där som inte mår bra som inte är krimi nella men dom kan bli jätte dåligt be handlade. Somexempel så har kanske några sett att det har stått endel om isso lering i tidningar och hur det andvänds på sis på ett sätt som kan räknas som tortyr. Och det är för unga som bara mår skit liksom.
Och även att det är väldigt mycket FÖR VANLIGT med att det händer äckel saker och miss handel osv av personal.
Jag har tänkt mera på dethär nu för att jag har en kompis som har suttit på sis och hon har berättat endel.
Men det som jag inte fattar som jag skulle vilja disskutera är VARFÖR jobbar såna personer på sis?
Alltså såna som skadar unga och gör vidriga saker. Är det bara för att dom vet att dom kan ha massa makt då? Eller varför?
Och finns det inga sätt för att göra det bättre och säkrare och mera hjälp samt?
Varför får BARN och unga tvingas till saker som INTE vuxna brottslingar typ mördare får tvingas till?
Och varför liksom händer det inget? Varför bryr sig domflesta inte ens hur det är?
Jag skulle vilja ha nåt jobb i fram tiden som kan hjälpa andra unga som mår dåligt som kanske har varit med om jobbiga saker och så. Och då är ju tillexempel sis ett sånt ställe men iallafall som det verkar nu så skulle jag absolut INTE vilja jobba på nåt sis! Men om jag tänker på tillexempel min kompis och även en annan tjej som jag vet som inte lever längre men hon satt också på sis ett tag.
Men iallafall så det är ju exakt såna som dom som jag VILL kunna hjälpa i fram tiden! Men jag skulle nog aldrig klara att jobba på sis från vad jag har hört.
 
Det är ganska många som bryr sig om hur det är på sis och de flesta som jobbar är alldeles vanliga och normala människor.

Men när man har svårt att hitta människor att anställa blir det ibland ”den här personen är bättre än ingen” och sen visar det sig att det inte alls var så.

Och barnen på sis är ju redan i underläge eftersom man inte hamnar där hur som helst vilket tyvärr kan leda till att deras synpunkter och klagomål inte lyssnas på.

Med tanke på vad en placering kostar ansvarig kommun per dygn borde vården vara bra.
 
Det är ganska många som bryr sig om hur det är på sis och de flesta som jobbar är alldeles vanliga och normala människor.

Men när man har svårt att hitta människor att anställa blir det ibland ”den här personen är bättre än ingen” och sen visar det sig att det inte alls var så.

Och barnen på sis är ju redan i underläge eftersom man inte hamnar där hur som helst vilket tyvärr kan leda till att deras synpunkter och klagomål inte lyssnas på.

Med tanke på vad en placering kostar ansvarig kommun per dygn borde vården vara bra.
Fast det märks ju inte om ganska så många bryr sig efter som att det inte blir nån ändring. Och ja själv klart så är många bra och normala!
Men detdär att den personen är bättre än ingen så är det ju verkligen inte så tyvär. Utan det är nog oftast såna som dom kanske tänker att den duger som är såna som är där för helt fel andledning.
Varför är det så svårt att hitta rätt personer som vill jobba på sis?
Och ja exakt att dom som hamnar där kanske ofta inte blir trodda på och lyssnade om dom säger nåt hur det är och det är ju HEMSKT!!
Jag håller också med att vården BORDE vara bra så det är därför jag inte fattar hur såmånga sis kan vara så dåliga eller iallafall ha så stora och all varliga fel! Då borde ju inte kommuner vilja sätta unga där.
 
Sen handlar det säkert också om normaliseringsprocessen. Man kommer som ny till arbetsplats och blir visad på hur man gör saker där. Och så gör man så. Och visar sedan andra nya. Och så går det runt. Det behöver inte finnas en uppenbar önskan om att skada någon annan.
 
Varför är det så svårt att hitta rätt personer som vill jobba på sis?
Arbetsledning, resurser, kunskapsnivå och organisationskultur skulle jag säga utifrån vad en mycket duktig person som jobbat där sagt till mig.

Men jag tror det varierar beroende på vilken anläggning man är också.
Personalen får inte speciellt bra förutsättningar att göra ett bra jobb när t.ex. lokalerna inte är gamla och inte ombyggda för att vara ändamålsenliga i dagens verksamhet eller när bemanningen är för låg eller kollegor inte har rätt kompetens.

Jag tycker det är ett kontraproduktivt angreppssätt på frågan att säga att det handlar om fel personer på fel plats. Det finns säkert sådana fall men huvudsakligen tror jag det är faktorer på systemnivå. Och då menar jag både sådant som ligger inom och utom SIS kontroll. De flesta människor vill göra ett bra jobb om de får de förutsättningar som de behöver för det.
 
Förmodligen i första hand lönen. I förhållande till ansvar och arbetsuppgifter är den inte speciellt bra.
Varför är det inte såbra lön då? Alltså är det att dom heltenkelt får förlite pengar så dom inte räcker eller är det sis cheferna som bestämmer det?
För det BORDE ju vara ett viktigt jobb som borde vara en okej lön liksom.
 
Sen handlar det säkert också om normaliseringsprocessen. Man kommer som ny till arbetsplats och blir visad på hur man gör saker där. Och så gör man så. Och visar sedan andra nya. Och så går det runt. Det behöver inte finnas en uppenbar önskan om att skada någon annan.
Ja endel saker är säkert så. Men endel saker fattar jag inte hur NÅN normal person inte fråga sätter för att vemsomhelst borde fatta att det är fel.
Och endel är ju tyvär även hemska personer som ut nyttjar dom som är lättast att ut nyttja.
 
Arbetsledning, resurser, kunskapsnivå och organisationskultur skulle jag säga utifrån vad en mycket duktig person som jobbat där sagt till mig.

Men jag tror det varierar beroende på vilken anläggning man är också.
Personalen får inte speciellt bra förutsättningar att göra ett bra jobb när t.ex. lokalerna inte är gamla och inte ombyggda för att vara ändamålsenliga i dagens verksamhet eller när bemanningen är för låg eller kollegor inte har rätt kompetens.

Jag tycker det är ett kontraproduktivt angreppssätt på frågan att säga att det handlar om fel personer på fel plats. Det finns säkert sådana fall men huvudsakligen tror jag det är faktorer på systemnivå. Och då menar jag både sådant som ligger inom och utom SIS kontroll. De flesta människor vill göra ett bra jobb om de får de förutsättningar som de behöver för det.
Nej och det är blandannat sånt jag menar att om flera skulle rea gera om det så skulle dom kanske inte kunna ha dålig arbets ledning och förlite resurser och sånt? Och gamla lokaler som inte funkar osv.
Och själv klart så vill säkert domflesta göra ett bra jobb men tyvär INTE alla. Och det finns ALLDELES förmånga som verkligen är fel person för att jobba där och det är ju ett STORT problem!!
 
Varför är det inte såbra lön då? Alltså är det att dom heltenkelt får förlite pengar så dom inte räcker eller är det sis cheferna som bestämmer det?
För det BORDE ju vara ett viktigt jobb som borde vara en okej lön liksom.
Varför tjänar personal inom äldreomsorgen så lite? Varför är inte lärare ett välbetalt yrke? Vilka yrken prioriteras i samhället?

Chefernas uppgift är oftast bara att fördela pengar enligt den budget de får, så där ligger nog inte problemet.
 
Varför tjänar personal inom äldreomsorgen så lite? Varför är inte lärare ett välbetalt yrke? Vilka yrken prioriteras i samhället?

Chefernas uppgift är oftast bara att fördela pengar enligt den budget de får, så där ligger nog inte problemet.
Jag har ingen aning hurmycket man får i lön i o lika yrken. Men om dom som jobbar på sis inte får mindre lön motför många andra jobb så borde det väl inte vara det som är problemet heller?
 
Nej och det är blandannat sånt jag menar att om flera skulle rea gera om det så skulle dom kanske inte kunna ha dålig arbets ledning och förlite resurser och sånt? Och gamla lokaler som inte funkar osv.
Och själv klart så vill säkert domflesta göra ett bra jobb men tyvär INTE alla. Och det finns ALLDELES förmånga som verkligen är fel person för att jobba där och det är ju ett STORT problem!!
Fast i de fall man har fel personer anställda är det också ett resultat av faktorer på systemnivå. Inte något som är produktivt att i första han diskutera som att det är ett individproblem gällande de personerna.

Sedan finns det en mindre restpost av olämpliga personer som alltid kommer att drabba alla arbetsgivare oavsett hur bra man arbetar med personalfrågorna. I de fallen är det väsentliga hur man agerar då det upptäcks. Vilket givetvis är större chans att det blir bra gjort på ett ställe som redan från början har en aktiv personalpolitik och som inte har svårt med bemanningen...

Det är inte heller en fråga som specifikt rör SIS, utan ett större samhällsproblem i hela omsorgs- och vårdsektorn. (om än olika påtagligt i olika regioner) Även t.ex. kriminalvården har väl börjat få liknande problem med hög personalomsättning och svårigheter att rekrytera de som skulle vara de bästa på jobben?

Ytterst är resursfördelning, verksamhetsinriktning, ambitionsnivåer, prioriteringar gentemot andra intressen osv. politiska frågor.
 
Det handlar inte bara om lön utan om arbetsvillkor i övrigt. Det är ett tufft jobb som ska bemannas dygnet runt.
Ja jag vet. Men man får väl mera pengar när man jobbar på nätterna och så? Och det är ju så i många yrken att dom jobbar dygnet runt.
 
Fast i de fall man har fel personer anställda är det också ett resultat av faktorer på systemnivå. Inte något som är produktivt att i första han diskutera som att det är ett individproblem gällande de personerna.

Sedan finns det en mindre restpost av olämpliga personer som alltid kommer att drabba alla arbetsgivare oavsett hur bra man arbetar med personalfrågorna. I de fallen är det väsentliga hur man agerar då det upptäcks. Vilket givetvis är större chans att det blir bra gjort på ett ställe som redan från början har en aktiv personalpolitik och som inte har svårt med bemanningen...

Det är inte heller en fråga som specifikt rör SIS, utan ett större samhällsproblem i hela omsorgs- och vårdsektorn. (om än olika påtagligt i olika regioner) Även t.ex. kriminalvården har väl börjat få liknande problem med hög personalomsättning och svårigheter att rekrytera de som skulle vara de bästa på jobben?

Ytterst är resursfördelning, verksamhetsinriktning, ambitionsnivåer, prioriteringar gentemot andra intressen osv. politiska frågor.
Jag tycker inte att det är mest viktigt hur man gör NÄR det upp täcks utan vad man gör för att det INTE SKA KUNNA hända. Och det tycker jag att iallafall endel sis verkar bara strunta i.
Såklart så finns det säkert o lämpliga personer i alla yrken. Men det största problemet som JAG tycker är INTE att det drabbar arbets givarna utan att det drabbar barn och ung domar som är in låsta på sis och endel kanske inte ens blir lyssnade på eller trodda. DET är det största problemet tycker jag och DOM drabbas mest inte arbets givarna.
Det som jag menar är att det ÄR ju ett indi vid problem med endel! Och det är ju inte precis o känt att det händer saker på sis som INTE borde hända och ÄNDÅ så ändras det inte för att göra dom riskerna mindre! Det är sånt jag inte fattar för jag tror inte att det skulle kunna vara så på nåt annat ställe förutom sis.
 
Det pågår ju en stor översyn av sis. Det kommer ta tid förstås och göra om kommer kosta pengar. Frågan är vem som kommer vara villig att betala? Kallar utredaren sis för en repressiv åtgärd kanske det är lättare att få statliga medel.
 
Jag tycker inte att det är mest viktigt hur man gör NÄR det upp täcks utan vad man gör för att det INTE SKA KUNNA hända. Och det tycker jag att iallafall endel sis verkar bara strunta i.
Såklart så finns det säkert o lämpliga personer i alla yrken. Men det största problemet som JAG tycker är INTE att det drabbar arbets givarna utan att det drabbar barn och ung domar som är in låsta på sis och endel kanske inte ens blir lyssnade på eller trodda. DET är det största problemet tycker jag och DOM drabbas mest inte arbets givarna.
Det som jag menar är att det ÄR ju ett indi vid problem med endel! Och det är ju inte precis o känt att det händer saker på sis som INTE borde hända och ÄNDÅ så ändras det inte för att göra dom riskerna mindre! Det är sånt jag inte fattar för jag tror inte att det skulle kunna vara så på nåt annat ställe förutom sis.
Fast man kan aldrig förebygga något till hundra procent. Och alla AG som är tillräckligt stora kommer förr eller senare att behöva hantera att man gjort felrekryteringar. Det är därför det är viktigt just i verksamheter där felrekryteringarna kan drabba vårdtagare m.fl. hur man agerar när det faktiskt kommer att inträffa.

Huruvida man lyssnar på klienterna och hur väl kvalitetsarbetet bedrivs utifrån det är en fråga som endast delvis har att göra med personalpolitiken.

Jodå, det händer på en massa andra ställen - i princip alla sektorer där sårbara människor är beroende av samhällstjänster, och där det förekommer direkt eller indirekt tvång att vara kvar i verksamheten/nyttja tjänsten. Definitivt i all vård och omsorg utanför SIS också.

Även om en del av de individuella fallen med störst konsekvenser finns inom SIS så är frågeställningen inte unik. Det finns olika grader av problem inom olika organisationer, men problemet är generellt.
 
Jag har ingen aning hurmycket man får i lön i o lika yrken. Men om dom som jobbar på sis inte får mindre lön motför många andra jobb så borde det väl inte vara det som är problemet heller?
Att hitta löneläge för olika yrken är intressant och inte speciellt svårt att googla sig till.

Se @MiaMia svar om att det finns problem på andra ställen också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
679
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 415
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 286
Senast: SiZo
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 902
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp