Tölthester Tönn och manke

Fredrika B

Trådstartare
Har nyligen köpt mig en Tölthester Tönn gel till min Welsh cob. Skriver här eftersom det är en islandssadel och att ni här inne kanske har erfarenhet av sadeln. Hästen är supernöjd, visar verkligen att det här med bomlöst var en riktig hitt! Jag är dock lite orolig för att hans relativt tilltagna manke kommer att bli lite av ett bekymmer.

-Skulle man kunna padda upp den något fram för att frigöra lite plats tror ni, eller förlorar man stabiliteten då? Vad skulle ni använda för typ av padd i så fall?
 
Kan inget om sadeln i sig men att fundera på är väl att om du paddar så bör du väl ha koll på att inte sadeln hanar i bakvikt i stället då den kanske lyfts fram. Är manken lång också? Går alltså inte att lösa med att sadla lite längre bak om du inte redan gör det? Har du bilder med/utan sadel?
Min fjording får jag sadla långt bak, i och för sig inte mest beroende på manken. De flesta som sadlar honom som om han vore vilken annan häst som helst hamnar för långt fram ;)
 
Har paddat en likande sadel till min förra häst, det blir mindre stabilt men är hästen stadig så är det lugnt. På mon nuvarande nervösa och studsiga häst skulle jag inte vilja padda den typen av sadel.
 
Har paddat en likande sadel till min förra häst, det blir mindre stabilt men är hästen stadig så är det lugnt. På mon nuvarande nervösa och studsiga häst skulle jag inte vilja padda den typen av sadel.
Aj då. Misstänkte nästan att det skulle göra den mindre stabil. Pollen är ganska sansad så men efter om jag är helt ny med det bomlösa konceptet så önskar jag mig i tillvänjningsfasen så mycket stabilitet som möjligt;) Vilken typ av padd använde du då?
 
Kan inget om sadeln i sig men att fundera på är väl att om du paddar så bör du väl ha koll på att inte sadeln hanar i bakvikt i stället då den kanske lyfts fram. Är manken lång också? Går alltså inte att lösa med att sadla lite längre bak om du inte redan gör det? Har du bilder med/utan sadel?
Min fjording får jag sadla långt bak, i och för sig inte mest beroende på manken. De flesta som sadlar honom som om han vore vilken annan häst som helst hamnar för långt fram ;)
Var lite klantigt att mig att inte skriva att sadeln är bomlös. En sådan kan man ju padda utan att den förskjuter vikt på samma sätt som en bomsadel, som jag förstår det. Sadla långt bak gör jag av många anledningar och det gör ju problemet lite mindre av ett problem men hade önskat någon cm eller två till:)
 
Aj då. Misstänkte nästan att det skulle göra den mindre stabil. Pollen är ganska sansad så men efter om jag är helt ny med det bomlösa konceptet så önskar jag mig i tillvänjningsfasen så mycket stabilitet som möjligt;) Vilken typ av padd använde du då?
En rejäl fårskinnspad.
Vet iofs att jag i något period paddade med en sån gelpad som höjer bara fram, det blev inte instabilt :)
 
Var lite klantigt att mig att inte skriva att sadeln är bomlös. En sådan kan man ju padda utan att den förskjuter vikt på samma sätt som en bomsadel, som jag förstår det. Sadla långt bak gör jag av många anledningar och det gör ju problemet lite mindre av ett problem men hade önskat någon cm eller två till:)
Jag förstod det, men min bomlösa westernsadel kan man i alla fall förskjuta vikten lite bakåt på ändå tycker jag, men kanske för att det är en westernsadel och jag har rätt bred häst.
Vad vet jag ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 091
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp