Tomatplantor

Marna

Trådstartare
Jag har köpt tomatplantor, hallonplantor och jordgubbsplantor från Bakker. Alla plantor kommit fram fräscha, jag har planterat dem i nya krukor med ny jord och vattnat. Hallon o jordgubbsplantor tar sig fint. Tomatplantorna (minibel) tvärdör på 2-3 dygn.
Ringde (klagade ej) o undrade om jag gjort fel,inte alls svarade man, sånt händer med växter och skickade 3 nya, jättefräscha, planterade dem o de tvärdog på 2 dygn. Tomatplantorna ute i solen dagar, inne nätter, står så fint i hallen men ändå dör de, varför drabbar detta mig? Jag vill ha tomater o hallon o jordgubbar för barnbarnen att plocka när de kommer o bor hos oss i augusti i sommar.

En av de första verkar överleva? Har t o m en liten minitomat men såg rätt döfärdig ut ett tag. H....s kompisar dog emellertid.

DSC00859.jpg


De andra ser ut såhär (avlidna skulle jag tro?)

DSC00855.jpg


Gubbarna trivs fint.

DSC00862.jpg
 
Sv: Tomatplantor

Alltså hjälp från buke önskas till en besviken tomatodlare.
 
Sv: Tomatplantor

Dina tomater har solat till döds. Små tomater måste vänjas varsamt och långsamt vid solen, dom är inte vana vid direkt sol och bladen blir vita när dom bränns
 
Sv: Tomatplantor

Aj då! Ja här får man svar direkt, man tackar. Får väl beställa nya men det käns lite genant för det är väl inte direkt Bakkers fel, ev lite dålig info. Men hur ska jag göra? ha dem ute som hästar ungefär vid tillvänjning på bete, ett par timmar om dan? o sen längre o längre. Tur man är pensionär ... så man kan passa på sina tomatplantor!
 
Sv: Tomatplantor

Ja om dom ska stå utomhus sen får du vänja dom lite i taget. Två timmar brukar vara ungefär vad småplantor klarar i början. Beroende på hur stora dom är då. Smidigt kan vara om du kan räkna ut att stället dom står på nu kommer vara skuggat om ett par timmar. Så slipper man springa så mycket ;)

Jag kan tycka det är dåligt av bakker att inte säga det till dig om du meddelat att dom står direkt i solen och bladen blivit vita. Men gjort är gjort. Jag hade nog köpt nya plantor på en plantskola istället. Där brukar finnas flera bra sorter att välja på. Dansk export är en bra vanlig tomaplanta tex
 
Sv: Tomatplantor

Tack igen, kanske ha dem på norrsidan om det är varmt, då får de lite e m sol istället för på södersidan. Trodde de skulle må gott av all sol som vi haft i skåne senaste tiden. Alltid lär man sig något nytt. Tack för info.
 
Sv: Tomatplantor

Man får vara jätteförsiktig. Jag trodde jag hade tagit dö på alla min när jag glömde dom i solen :eek: men ofta tar dom sig. Men det går ju såklart betydligt långsammare om bladen bränns titt som tätt.
 
Sv: Tomatplantor

Nu tar jag nya tag med tomater, mig knäcker man inte så lätt. Hör kanske av mig ...
 
Sv: Tomatplantor

gör du så! den första tror jag absolut klarar sig såvida den inte bränns mer. Klarar mina ynkliga plantor att brännas lite borde din göra det med! dock så tycker jag många gånger att tomater blir bättre i skyddat läge, tex uterum eller växthus
 
Senast ändrad:
Sv: Tomatplantor

Hazel, du verkar veta en del om tomatplantor så jag frågar dig (eller någon annan som kanske vet). Mina tomatplantor (mini-/ampelltomater) ser helt plötsligt ut som om någon skulle ha ätit på deras blad. Men det finns ingen där. Jag har letat energiskt efter små djur men det ser helt tomt ut. Vad kan det vara?
 
Sv: Tomatplantor

Vart står plantorna nånstans? inomhus eller utomhus? Jag är inte så bra på tomater igentligen. Har igentligen aldrig haft skadedjur på dom heller. Om det ser ut som något ätit på plantorna är det ju knappast så simpelt som för lite gödning är bladen fläckiga/gula eller ser dom normala och bara ätna ut?
 
Sv: Tomatplantor

Nu har jag forskat runt lite. Det verkar inte finnas mycket som kan äta på ens tomatbland igentligen. Iaf inte på det sätt du beskriver, grönsaksfly verkar vara det som verkar vettigast. Dom ska visst vara väldigt svåra att se när dom precis kläkts. Men växer sedan snabbt till gröna larver. Det enda man verkar kunna göra är att skaka plantan för att larverna ska trilla ner och sedan ha dö på dom.

Är det i kanterna dom är ätna eller små hål mitt på bladen?

Annars kan du ju prova såpalösning
 
Sv: Tomatplantor

Jag har med lyckats med att översola tomaterna. Har dom inne på diskbänken nu. Hoppas att dom kommer igen.
 
Sv: Tomatplantor

Om dom bara har några fina blad brukar dom ta sig igen tycker jag. Jag lyckades som sagt översola en hel hög med tomater (över 10 stycken) och endast två strök med. De andra sätter nya fina blad för fullt
 
Sv: Tomatplantor

Vart står plantorna nånstans? inomhus eller utomhus? Jag är inte så bra på tomater igentligen. Har igentligen aldrig haft skadedjur på dom heller. Om det ser ut som något ätit på plantorna är det ju knappast så simpelt som för lite gödning är bladen fläckiga/gula eller ser dom normala och bara ätna ut?

När jag tänker efter så är det kanske sol/värmeskador. De står inomhus i ett fönster och jag tror att det är de blad som har varit emot fönsterrutan när solen har legat på som det har gått hål på. Dessutom hade jag dem ute förra helgen en sväng och då stod de i solen rätt länge. Kanske värmen har "bränt hål" på en del blad?
 
Sv: Tomatplantor

Till alla

Här kommer en uppdatering på mina tomatodlarmödor
- av 6 tomatplantor från b****r ser den enda överlevande ut så här, kämpar tappert för livet

DSC00869.jpg



- glad i hågen (trodde det skulle bli bättre) körde till välkänt växthus och köpte fin planta med säkert 8-10 småtomater, ser idag ut så här!

DSC00870.jpg



- fick ett par närodlade tomatplantor av snäll hobbyodlare när jag rådfrågade om mina, de ser ut så här!!!

DSC00871.jpg


Vissa tomatplantor trivs inte hos mig, andra gör det. Livet är ett mysterium (alla sköts på samma sätt)
 
Sv: Tomatplantor

Nu har jag forskat runt lite. Det verkar inte finnas mycket som kan äta på ens tomatbland igentligen. Iaf inte på det sätt du beskriver, grönsaksfly verkar vara det som verkar vettigast. Dom ska visst vara väldigt svåra att se när dom precis kläkts. Men växer sedan snabbt till gröna larver. Det enda man verkar kunna göra är att skaka plantan för att larverna ska trilla ner och sedan ha dö på dom.

Är det i kanterna dom är ätna eller små hål mitt på bladen?

Annars kan du ju prova såpalösning

Såna fick jag på balkongen förra sommaren. De tuggade till o med på själva tomaterna. Det funkar att röka bort dem. Lägg en plastkasse eller nåt under plantan så du kan fånga upp de som rasar. Ta sen en tidning eller nåt o sätt eld på, blås ut lågan o håll under grenarna så röken går upp i plantan. (jag blåste rök från cigaretten, då jag har lägenhet). Ruska även på plantan så släpper de som hamnat i klykor. Sen sprayar du såpavatten på plantan, så har de svårare att klättra upp om det finns kvar under påsen.

Upprepa varje dag tills alla är borta. Och avlarva ALLA plantor, även om du inte ser några synliga på dem, så sprider de sig som en löpeld.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Blev det visst av de 2 påsar med tomatfrön jag köpte. Argh och Argh. Idag var det dags att skola om telningarna i vars en egen kruka...
Svar
11
· Visningar
1 596
Senast: Megs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp