Bukefalos 28 år!

Torka tvätt?

silverblom

Trådstartare
I vårt hus finns en tvättstuga som vi hänger tvätten i men det är ju bara ett vanligt rum och jag tänker att det måste bli väldigt fuktigt därinne? Hur farligt är det?

Hur löser ni tvätt torkning?
Jag vill inte torktumla och jag förstår att många lägenheter har tvättstuga med torkrum.
 
Jag har bott i två lägenheter med torkrum till tvättstugan. Det ena var ett litet torkrum med en torkrumsavfuktare som funkade sådär... Kan tänka mig att det funkar bättre för en familj som inte använder den konstant och man också själv kan byta filter när funktionaliteten går ner. I nuvarande brf är det ett stort torkrum med dubbellinor (guld värt) och fläktar som komplement till avfuktare. Om jag tänker på hur jag hänger allt och vänder en gång på tunga saker som påslakan kan jag torka två maskiner på en timme.
 
Jag bor i ett litet hus och får inte plats med torktumlare, så jag torkar tvätten på en ställning i köket när jag tvättar. Jag märker då ingen skillnad att köket skulle bli fuktigt eller ändras på något vis när jag tvättar än vad det annars är.

Huset andas ju!
 
Jag bor i ett litet hus och får inte plats med torktumlare, så jag torkar tvätten på en ställning i köket när jag tvättar. Jag märker då ingen skillnad att köket skulle bli fuktigt eller ändras på något vis när jag tvättar än vad det annars är.

Huset andas ju!
Samma här , och blommorna blir glada
 
När jag hade torktumlare i köket så hade jag väldigt fina och många blommor, den fuktiga luften gick rakt ut i köket.
 
Jag har aldrig tänkt tanken på att det ska vara farligt för människor. Möjligen för huset om ventilationen är dålig.

Vi har ett akvarium modell stort (200*50*60) och vattnet dunstar ett par-tre cm/vecka, minst, tack vare sköldpaddans landdel med värmelampa som ligger i karet. Vi har ingen ventilation då tidigare ägare satte in isolerfönster i hus med självdrag (de börjar med den efterlängtade ventilationen om två veckor). Hygrometern i andra sidan rummet ligger stadigt på 38%. Jag läste på http://intab.se/radgivning/inomhusklimat att 40% är max vad det brukar ligga på. Jag hade absolut inte oroat mig för att hänga tvätt lite då och då. Den torkar ju snabbt och förhoppningsvis är er bostad bättre ventilerad än min.
 
Jag har en torkställning i badrummet, en sån där hopfällbar sak, jättepraktisk. I badrummet är det ju ändå fuktigt.
Min torktumlare använder jag mest för att skaka loss alla hund- och katthår, inte för att torka torrt, min elräkning skulle bli astronomisk isåfall.
Däremot önskar jag mig ett torkskåp! De är högsmala och tar inte mycket plats och den fuktiga luften går inte in i rummet. Man behöver inte ha varmluften påslagen ens, det funkar att bara ha tvätten upphängd i skåpen så torkar den av sig själv. Om man inte har bråttom.
 
I vårt hus finns en tvättstuga som vi hänger tvätten i men det är ju bara ett vanligt rum och jag tänker att det måste bli väldigt fuktigt därinne? Hur farligt är det?

Hur löser ni tvätt torkning?
Jag vill inte torktumla och jag förstår att många lägenheter har tvättstuga med torkrum.

Tror ju knappast det är farligt men ja fuktigt blir det garanterat. Jag tar upp tvätten och hänger den på tork i lägenheten. Vädrar sen ur ordentligt.
 
I vårt hus finns en tvättstuga som vi hänger tvätten i men det är ju bara ett vanligt rum och jag tänker att det måste bli väldigt fuktigt därinne? Hur farligt är det?

Hur löser ni tvätt torkning?
Jag vill inte torktumla och jag förstår att många lägenheter har tvättstuga med torkrum.

Min förening har torkskåp så det som inte torktumlas hängs upp där. När jag hade egen tvättmaskin torkade jag tvätten på en torkställning i vardagsrummet eller på altanen på sommaren.
 
I vårt hus finns en tvättstuga som vi hänger tvätten i men det är ju bara ett vanligt rum och jag tänker att det måste bli väldigt fuktigt därinne? Hur farligt är det?

Hur löser ni tvätt torkning?
Jag vill inte torktumla och jag förstår att många lägenheter har tvättstuga med torkrum.

Låt dörren till torkrummet stå öppen är den enkla lösningen. Håller ni dörren stängd kan det bli fuktproblem men tillåts fukten sprida sig i hela huset, ni inte har ett minihus och tvättar enormt mycket, så borde det inte bli ett problem.
 
Vi hade avfuktare i tvättstugan med timer. Fungerade jättebra! Hade tvättstugan i källaren och på besiktningen var det noll fukt.
 
I vårt hus finns en tvättstuga som vi hänger tvätten i men det är ju bara ett vanligt rum och jag tänker att det måste bli väldigt fuktigt därinne? Hur farligt är det?

Hur löser ni tvätt torkning?
Jag vill inte torktumla och jag förstår att många lägenheter har tvättstuga med torkrum.
Allra enklast är att köpa "Torrbollen" och ställa in i rummet.
 
Jag slänger upp allt på en torkställning i vardagsrummet (bor i en 2a). Brukar vara torrt till dagen efter (tvättar oftast på kvällen) men får hänga nån dag till för säkerhets skull! (eller pga att jag är lite lat hehe :angel: ) :)
 
Har tvättstuga i källaren, och där är luftavfuktare ett måste. Torktummlar endel tvätt men det som hängs blir dels torrt så mycket snabbare med avfuktaren och dels håller avfuktaren fuktnivån i källaren (som var lite problematisk när vi flyttade in) på en riktigt bra nivå. Har en rätt billig historia och det viktigaste är att den har en utloppsslang dom går till avloppet. Behållaren som vattnet samlas i om man inte använder den blir full på nolltid :)
 
När jag bodde i lägenhet torkade jag tvätten på ställning i badrummet, dörren var aldrig stängd då katterna behövde komma in
Nu i hus hänger vi den i biblioteket och där torkar den över natten med vanlig värme i rummet, ingen fuktighet märks av
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 708
Senast: Nixehen
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
920
Senast: Sedna
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
23 263
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
879
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp