O

OhNoez

Ytterligare en marsvinstråd från mig... :crazy: (jag jobbar hårt, jag...)

Jag sitter här med en liten grabb på 6 månader som har en torr fläck på ryggen och det orsakar naturligtvis en viss klåda (han har alltid varit en liten torris med t ex torra öron/torr bakom öronen som unge. Det konstaterades att det inte var svamp utan avhjälptes med vanlig mjukgörande kräm). Hittar inget annat lustigt i pälsen och det är just den där "fläcken" om några centimeter som han håller på med. Har googlat runt om kvalster men hittar inget jag tycker stämmer in. Han kliar sig inte hela tiden heller, men när han gör det är det just den där hudbiten och den blir ju irriterad och dan när han håller på. Pälsen är glesare där också efter kliandet.

Jag har börjat kamma igenom pälsen för att få bort lösa hår och sedan smörja med Helosan senaste dagarna och märkt en klar förbättring i kliandet och på huden, men det är ändå svårt att komma åt överallt med all päls så jag undrar helt enkelt om ni har något tips på ex något receptfritt man kan bada honom i som har mjukgörande effekt på huden. Eller har ni tips på salvor? Annat man kan göra? (eller egna teorier om vad det kan vara/orsakas av)

Burkompisen (gammal hane), liksom övriga marsvin (två gamla honor i ett annat rum) är alla opåverkade så jag antar att det "bara" är torr hud igen, men han och burkompisen ska ändå in på en koll hos vet på måndag nästa vecka (fullbokat i hela stan denna vecka) för säkerhets skull. Alla får hö, mat och spån från samma påsar så att bara en skulle fått ohyra känns lite lustigt och eftersom dom andra är gamla så är nog inte deras "motståndskraft" bättre utan dom borde också åka på det om det är nåt. Bortsett från lite klåda nu och då springer han runt och härjar, äter, skiter, leker och terroriserar polaren som vanligt.

Hjälp? :confused:

Tillägg: han har bott här i fyra månader så om han var smittad med något sen innan borde det väl brutit ut tidigare och även smittat dom andra... eller? Bodde i samma rum som honorna fram tills för två månader sen, men har alltid delat bur med den gamla hanen. Han kommer från en djuraffär så jag har ingen möjlighet att ringa och höra hur de andra marsvinen från samma "familj" mår.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Torr?

Hade inte veterinären tips på vad du kan göra så länge?

Är det torr hud så kanske det kan funka att smörja med olja (tex rapsolja)?
För att komma åt att smörja (om det behövs) kanske det är bäst att klippa honom lite om det går. Men jag vet inte, kanske är bäst att vänta tills veterinären sagt sitt.

I övrigt vet jag tyvärr inte. Ser du något mjäll eller ohyra på något av marsvinen?
 
Sv: Torr?

Jag glömde faktiskt fråga veterinärn om tips när jag hade henne i telefon :o Jag hittar egentligen ingenting konstigt i pälsen på nån av dom (fast jag blir ju paranoid när en kliar sig och helt plötsligt har både jag och alla grisar skabb i mitt hypokondriska sinne och varje hudflaga är en lus :p) förutom på ungen då, med hans torra område. Lite olja kanske kan vara nåt, det är ju inte lika drygt som salva så det kanske tar bätte överallt, även där det finns päls.

Tack för ditt svar!

(läste precis på mer om sellnic och jisses vad paranoid jag blev. Tänk om det är det han sitter på)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Torr?

Jag skulle doppa dom i avlusningsmedel och kanske kletat på medel mot fotsvamp (Pevaryl hette det på den tiden jag hade marsvin)
 
Sv: Torr?

Lite sen uppdatering :o

Tack för era svar och tips, Jenka och Orzon. Mitt internet har krashat i tid och otid så jag har inte kunnat svara.

Här har det i alla fall hänt grejer bland grisgänget. I fredags misstänkte jag att grisen med den torra huden kanske helt enkelt bara var allergisk mot det nya spånet jag började använda för några veckor sen så jag städade rent och bytte tillbaka till den gamla sorten. I helgen började dock hans burkamrat klia sig massor också så det var ju bara att inse att det var ohyra och inte allergi (eller så kanske det var en kombination med tanke på den torra huden) Väl på måndag kunde ju vet konstatera direkt att det var något elände med tanke på att båda nu kliade sig och på hur lillgrisen såg ut så hon skrev ut recept på Stronghold (=flytande jävla guld. 0.25ml x 6 för över 300 kr!) till båda som skulle droppas i nacken 3 ggr med 14 dagars mellanrum efter att ha tagit hår (och hud?) prover. Det var bara att åka hem, ge grisarna "medicinen" och sanera bur och rummet de håller till i.

En dag senare, i tisdags, börjar min ena gamla hona klia sig mer än vanligt. Tänkte att jag skulle ha lite is i magen och se om det var en tillfällighet men insåg ju snart att det inte var det utan att hon också måste fått ohyra. Telefonterrade vet igen och frågade om recept till ytterligare 2 grisar och här är vi nu. Ska hämta ut receptet senare idag, sanera deras bur, städa rummet och slänga allt "gammalt" hö/spån där ohyran kan ha kommit ifrån.

Grabbarna tycks vara bättre i sitt kliande i alla fall och den lillas torra hud har jag fått bukt med tack vare gammal hederlig mjukgörande salva :D (varför den ena är/var torr medan den andra inte är det har jag dock ingen aning aning om. Han kanske alltid varit det men att det inte synts tack vare att pälsen varit tätare tidigare innan han kliade av sig hälften... eller nåt)

Jisses vilken pärs, jag vill ha semester.
 
Sv: Torr?

Nu har du ju fått svar att det var ohyra, men om marsvinen bara har torr hud kan man bada dem med lite babyolja, då blir de lena och mjuka:idea:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 396
Senast: Luff
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
5 809
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 222
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har nu under ett års tid haft problem med snustorra och helvetiskt kliande områden på händerna. Det började på pek- och långfingret...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 369
Senast: Madicken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp