Bukefalos 28 år!

Torrfoder med mycket kött

Sv: Torrfoder med mycket kött

*kl*
Jag minns inte att jag vande in standardt alls. Brukar de bli dåliga? Min visade bara positiva skillnader mot RC.
 
Sv: Torrfoder med mycket kött

Ja, visst var det bra pris? :idea:
Trevlig storlek på pluttarna också.
Hur länge har ni testat? Var det pga allergi eller annat ni testar?

Vi började testa igår bara ;)

Vad är det för storlek på "pluttarna" då?
Har en gigant och behöver gigantiska bitar :D
 
Sv: Torrfoder med mycket kött

*kl*
Jag minns inte att jag vande in standardt alls. Brukar de bli dåliga? Min visade bara positiva skillnader mot RC.

Japp dom kan bli väldigt lösa i magen. Är hunden sen innan van vid spannmål och man direkt byter foder till icke spannmål reagerar magen ofta då den inte är van vid att ta energin från icke kolhysratkälla och det kan ta tid att vänja in.
 
Sv: Torrfoder med mycket kött

Vad är det för storlek på "pluttarna" då?
Har en gigant och behöver gigantiska bitar :D

Haha.. jag har en dvärgpudel.. så jag tycker smått är bra :angel: Typ som marsvinsbajsar.. lite större kanske..
Kanske finns olika storlekar beroende på sort?
 
Sv: Torrfoder med mycket kött

Oh.. jag hade räknat med att vänja in på en vecka bara... får väl dra ut på det mer då. Vill helst byta över så snart som möjligt för att få stopp på kliet... :(
 
Sv: Torrfoder med mycket kött

Standardt Hjort (heter den så?) skall tydligen vara mindre "lösgörande" för magen men jag har inte testat.

KL
Daghundarna här hemma går på Standardt Normal sedan en tid tillbaka och verkar funka bra på det, två säckar ätna hittills. Övergången gick bra, faktum är att vi skyndade på en del (tror att Standardt själva rekommenderar fyra veckor) eftersom den ene hunden inte funkade alls på det gamla fodret. Den som kan vara lite känslig i magen funkar bra men den andre blir alltför hård i magen så han får linfrön också.
Det positiva är också att de kan äta samma foder, även om båda är kastrerade hanar av samma ras har de ganska olika behov då den ene lätt lägger på sig och den andre lätt tappar muskler. De får inte samma mängd dock.
 
Sv: Torrfoder med mycket kött

Jag hade problem med att de blev så otroligt hårda i magen.

En av mina blev stenhård i magen, en blev istället halvlös och den tredje tyckte maten var så osmaklig så man fick tvinga i henne den varje dag :crazy:

Synd - för på pappret är det ju ett bra foder.
 
Sv: Torrfoder med mycket kött

Ja, visst var det bra pris? :idea:
Trevlig storlek på pluttarna också.
Hur länge har ni testat? Var det pga allergi eller annat ni testar?

Vi började testa igår bara ;)

Ojoj, här var jag inte snabb på att svar :o

Jag har också precis börjat och hållit på i en vecka. Anledningen till bytet var att han inte riktigt gillade vad han fick innan (Purina..). Efter bukesurf och egen research så fann jag att standardt kom högst på listan på vad jag vill ge min hund i torrfoderformat.

Han har ingen allergi, men är känslig i magen så ni kör jag den som heter "mild" och har en ganska stor del ris. Fungerar utmärkt :D
 
Sv: Torrfoder med mycket kött

TS:

Även Acana är ett foder med hög kötthalt - kötthalten i den med kyckling är 55%.
 
Sv: Torrfoder med mycket kött

Jag hade problem med att de blev så otroligt hårda i magen.

Fick de verkligen kämpa med att klämma ut korvarna eller var det bara väldigt hårt i konsistensen? En hund ska ju ha ett väldigt hårt bajs egentligen och det är en ganska naturlig följd att de får se av kött och benhaltig mat.

En bild på vargbajs (inringade en är en bit av en rådjurklöv) . Man kan nästan se hur hårt det är. Det är säkert väldigt torrt också med tanke på mängden hår. Det ska ju våra hundar slippa..men annars ska det ju se ganska likadant ut

vargspillning.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: Torrfoder med mycket kött

Alltså, jag är egentligen urdålig på det här med foder...men färskfoder, menar du då typ blötfoder på burk?

Jag vet bara att jag har som tanke att det kanske egentligen inte är så bra/naturligt med spannmål i maten till hundar.


Beklagar för mitt icke-svarande. Måste ha missat att jag deltagit i tråden. Oups!

Du har redan fått bra svar på vad färskfoder är. Jag använder fodax som bara har 6% spannmål, det är billigt i jämförelse med de andra färskfodren och hunden, som ratat mycket i både foder- och godisväg, älskar det. Blandar dock med Standart för att det är enklare att ta med sig torrfoder om det skulle vankas övernattning någonstans eller långresa.

Generalen - hade faktiskt inte koll på att ris räknades som spannmål, men du har ju helt rätt :D

MrsScabtree - helt riktigt, vild kommer från NZ. Jag måste ha svarat i sömnen! Därför har jag valt mild som förstapåse pga något känslig mate. Sen går jag över till normal.

Min har lyckats bli både hård och lös av detta, men så har han bara ätit lite av det en vecka nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Torrfoder med mycket kött

min ena blev också stenhård i magen så hon får äta magnussons istället. den andra har naturligt lösare mage och skiter lagom fasta skitar på standardt. båda har ätit färskfoder med mycket kött tidigare, men skitarna har aldrig blivit så hårda förut. jag tror alltså inte att det är den höga köttmängden i fodret som gör att skitarna blir så hårda. det måste vara något annat.

men jag är nöjd med standardt till den ena hunden. jag tycker nog också att hans päls börjar bli blankare än vad den är på andra torrfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Torrfoder med mycket kött

Fick de verkligen kämpa med att klämma ut korvarna eller var det bara väldigt hårt i konsistensen?

Kan ju bara tala för min egen del och den hunden som blev hård fick verkligen kämpa, man såg blodådrorna i pannan typ ;)
Hon kunde ofta sitta och krysta ett bra tag innan det ens kom något.

Det var definitivt för hårt.
 
Sv: Torrfoder med mycket kött

min ena blev också stenhård i magen så hon får äta magnussons istället. den andra har naturligt lösare mage och skiter lagom fasta skitar på standardt. båda har ätit färskfoder med mycket kött tidigare, men skitarna har aldrig blivit så hårda förut. jag tror alltså inte att det är den höga köttmängden i fodret som gör att skitarna blir så hårda. det måste vara något annat.

Färskfoder innehåller mycket spannmål så det är nog förklaringen till att skitarna aldrig blir riktigt hårda. Vad jag vet innehåller standart en del benprodukter också och är inte hunden van vid detta blir det nog för hårt.
 
Sv: Torrfoder med mycket kött

De fick kämpa ganska ordentligt... Bajset såg ut ungefär som när de har käkat ben, väldigt ljust och poröst. Inget större fel med det egentligen, men eftersom Loka alltid av någon anledning har haft lite problem med att få ut bajset så ville jag inte exprimentera mer. Har nu kört Oliver i nån månad och Standart slår ju dock det med hästlängder.

Idag blir det färskfoder igen, där upplevde jag att de hade perfekt bajskonsistens, hårt, men inte så de hade problem med att bajsa.

Vilket ämne att diskutera egentligen:D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 749
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 833
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp