Bukefalos 28 år!

Torrfoder med mycket kött

Sv: Torrfoder med mycket kött

Hejsan! Vi har haft samma problem med vår vovve och lade ut mängder av pengar på foder och studerade innehållsförteckningar... Sen lade vi några tusen på ett allergitest, och fick reda på vad som var källan! I vårt fall var det inte foderallergi utan kvalsterallergi och vi hade lagt tusentals kronor på olika sorters specialfoder helt i onödan....
 
Sv: Torrfoder med mycket kött

Hur många tusen fick ni lägga? Täcker inte försäkringen in något om det görs på inrådan av veterinär?
 
Sv: Torrfoder med mycket kött

För hög fosforhalt mot kalciumhalten kan bland annat kalka ur skelett vilket kan leda till spontanbrott på ben. Allmänt fosforöverskott kan ge hormonstörningar, hälta och förkalkningar av njurarna.

Det stämmer att för mycket fosfor i förhållande till kalcium inte är bra.
Det ska dock gå väldigt lång tid innan skelettet urkalkas.
Däremot kan det resultera i klåda och "allergiska" besvär.

För hög fosforkvot kan man riskera att få om man tillsätter matrester till ett helfoder, eller använder mycket träningsgodis som inte har kalciumbalans (ex korv, köttbullar, leverpastej, blodpudding mm).
Tillskott som mackor, kex, oxhudsben mm kan också påverka kroppens syra/bas-balans.

Ett foder ska ha en kalcium/fosforkvot på minst 1:1 (dvs lika delar kalcium/fosfor) och max 2:1 (dvs dubbel mängd kalcium som fosfor).

Standardts foder har god marginal till den kvoten, och ligger ung mitt emellan (som de flesta foder).
Att det är en lite högre nivå av alla mineraler och vitaminer är bara bra. Allt för många foder ligger skrämmande nära tillåtna lägsta gräns.

Innehåller fodret rikligt med kött och naturligt kalcium, så blir det automatiskt rikt på kalcium och fosfor.

Fett från ett djurslag som man misstänker att en individ är allergisk emot gör ytterst sällan någon påverkan.
OM den (mot förmodan) är allergisk mot en animalisk proteinkälla, så är det just proteinet som kan påverka. Fettet innehåller inte protein.

Viltkött innehåller fler aminosyror än "odlat" kött.
Därför har de andra fodren fler proteinkällor, så man slipper tillsätta syntetiskt protein.

Har kommit i kontakt med många "allergiska" hundar som blivit problemfria efter utfodring med just Hjort.
OM hunden blir hård i magen, så tillsätt lite olja för en tid till magen vant sig.
Ekologisk kallpressad solros- eller rapsolja är lämplig. Eller fiskolja, ister alt osaltat smör.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 749
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 833
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp