Bukefalos 28 år!

På hundsidan är det skillnad mellan fett- och proteininnehåll mellan foderna. Orijen har högre fett och protein pga kötthalten, medans Acana (som i hund bara innehåller 60% kött) har mer "normal" halt. Oftast får hundarna mycket finare päls på Orijen.

Men fettinnehållet mellan foderna är detsamma på kattsidan, så det som skiljer mest är att du i Orijen har sex olika sorters djur i maten, medans du i Acana har tre sorters proteinkällor. Orijen ska dessutom vara en aning smakligare än Acana (som också är smakligt), men jag har inte smakat det själv. ;)
Till katt tycker jag att det går lika bra med Acana som Orijen.

Tro mig, Orijen är EXTREMT smakligt för katter, iaf mina. Jag skulle vilja ge det men de äter det som godis (enda maten de slukat de små kräsfiorna :meh:). Det är därför jag kör Applaws och Acana.
 
Det brukar vara väldigt uppskattat att byta sort från gång till gång. :)

Har bytt hittills mest för att jag inbillar mig att inget foder är komplett. Hästarna käkar ju nytt grovfoder varje säsong o även om man har koll på analysen så kanske det kompletterar lite olika tänker jag :)
 
Jag växlar mellan Applaws och Taste of the Wild eftersom Nikita annars tröttnar. Helst skulle jag vilja ge enbart blötmat men den striden har jag gett upp eftersom kattskrället bara äter Sheba i sås och inte ens det får jag i henne mer än en burk om dagen max.
 
Jag växlar mellan Applaws och Taste of the Wild eftersom Nikita annars tröttnar. Helst skulle jag vilja ge enbart blötmat men den striden har jag gett upp eftersom kattskrället bara äter Sheba i sås och inte ens det får jag i henne mer än en burk om dagen max.

Vi kan bilda klubb även om det i mina kissars fall är Goumet Gold... :cautious: Sheba KAN gå ner om månen är i rätt fas osv :meh:
 
Vi kan bilda klubb även om det i mina kissars fall är Goumet Gold... :cautious: Sheba KAN gå ner om månen är i rätt fas osv :meh:


:rofl::rofl: "om månen är i rätt fas...":rofl:



TS:
Här finns en Knubbis (aka Brunetten) och en Tunnis (aka Skönhetsmissen). Applaws funkar för båda, men särskilt Tunnisen försöker jag lura i lite extra blötfoder.

Lite bekvämt är att Knubbis gillar det torra, och Tunnis det blöta, så jag kan planera fördelningen någorlunda jämnt.
 
Mina fick bozitia tidigare, det innehåller ju spannmål men kände att det uppvägdes av att det är korta transporter och ett vettigt pris.
Nu äter de enbart blötmat (mjau), har fått finare päls av det och håller sig i bra hull. De får i snitt ungefär en burk om dagen att dela på, beror lite på ibland äter de mindre, ibland mer.

Var på kattutställning nyligen och fick då med smakprov av nått torrfoder (hills kanske det var eller RC) hällde upp i en skål när jag kom hem och de såg ut som frågetecken, får vi en hel skål med godis?!:nailbiting: :love: Dom praktiskt taget inhalerade kulorna och gick lääänge efter och slickade i skålen. Funderar dock på att introducera lite torrfoder igen kanske, skulle vara praktiskt om man ska vara iväg några timmar att kunna ställa fram mat åt dom. Vill inte att de går länge utan mat och vill inte ha blötmat framme länge heller.
 
angående fisk så är våran 17 åring uppfödd på det de första åren, men sedan 10 år sen så spyr hon upp allt som har det minsta lilla fisk i sig.
tog ett tag innan man lusläste innehålls förteckningen på köttsmaken hon fick, lika mycket fisk som fisk smaken :/.
 
Lånar tråd lite.

Har någon lust att ge en åsikt om de här fodren jmf med varandra?

Eukanuba Top Condition 1+

Hills VetEssentials Young Adult

Båda torrfoder.
 
Skulle välja Eukanuba eftersom:

1. Det innehåller mer kött än Hill's.
2. Allt fett är animaliskt.
3. De har inte höjt proteinhalten genom att tillsätta majsglutenmjöl. Proteinhalten är inte bara högre utan också helt av animaliskt ursprung.
4. De har inte fyllt ut med en massa fiber.
 
@Sol Tack. Men hur vet man att det är mer kött i Eukanuba? Det står att det innehåller 43% torkad kyckling och kalkon varav 25% är kyckling. Hills står det Hönsköttmjöl, minst 40% kyckling. Men hur vet man hur mycket kött det är i Hills?

I övrigt så varför är inte majsglutenmjöl och vegetabilisk olja bra? Samma sak med fiber.

Nya katten har ätit Eukanuba innan, men jag tycker hennes bajs luktar rent vidrigt. Hills är vad min förra katt (den nuvarande gammelkatten äter specialfoder) åt och jag har kvar ganska mycket av. Så frågan är köpa Eukanuba eller vänja över på Hills (går ju iofs vänja tillbaka sen igen om man vill).

Jag är jätteskadad iom att jag har en foderallergisk hund, och tycker inte riktigt om att Eukanuban innehåller lite av varje inkl ägg. Men jag har eg aldrig läst innehållsförteckningar så noga på kattfoder. Men är Eukanuban generellt att anse som ett bra foder - eller ska man sikta på ett tredje alternativ istället?


Jag har börjat blanda in Hills i den Eukanuba jag fick med, och katten föredrar Hillsmaten. Kanske nyhetens behag - men det är en jävla kräsen katt i allmänhet, som tom ratade grillad kyckling...
 
@Alexandra_W: Jag bytte från Eukanuba (gamla) för jag gillade inte innehållsförteckningen, för mycket skräp. Damerna mådde visserligen inte dåligt men jag mådde inte bra :p

De har ätit både Applaws, Acana och Orijen utan problem (även om Orijen är för gott så det får de inte längre :cautious:) så jag tror nog du törs byta till något av de "bra" märkena.

Kan tillägga att mina kräsfior ratar det mesta i köttputsväg (inkl älgfilé) men de flesta torrisar går bra.
 
@Sol Tack. Men hur vet man att det är mer kött i Eukanuba? Det står att det innehåller 43% torkad kyckling och kalkon varav 25% är kyckling. Hills står det Hönsköttmjöl, minst 40% kyckling. Men hur vet man hur mycket kött det är i Hills?

Hill's har lägre proteinhalt än Eukanuba plus majsglutenmjöl tillsatt vilket tyder på en lägre kötthalt.

I övrigt så varför är inte majsglutenmjöl och vegetabilisk olja bra? Samma sak med fiber.

Majsglutenmjöl har lägre smältbarhet och sämre aminosyraprofil än köttmjöl, därför är kött att föredra. Vegetabilisk olja är inte heller den bästa källan till fett för katter. De för katten viktigaste fettsyrorna finns inte (eller i väldigt låg halt) i vegetabiliska oljor. Inte heller tas den upp lika bra som animaliskt fett. Vad gäller fibrer har katten ett väldigt litet (om ens något) behov av fibrer. De har relativt sett ett väldigt kort tarmsystem som inte heller är anpassat för att hantera en fiberrik kost. Fiber sänker upptaget av ett flertal näringsämnen. Ofta används det som utfyllnad för att maten inte ska bli så energirik eller för att förebygga problem med hårbollar, men man kan istället få katter med mag/tarmproblem.

Katten är en renodlad köttätare och är helt enkelt inte anpassad för att äta så mycket vegetabiliska produkter.

Nya katten har ätit Eukanuba innan, men jag tycker hennes bajs luktar rent vidrigt. Hills är vad min förra katt (den nuvarande gammelkatten äter specialfoder) åt och jag har kvar ganska mycket av. Så frågan är köpa Eukanuba eller vänja över på Hills (går ju iofs vänja tillbaka sen igen om man vill).

Ja, jag skulle satsa på Eukanuba men det är jag.

Jag är jätteskadad iom att jag har en foderallergisk hund, och tycker inte riktigt om att Eukanuban innehåller lite av varje inkl ägg. Men jag har eg aldrig läst innehållsförteckningar så noga på kattfoder. Men är Eukanuban generellt att anse som ett bra foder - eller ska man sikta på ett tredje alternativ istället?

Eukanuba är på kattsidan i samma liga som Hill's, Royal Canin och liknande märken. Personligen tycker jag att de ligger i toppen av den ligan.
 
Hill's har lägre proteinhalt än Eukanuba plus majsglutenmjöl tillsatt vilket tyder på en lägre kötthalt.



Majsglutenmjöl har lägre smältbarhet och sämre aminosyraprofil än köttmjöl, därför är kött att föredra. Vegetabilisk olja är inte heller den bästa källan till fett för katter. De för katten viktigaste fettsyrorna finns inte (eller i väldigt låg halt) i vegetabiliska oljor. Inte heller tas den upp lika bra som animaliskt fett. Vad gäller fibrer har katten ett väldigt litet (om ens något) behov av fibrer. De har relativt sett ett väldigt kort tarmsystem som inte heller är anpassat för att hantera en fiberrik kost. Fiber sänker upptaget av ett flertal näringsämnen. Ofta används det som utfyllnad för att maten inte ska bli så energirik eller för att förebygga problem med hårbollar, men man kan istället få katter med mag/tarmproblem.

Katten är en renodlad köttätare och är helt enkelt inte anpassad för att äta så mycket vegetabiliska produkter.



Ja, jag skulle satsa på Eukanuba men det är jag.



Eukanuba är på kattsidan i samma liga som Hill's, Royal Canin och liknande märken. Personligen tycker jag att de ligger i toppen av den ligan.

Tusen tack för svar. Och förklarade samtidigt varför katten som äter njurfoder är hård i magen, antar det är just pga innehållet? (Ingen skillnad oavsett specific eller Hills - men båda är rena skräcken om man läser innehållsförteckningen.)
 
Tusen tack för svar. Och förklarade samtidigt varför katten som äter njurfoder är hård i magen, antar det är just pga innehållet? (Ingen skillnad oavsett specific eller Hills - men båda är rena skräcken om man läser innehållsförteckningen.)

Svårt att veta om det är maten eller sjukdomen. Njurproblem kan föra med sig problem med hård avföring/förstoppning men njurfoder (i synnerhet torrfodren) har sällan en särskilt... välanpassad sammansättning. Våtfodervarianterna brukar vara bättre.
 
Hakar på här:
Ger mina Royal Canin obesity i nuläget, men de börjar tröttna på det. Jag söker ett superdietfoder. Det ska innehålla typ luft. De får både blötmat och torrfoder, men vill inte banta dem med endast blötmat. Någon som vet ett foder likvärdigt med Royal Canin obesity?
 
Svårt att veta om det är maten eller sjukdomen. Njurproblem kan föra med sig problem med hård avföring/förstoppning men njurfoder (i synnerhet torrfodren) har sällan en särskilt... välanpassad sammansättning. Våtfodervarianterna brukar vara bättre.

Mm, han äter tyvärr inte våtfoder. Alls. Aldrig gjort. Så jag har inget val. Han tycks dock inte störas av att vara hård, mer jag som noterat det. I övrigt har ju fodret gjort underverk. Femte eller sjätte året sen diagnos nu och han har spräckt överlevnadsprognosen med råge och mår prima. Så jag kisar så jag slipper se innehållsförteckningen. (Gör samma med hundens allergifoder. Så fort det är veterinärfoder så blir det en jävla massa skräp i fodren, knepigt nog. Särskilt till de hutlösa kilopriserna de tar!)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp