Bukefalos 28 år!

Jag är kattnörd på riktigt, tycker det är roligt.;)

Om du tycker det är roligt och orkar får du gärna tipsa om "bästa torrfodret" till två kastrerade siamesdamer på 3.5 resp 5 år. De har haft fritt av tidigare nämnda eukanuba utan att bli tjocka - men den äldre har varit fertil fram tills nu så hon kanske lägger på sig efter kastrering, svårt veta.
 
Hakar på här:
Ger mina Royal Canin obesity i nuläget, men de börjar tröttna på det. Jag söker ett superdietfoder. Det ska innehålla typ luft. De får både blötmat och torrfoder, men vill inte banta dem med endast blötmat. Någon som vet ett foder likvärdigt med Royal Canin obesity?

Jag har ingen aning om det är likvärdigt etc. Men jag hade en hund som blev sjukt lättfödd efter kastrering. Levde på luft. Stor riesen men tjock på 2 dl lightfoder/dag och i övrigt sallad och majs. Bytte till Hills R/D och förutom att han sket som en elefant så vikten bara rann av honom. På normala givor foder. Enormt bra effekt. Finns ju r/D till katt med - värt kolla upp i alla fall kanske?
 
Hakar på här:
Ger mina Royal Canin obesity i nuläget, men de börjar tröttna på det. Jag söker ett superdietfoder. Det ska innehålla typ luft. De får både blötmat och torrfoder, men vill inte banta dem med endast blötmat. Någon som vet ett foder likvärdigt med Royal Canin obesity?

Mat som innehåller "typ luft" är som regel rätt dåliga bantningsfoder för katter. Katter svarar inte särskilt bra på den typen av bantning. Skulle rekommendera Hill's m/d istället.
 
Om du tycker det är roligt och orkar får du gärna tipsa om "bästa torrfodret" till två kastrerade siamesdamer på 3.5 resp 5 år. De har haft fritt av tidigare nämnda eukanuba utan att bli tjocka - men den äldre har varit fertil fram tills nu så hon kanske lägger på sig efter kastrering, svårt veta.

Applaws är nog det jag främst skulle rekommendera om du vill byta, men vid viktuppgång kan Hill's m/d vara mer effektivt. Fast framförallt begränsad tillgång på mat. En katt som lätt lägger på sig är svår att ha på fri tillgång av någon mat.

Funkar allt bra och katten håller vikten ser jag ingen egentlig anledning att byta.
 
Är Porta 21 sensible något att ha? Det gillade jag innehållsförteckningen på ;)

Innehåller tyvärr lite för mycket magnesium (hög askhalt dvs. mineralhalt öht.). Det brukar inte rekommenderas att torrfoder innehåller mer än 0,1% magnesium. Porta 21 innehåller 0,11% (räknat i torrsubstans). Det är antagligen inte ett problem om katten äter 50% blötmat och 50% torrfoder, men äter den huvudsakligen torrfoder ökar risken för struvitstensbildning.
 
M
Innehåller tyvärr lite för mycket magnesium (hög askhalt dvs. mineralhalt öht.). Det brukar inte rekommenderas att torrfoder innehåller mer än 0,1% magnesium. Porta 21 innehåller 0,11% (räknat i torrsubstans). Det är antagligen inte ett problem om katten äter 50% blötmat och 50% torrfoder, men äter den huvudsakligen torrfoder ökar risken för struvitstensbildning.

Äsch då. Men är 0.01% skillnad så avgörande alltså? Typiskt.
 
M

Äsch då. Men är 0.01% skillnad så avgörande alltså? Typiskt.

Det kan vara avgörande lite beroende på. De flesta torrfoder av högre kvalité håller sig runt 0,08% magnesium. Det är möjligt att katterna kan må bra av Porta 21 men jag skulle vara väldigt uppmärksam på kissvanor och jag skulle även hålla koll på urin-pH (mha. pH-stickor eller kattsand med pH-indikator i).

Många av de nya torrfodren med högre kötthalt och utan spannmål har tyvärr ofta en högre askhalt (inkl. Mg-halt) än vad som är bra. De behöver bli lite vassare för att jag ska våga lita på dem helt.
 
Jag ger mina kissar fri tillgång på Royal Canin Hypoallergenic. Pelles mage är helt slut efter att människan som födde upp honom matade honom med spagetti under hans första levnadsveckor. Jag provade många olika fodersorter men katten slutade aldrig att spy.
Till sist sa veterinären att jag skulle prova nuvarande som ett sista försök, för enligt prover och grejs så var han helt frisk, och alla kräkningar bara försvann. Nu kommer de i lite perioder (då går de månader emellan och så spyr han 3-4 ggr sen är de spryfritt ett tag igen). Deras hull är jättefina, pälsen är mjuk och blank, fiser aldrig och deras bajs är helt luktfria.
Jag vågar inte byta foder, han har gått på detta i två år nu och så får de förbli.
 
@Sol

Råd och rön har testat kattmat i senaste numret

Eukanuba top Condition 1+ fick ganska kasst betyg. Det skulle jag kunna skita i om det inte vore för att det dåliga resultatet mycket beror på att den uppmätta halten taurin var näst lägst i hela testet och så låg att det inre är garanterat att katten får i sig nog med taurin. Spontan synpunkt?
 
@Sol

Råd och rön har testat kattmat i senaste numret

Eukanuba top Condition 1+ fick ganska kasst betyg. Det skulle jag kunna skita i om det inte vore för att det dåliga resultatet mycket beror på att den uppmätta halten taurin var näst lägst i hela testet och så låg att det inre är garanterat att katten får i sig nog med taurin. Spontan synpunkt?

Råd & Rön brukar ha dåliga kriterier vid sina tester. Urvalet brukar inte heller vara bra (de har t.ex. jämfört kompletteringsfoder med helfoder och ställt samma krav som på helfoder). Ingenting jag öht litar på. Att katter som äter kommersiell kattmat idag inte får i sig tillräckligt med taurin ser jag som högst osannolikt. Är det något industrin har lärt sig så är det att det är opoppis med katter som går och dör av hjärtfel pga. taurinbrist. Ett foder kan ha en dålig sammansättning på många sätt, men taurinbeist är så gott som aldrig ett problem.

Det är min spontana synpunkt, men jag har inte läst testet. ;)
 
Råd & Rön brukar ha dåliga kriterier vid sina tester. Urvalet brukar inte heller vara bra (de har t.ex. jämfört kompletteringsfoder med helfoder och ställt samma krav som på helfoder). Ingenting jag öht litar på. Att katter som äter kommersiell kattmat idag inte får i sig tillräckligt med taurin ser jag som högst osannolikt. Är det något industrin har lärt sig så är det att det är opoppis med katter som går och dör av hjärtfel pga. taurinbrist. Ett foder kan ha en dålig sammansättning på många sätt, men taurinbeist är så gott som aldrig ett problem.

Det är min spontana synpunkt, men jag har inte läst testet. ;)

Det här är ovanligt bra faktiskt. Sen finns det brister i det med. Men de har mätt halten taurin - och den var verkligen väldigt låg i Eukanubas.. Det är det som kraschat "poängen" och därmed resultatet. men taurinhalten avviker verkligen från de flesta andras.
 
såg idag en ny? kattmat med en teknad katt på och rosa bakgrund, stod att det skulle vara bara kött och så bra så, men hade ingen innehållsförteckning..
vet ni om det kan vara ngt? kommer inte ihåg namnet nu såklart..
har sett det både på ica och citygross här.
 
För ett tag sedan, ett par månader kanske, bytte jag kattmat till mina missar efter att ha läst den här tråden. Serverar nu canagan. Och jag märker skillnad i matåtgång. De äter mindre och verkar hålla sig mätta längre. Den överviktiga katten har dessutom gått ner en hel del i vikt. :up: Pigga och glada är dom som vanligt.
 
@Sol: Vet du något om Brit/Carni-Love? Med det lilla jag kan (typ det jag lärt mig här på Buke ;)) verkar de ju vara bra och priset är klart överkomligt. Länkar till innehåll för de varianter jag är intresserad av:

http://www.zoofast.co.uk/britcatchicken15kg-p-14332.html

http://www.zoofast.co.uk/britcarnilovehighinchicken15kg-p-30372.html

Instämmer med tidigare talare också, du är suverän som delar med dig av din kunskap! :bow: :up:

Carnilove ser okej ut (även fast det ser ut som att de har skrivit fel med fetthalten).
 
Mina äter för närvarande Canagan men tar gärna emot tips om det finns bättre och billigare foder.

Bättre vet jag inte (jag har aldrig gett Canagan) men de märken som jag ger/har gett till mina kissar är Applaws (köper jättebilligt på Zooplus), Acana och Carnilove (för att vara i en fysisk butik anser jag det är billigt, har köpt på Arken Zoo). Alla de är spannmålsfria.

Skulle gärna ge Orijen fast det inte är billigt men kattrackorna äter det som godis :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp