Bukefalos 28 år!

S

Sweet

I dag har jag varit på Rudorna och provridit Torsionsadlar på Gerts goa arabhäst Bruno! Jag säger bara en sak: WOW!!! Vilka underbara sadlar! Satt stadigt och stabilt som i en soffa och väldigt balanserat i alla gångarter.

Hade förväntat mig att sadeln skulle vara mer instabil på hästryggen men det märkte jag inget av alls.

Jag bestämde mig för en Endurance men tyvärr så hade han ingen i min storlek och färg hemma så jag får vänta ett tag. :cry:

Men oj vad jag är övertygad om att en torsion är min melodi. Jag hoppas och tror att min häst kommer att älska den också! :)
 
Vad kul att du gillade den. Själv har jag en Torsion standard. Sneglar lite på w-modellen oxå, när den nu kommer. :)
 
Välkommen i klubben! Visst är det lätt att bli biten?!

Kul att du fastnade för "min" modell, jag är supernöjd och jag tror nog att du kommer att upptäcka fler och fler fördelar när du väl får hem din lilla godbit.

Jag har precis tvättat TN-padden för första gången och min enda anmärkning är att det luktar en smula lösningsmedel i tvättstugan (förmodligen från bävernylonhöljet). Men nu är det i alla fall ren och fin igen!
 
TN-padarna var verkligen supersnygga i verkligheten!

Jag var inne på att köpa en Trekking först men efter att ha provat dem båda så kom jag underfund med att knästöden på Trekkingen inte gjorde någon nytta för mig alls så då kunde jag likagärna ta en som var något billigare utan knästöd. Tror också att den öppningsbara undersidan kan vara till fördel ibland. Jag tog en Endurance med sypanova på undersidan då jag tyckte att det materialet verkade mycket intressant.

För er som vill kolla in priser så kan ni titta Här
 
Jag har just nu en Enduranse hemma på prov och för mig har det inte funkat alls. Problemen kan ju uppstå pga att jag har ridit barbacka i ca 3 månader. För mig känns det som om jag sitter över hästen som om hästen faller på bogarna (troligen pga min sits) och som om jag hela tiden ligger ett halvt steg efter hästen. Sen gillar jag inte formen på sadeln riktigt. Jag har ridit i breda sadlar tidigare (westernsadel) utan problem, det som det känns som i den här sadeln är att jag sitter som ovanpå en låda (fyrkantigt). Mina skänklar kommer inte intill hästen (varken över eller underskänkel) utan jag får hela tiden sitta och driva med "ponnyskänkel" för att överhuvudtaget nå fram till hästens sida.
Har provat sadeln 3 ggr nu ska rida i den i kväll igen, det är ju svårt att säga om problemet egentligen sitter i den här sadeln eller om problemet sitter i att det är en sadel :confused:.
 
Jag kan hålla med dig där.. kan tycka att man hamnar lite mer i stolsits och att den är himla tjock att sitta på...
Jag får heller inte varken över eller underskänkel intill riktigt bra, men så har jag ju en islänning så det är ju svårt med underskänkeln där redan ;)
Jag vet flera som testat andra sadelunderlägg under och blivit mer nöjda... testa en gång utan paden, och känn hur det känns.. det gör ingen skada en gång, men annars ska man alltid ha padd under sådana bomlösa sadlar som inte har bossor!
 
Jag nog sitter man väl över hästen, vill du sitta under? :D Nää, skoja! Jag har köpt en Dressage. Trivs jättebra med den. Stigläderfästena är placerade lägre bak på den, det blev mycket bättre! Man sitter "bredare" och mer på låren, än på sittbenen. Det tyckte jag först var aningen obekvämt, men jag vande mig snabbt, och när jag efter en vecka med Dressage, provade min engelska sadel, jaa, det var en chock! Hur jag har kunnat rida i en så fruktansvärt obekväm sadel i flera år är ofattbart!
Skänklarna kommer nog lite längre ut, men det upplever jag nog som positivt, på sätt och vis. Då ligger ju inte skänkeln och trycker och stör hästen hela tiden?
Vad är "ponnyskänkel"?
 
Håller med skuggi om att du kanske ska testa en annan pad. TN och Skito padarna har väldigt tjocka och breda inlägg men det finns andra padar som är gjorda för bomlösa sadlar.

Sen finns det ju andra märken av bomlösa sadlar du skulle kunna testa som är mer uppbygda och ger en smalare känsla att sitta i, tex Freeform eller Star-trekk.

Bara för att en bomlös sadel inte passar dig så betyder det inte att det inte finns någon som gör det! :)
 
Bra ide att skippa padden en gång. Tyckte när jag tittade på padden att den var rätt tjock men tänkte det ska nog vara så ;). Jag behöver nog ingen jättetunnel (givetvis ska det vara tunnel men den behöver nog inte vara så stor) på sadeln eftersom Novan är så rund och go i ryggen, jag har nog känt ryggraden max 10 ggr under de tre månader jag ridit barbacka.
Att benen spretar åt alla håll är ett jätteproblem för mig eftersom jag kniper mig fast med knäna då.
 
Jag vill inte ge upp alternativet bomlös så här lätt. De sadlar Novan har haft tidigare har tyvärr inte passat särskilt länge och om inte annat blir det rätt dyrt att köpa ny sadel 2ggr/år. Jag vet att det finns andra märken men tyckte vid första kollen att Torisons verkade bäst.
 
Endurance har öppningsbar undersida där du kan stoppa in inlägg som bildar kanal för ryggraden så kanske du inte behöver ha någon jättepad under eftersom du har en "rund" liten häst!
 
Mitt tips till den som tycker att Torsion är bred men som ändå gärna vill ha den, är att se till att skaffa den tjockare dressyrsitsen, och att göra utskärningar för låren i inläggen i padden.
 
Igår hade jag med en kompis ut som hjälper mig med Novan ibland. Hon tyckte som jag bara ännu mer och vågade faktiskt inte ens trava. Vi provade sedan att ta bort padden en stund och då gick det att rida men det fungerade fortfarande inte särskilt bra.
Tyvärr måste jag konstatera att den här sadeln inte är nåt för mig och min häst :(. Det är tråkigt för jag tror verkligen på iden men för mig har det inte fungerat som det var tänkt :(.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp