Bukefalos 28 år!

Shaggy

Trådstartare
Jag kom just på en sak angående TR. Man får ju inte rida distans med spö eller sporrar men hur är det då med Westerntyglar? Westerntyglar är ju långa så det räcker och går ju utmärkt att använda till att daska till hästen på rumpan med om behov uppstår.
Jag rider alltid med sådana och är alltså van vid det. Måste jag byta till engelska tyglar på tävling? Jag har inga planer på att daska till henne på tävling men möjigheten finns ju.
Drar man frågan ett varv till så får man ta handen och daska till sin häst på rumpan med den eller räknas det som otillåtet?
Shaggy som har för lite att göra på lunchrasten.
 
Sv: TR fråga

Westerntyglar är inte tillåtet. Red med en tjej förra året som hade sådana och hon blev utesluten. (Hon hade inte daskat med dem;) )
 
Sv: TR fråga

Det låter ju lite konstigt tycker jag... har man westernsadel så har man ju westerntyglar och jag kan inte minnas att jag läst i TR att westerntyglar skulle vara förbjudna..? Om de däremot används på ett otillåtet sätt(som pisk eller liknande;) ) så kan jag förstå att man blir utesluten... Däremot skulle jag aldrig rida med hel tygel i westernsadel av säkerhetsskäl.
 
Sv: TR fråga

Exakt det är ett helvete att rida med hel tygel i Westernsadel :crazy:
Frågan är då får man tävla med brun sidepull och svarta tyglar det är ju inte snyggt men jag har ju snygga pasande tyglar som är delade.
 
Sv: TR fråga

Kan ju inte vara "olagligt" att rida med olikfärgat läder iaf..?

Funderar vidare på det här med westerntyglarna... förra året red en stallkompis till mig ett flertal ritter, samtliga med westerntyglar och det var aldrig någon diskution om att hon inte skulle få ha det..?
 
Sv: TR fråga

Jag gör nog så att jag tar med min vanliga utrustning och frågar om detta på tävlingen. Får jag inte ha mina delade tyglar så byter jag helt enkelt där (ska bar komma ihåg att lägga ut de andra tyglarna i bilen).
Nästa fråga får man ha spö vid upptravningen för vet min häst är extremt lat i sådana situationer och går hon inte fram åtminstonde lite så ser hon halt när hon släpar bakbenen långt efter sig.
 
Sv: TR fråga

Det var inte att de var delade utan att de var tillräckligt långa för att kunna användas som bestraffning. Jämför att du inte får rida med en kvistruska i handen (oavsett om du säger att du har den för att vifta flygfän med) för att du KAN använda den såsom spö.
 
Sv: TR fråga

Jag gör nog så att jag tar med min vanliga utrustning och frågar om detta på tävlingen. Får jag inte ha mina delade tyglar så byter jag helt enkelt där (ska bar komma ihåg att lägga ut de andra tyglarna i bilen).
Nästa fråga får man ha spö vid upptravningen för vet min häst är extremt lat i sådana situationer och går hon inte fram åtminstonde lite så ser hon halt när hon släpar bakbenen långt efter sig.

Inget spö vid upptravning eller överhuvudtaget på tävlingsområdet.
 
Sv: TR fråga

Jag misstänkte det men tänkte att jag skulle fråga för säkerhetsskull. Jag får hoppas hon blir lite lagom uppspelt så hon går fram vid upptravningen.
Delade tyglar bygger ju på att de är långa annars är de farliga att rida med. Konstigt att olika personer "råkat ut" för olika saker. Det vore kanske på sin plats med ett klargörande i TR över vad som gäller angående detta.
 
Sv: TR fråga

Delade tyglar bygger ju på att de är långa annars är de farliga att rida med. Konstigt att olika personer "råkat ut" för olika saker. Det vore kanske på sin plats med ett klargörande i TR över vad som gäller angående detta.

Håller helt med, man kan ju inte rida med KORTA delade tyglar :crazy: ...det skulle ju kunna bli mycket spännande:p !

...är handskar fortfarande tillåtna då, för jag KAN ju ta av mig min ena skinnhanske och få till en schysst snärt med den :devil:
Det verkar som sagt konstigt om det skiljer så mycket mellan olika tävlingstillfällen och det där med tyglarna är ju fånigt! De långa hela distanstyglarna kan jag också daska med isf, även vanliga engelska tyglar går att vifta med från sida till sida över halsen på hästen så motiveringen fungerar inte! Det är tvärtom fortfarande farligt att rida med hel tygel i westernsadel och kort delad tygel är det väl ingen som på allvar föreslår hoppas jag.... :p
 
Sv: TR fråga

Jaaa! Ta Lååånga galahandskar! :rofl:


Håller helt med, man kan ju inte rida med KORTA delade tyglar :crazy: ...det skulle ju kunna bli mycket spännande:p !

...är handskar fortfarande tillåtna då, för jag KAN ju ta av mig min ena skinnhanske och få till en schysst snärt med den :devil:
Det verkar som sagt konstigt om det skiljer så mycket mellan olika tävlingstillfällen och det där med tyglarna är ju fånigt! De långa hela distanstyglarna kan jag också daska med isf, även vanliga engelska tyglar går att vifta med från sida till sida över halsen på hästen så motiveringen fungerar inte! Det är tvärtom fortfarande farligt att rida med hel tygel i westernsadel och kort delad tygel är det väl ingen som på allvar föreslår hoppas jag.... :p
 
Sv: TR fråga

*KL*

Varför är det farligt att rida med vanliga tyglar i westernsadel? O_o
 
Sv: TR fråga

Westerntyglar är inte tillåtet. Red med en tjej förra året som hade sådana och hon blev utesluten. (Hon hade inte daskat med dem;) )

Nu blir jag lite nyfiken.
Hade hon dom i förbesiktningen? Där brukar ju alltid minst 2 domare uppehålla sig. Hade de inte noterat det?
 
Sv: TR fråga

Får man inte ens ha med ett spö om man ska rida en pröva på klass?? jag har inte tänkt att slå min häst alltså men brukar ha med mig ett spö det är liksom en vanesak.
 
Sv: TR fråga

Får man inte ens ha med ett spö om man ska rida en pröva på klass?? jag har inte tänkt att slå min häst alltså men brukar ha med mig ett spö det är liksom en vanesak.

Då får du nog isf vänja dig av med det. Spö är inte tillåtet enligt TR.
 
Sv: TR fråga

*KL*
Någon som kan svara på min fråga?
Varför inte ha vanliga tyglar i westernsadel?
 
Sv: TR fråga

I TR VI (Distans) står i moment 617 klädsel: "Spöets längd får ej överskrida 75cm. Det får inte vara försett med tyngder eller liknande i spetsen för att förstärka dess verkan. Spö får ej användas för drivning av hästen utan endast användas för tillrättavisning. Överträdelse medför uteslutning.

Sporrr är förbjudna."
 
Sv: TR fråga

Det svåra är väl som alltid när det handlar om subjektiva bedömningar att komma fram till hur det egentligen ligger/låg till. Du som ryttare kanske anser att du enbart använde spö för att tillrättavisa hästen medan en åskådare som observerar dig och din häst uppfattar det på ett annat sätt. Ord står mot ord.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
972
Senast: Freazer
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 404
Senast: Habina
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 270
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp