Bukefalos 28 år!

Sv: TR fråga

Hur räknas då träns där man kan knäppa av bettet och vips har man den som grimma istället? Som träns eller grimma?

Jag har alltid fått uppgifter om att grimma är tillåtet på distans, i viloområdet. Det där med CR o PP har jag inte hört.
Jag har inte läst så noga i TR eftersom jag hört dessa uppgifter från vana ryttare, men säger du så så är det väl så.
 
Sv: TR fråga

Det står i TR att grimma inte är tillåtet i viloområdet för PP och CR, precis som redan nämnts. Skrev nämligen prov för gröna kortet i måndags och då såg jag det :rofl:
 
Sv: TR fråga

Nu blir jag också lite förvirrad. Jag har fattat att man får rida med ett huvudlag som man kan fästa tyglar i, och att man ska besiktiga hästen iförd det man avser att rida i. Alltså kan jag rida med en grimma med tyglar i, eller? Då borde jag också kunna gå med bara grimman sen? Har för övrigt sett en på en CR som red med grimma och tyglar.

Hur är detta igentligen? Det står ju faktiskt att "betslingen är fri" och "tyglarna får endast vara fästade i bettet eller direkt i huvudlaget" Står ju ingen specifikt om vad ett huvudlag är...
 
Sv: TR fråga

Min stora förebild som jag tar fram och tittar på då och då är en bild i boken The versatile arabian horse av rosemary Archer, sid119.
Bilden är på Brooke Sample och hans pappa när de galopperar i mål på Quilty Ride i Australien. Pappan rider med repgrimma och sonen ler mot kameran och rider bara med ett "lassorep" runt halsen!!!!
Hästen har inget huvudlag/grimma alls!
Det är det ultimata för mig, otroligt fantastiskt!

Brooke var med i Aachen, jobbar som tränare i UAE och har vunnit massor:
"Brooke Sample and La Mancha Archduke:
Brooke is a household name in Australia with a reputation as a determined and talented rider, he has won the Australian National Championship Tom Quilty Gold Cup five times. Brooke and his WEG mount, La Mancha Archduke won the recent CEI*** 160k Trans Tasman Challenge and just yesterday, a few days before flying to Aachen, they were equal second at a tough local 80km ride."

Hittade mer inspirerande förebilder när jag letade runt:
http://iceryder.net/neckring.pdf
Kolla bild 13!!
 
Sv: TR fråga

Ja, vad säger man... Vissa lyckas med sina hästar! Jag håller med att det måste vara ett ultimat sätt att kommunicera med hästen, avspänt och tillitsfullt, i båda riktningarna. :bow:
Vad beträffar distansen så borde man slltså få rida i grimma och således också få ha bara grimma på under tävlingen. De ryttare du berättade om och den på bilden, har ju överhuvudtaget inget huvudlag alls!?
Nu blir man ju än mer konfunderad... :o :crazy:
 
Sv: TR fråga

...viket var anledningen till att jag specifikt skrev att det inte var inom viloområdet. Att inte behöva ha träns på i viloområdet gäller tävlingsklasserna, dvs det innefattar inte PP eller CR

Nä det är inte ok att ha grimma på vid distanstävling inom tävlingsområdet, det är träns på enl TR. Däremot finns bettlösa träns. Men eftersom det uppenbarligen inte efterlevs så är ju frågan om reglerna borde ändras för just distans..? Då jag frågat på tävlingsplats får jag svaret "träns på!" men sen när man går runt bland ekipagen så är det ju inte så..

Hej!
Är viloområdet inte tävlingsplats?:o Jag var på Björkviksritten i söndags och i ryttarmeddelandet så stod det att "Hästarna ska vara tränsade på tävlingsplatsen av säkerhetsskäl". Jag tog för givet att även viloområdet var tävlingsplats, men så är det kanske inte? Det är i så fall förklaringen till att många hade sina hästar i grimma?
Dags för mig att köpa ett aktuellt TR tror jag! ;)
Camilla
 
Sv: TR fråga

*kl*
Jag är förvirrad, kan inte hitta i TR för distans att man inte får ha western (delade) tyglar???
 
Sv: TR fråga

*kl*
Jag är förvirrad, kan inte hitta i TR för distans att man inte får ha western (delade) tyglar???

Domaren på A9-ritten förklarade det så att man får rida i westerntyglar och behöver inte knyta ihop dem, men man får förstås inte använda dem som framåtdrivande hjälp genom att slå hästen med dem.
Hon sa även som redan nämnt att grimma i viloområdet är tillåtet i tävlingsklasserna. Visning på besiktningen ska ske i träns/sidepull.

Huruvida man får rida i enbart grimma framgick inte och det ska jag inte uttala mig om heller.
 
Sv: TR fråga

nu har jag också en fråga till er..;) jag ska vara med i dackeritten och har numera börjat rida med sidepull,så min fråga är: är det tillåtet att tävla med sidepull? Tänkte att eftersom där står att man inte får ha grimma på tävlingsplatsen, sidepull är ju nästan som en grimma.. någon som vet??
 
Sv: TR fråga

nu har jag också en fråga till er..;) jag ska vara med i dackeritten och har numera börjat rida med sidepull,så min fråga är: är det tillåtet att tävla med sidepull? Tänkte att eftersom där står att man inte får ha grimma på tävlingsplatsen, sidepull är ju nästan som en grimma.. någon som vet??

Hej!

Är helt ny inom denna sport men har i vart fall lyckats snappa upp så mycket att jag har insett att allt är beroende på i vilken klass du skall starta din häst i. Sidepull är helt okej, vad jag förstod på A9-ritten, att rida med i alla klasser. Räknas som ett huvudlag, alltså inte som en grimma, och får då användas i alla klasser, även CR.

Om jag har fattat fel, sä finns det säkert någon här som kan rätta mig.
 
Sv: TR fråga

Det är ändrat. Nu får man inte rida med spö.
Helt korrekt. Gå in på ridsportförbundets hemsida och klicka på tävling, TR ...
http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=703275

Ändringen kom 2006 så det har redan gällt ett år. Och inget spö i vet.gaten heller. Du får träna hästen på att springa utan pådrivande spö. Veterinärerna och de som står omkring brukar dock ställa upp och hojta och ropa för att på så sätt få hästen att springa på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TR fråga

Om du nu inte får rida med dina vanliga tyglar kan de väll inte gnälla på färgen i alla fall.... :confused:
 
Sv: TR fråga

Nu tar jag upp en lite äldre tråd...

Och inget spö i vet.gaten heller. Du får träna hästen på att springa utan pådrivande spö. Veterinärerna och de som står omkring brukar dock ställa upp och hojta och ropa för att på så sätt få hästen att springa på.

I mitt tycke borde det vara olämpligare att hojta och tjoa (stressande) för att få hästen att springa, än att ha ett spö :crazy: Knepiga regler...

Hur kan det komma sig att grimma på viloområdet endast är ok för tävlande, inte för pp och cr? :confused: Får jag rida på ett träns med bett, för att i viloområdet byta till ex sidepull eller hackamore så hästen kan beta utan ngt i munnen?

Vad finns det för regler ang. bett i distans?
 
Sv: TR fråga

I mitt tycke borde det vara olämpligare att hojta och tjoa (stressande) för att få hästen att springa, än att ha ett spö :crazy: Knepiga regler...

På Fornabodaritten blev vi meddelade vid bangenomgången att tjoande och viftande åt hästen vid upptravningen var inte tillåtet. Ville inte hästen springa frivilligt åkte man ut.
 
Sv: TR fråga

Helt rätt att det är ändrat och ändringen gäller från och med 2006. Kolla gärna på ridsportförbundets hemsida. Länken finns här men du måste troligen kopiera/skriva in den själv. Kolla sen på Tävling/TR
http://www2.ridsport.se
 
Sv: TR fråga

Jag kom just på en sak angående TR. Man får ju inte rida distans med spö eller sporrar men hur är det då med Westerntyglar? Westerntyglar är ju långa så det räcker och går ju utmärkt att använda till att daska till hästen på rumpan med om behov uppstår.
Jag rider alltid med sådana och är alltså van vid det. Måste jag byta till engelska tyglar på tävling? Jag har inga planer på att daska till henne på tävling men möjigheten finns ju.
Drar man frågan ett varv till så får man ta handen och daska till sin häst på rumpan med den eller räknas det som otillåtet?

Du får på inga vilkor driva din häst framåt med sådana hjälpmedel, inge daskande heller så vitt jag har tolkat reglerna. Men visst man kan ju daska o slå en häst med det mesta om man är lite uppfinningsrik, konstigt att man inte skulle få ha westerntyglar, man kan ju lika gärna vid ett obevakat tillfälle bryta en kvist, lika olagligt.. tanken med det hela är väl att man ska ha en häst som har naturligt framåtbjudning och som klarar alla hinder under banan, som vattenbäckar, pölar, konstiga stigar, det ska den klara utan extra framåtdrivning. däremot vet jag inte om man får rygga en häst över föremål som den vägrar att gå fram över, eftersom du inte får driva den.. bara en tanke.. själv red jag i repgrimma som huvudlag,med rep som tyglar tillräckligt långa för att daska med... var tillåtet, har kollat med dommare.
 
Sv: TR fråga

Håller helt med, man kan ju inte rida med KORTA delade tyglar :crazy: ...det skulle ju kunna bli mycket spännande:p !

...är handskar fortfarande tillåtna då, för jag KAN ju ta av mig min ena skinnhanske och få till en schysst snärt med den :devil:
Det verkar som sagt konstigt om det skiljer så mycket mellan olika tävlingstillfällen och det där med tyglarna är ju fånigt! De långa hela distanstyglarna kan jag också daska med isf, även vanliga engelska tyglar går att vifta med från sida till sida över halsen på hästen så motiveringen fungerar inte! Det är tvärtom fortfarande farligt att rida med hel tygel i westernsadel och kort delad tygel är det väl ingen som på allvar föreslår hoppas jag.... :p

håller med !! Jösses, om allt man kan daska med skulle vara förbjudet, skulle man ju inte kunna ha stigläder heller (okej, inte för att jag sett nån göra det, men man KAN faktiskt lossa stiglädret och snärta till rätt ordentligt med...det är ju inte omöjligt, elr hur? och de kan ju inte på allvar vilja att man ska utsätta sig för fara genom att använda vanliga tyglar med westernsadel, eller..?
 
Sv: TR fråga

ja, jag var där i år jag också (första distanstävlingen jag varit på..), och såg flera med westerngrejjor ^^
 
Sv: TR fråga

I TR VI (Distans) står i moment 617 klädsel: "Spöets längd får ej överskrida 75cm. Det får inte vara försett med tyngder eller liknande i spetsen för att förstärka dess verkan. Spö får ej användas för drivning av hästen utan endast användas för tillrättavisning. Överträdelse medför uteslutning.

Sporrr är förbjudna."

hmm..finns ju kortare spön än 75cm (jag har t.ex. ett som är ca 60-65cm, och ett jättekort som är ca 40cm - 50cm om man räknar "hantaget"..), får man alltså rida med det...??
 
Sv: TR fråga

Nej du får inte använda spö alls. TR är ändrat på den punkten troligen pga att det är svårt at vara säker på att spöt inte missbrukas när ingen ser..
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 332
Senast: Karamello30
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
975
Senast: Freazer
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 427
Senast: Habina
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 280
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp