Bukefalos 28 år!

Sv: TR fråga

Jag är inte insatt i westerngrenen men jag skulle tippa på att det är att de kan fastna runt hornet på westernsadeln på nåt sätt.
 
Sv: TR fråga

Du behöver inte ens ta med det. Du kommer INTE att få rida med det...
Skulle det vara så att inte nån säger till dig innan ritten så lär du bli diskad i efterhand. Inte skoj.
 
Sv: TR fråga

Mitt förslag är att du nu börjar träna hemma utan spö så att första gången du rider utan spö inte blir på en ritt i tävlingsmiljö.
 
Sv: TR fråga

Det står inte olika överallt. I det trykta TR står det att du får rida med spö MEN om du går in på ridsportförbundets hemsida så finns det utlagt vilka ändringar som gjorts i TR olika år och där står det att sporrar och spö är förbjudet (tror det var 2006).

KL
Jag funderar fortfarande på vad som räknas som spö eftersom väldigt mycket går att använda som det om man bara är lite kreativ.
 
Sv: TR fråga

vad som räknas som spö, jag skulle tro att det är precis detsamma som alltid räknats som spö-...>_> Man KAN ju använda allt som spö om man bara ger sig f*n på det. Men det gör ju inte att det blir ett spö.
Om man sen missbrukar andra saker så blir det kanske ett regelbrott ändå...
 
Sv: TR fråga

Jo men då är frågan varför man utesluter en person som rider med Westerntyglar för de kan knappast räknas som spö ;).
 
Sv: TR fråga

Jag vet det var ju därför jag ställde frågan från början. Mitt svar var ett (misslyckat) försök till skämt på Zabs svar angående att det som vanligen räknas som spö även här räknas som spö.
 
Sv: TR fråga

Ja, i så fall har de väl missbrukats? Jag vet inte :P

-Zab, som försöker hålla sig kvar i världen där en sak är vad den är, men brukar misslyckas
 
Sv: TR fråga

Nu blir jag lite nyfiken.
Hade hon dom i förbesiktningen? Där brukar ju alltid minst 2 domare uppehålla sig. Hade de inte noterat det?

Jag vet inte vad de hade i förbesiktningen, men de hade sin groomplats i viloområdet bredvis oss och det var diskussioner om de skulle "låta gå" för denna gång, men beslutade till slut att det var diskning. (Tror de red PP eller CR - nybörjare var de i alla fall, så det var synd om henne tyckte jag som precis hade klarat sin första ritt.)

Det är TR ändringarna för 2006 som spöförbudet kom i.

(Fast det verkar inte vara likadant i Danmark. På Dronninglundsritten satt de till och med med spö på prisutdelningen dagen efter!!!)
 
Sv: TR fråga

Som jag förstår det så står det inte uttryckligen i TR att man inte få använda delade tyglar eller? Har inte läst igenom TR ännu, men tyckte inte trådskaparen fått ett ordentligt svar vart det i sådant fall står. Eller är det helt upp till bandomaren vad han/hon anser? Jag rider själv med delade tyglar på hemmaplan ibland för att jag tycker det är bekvämt. Om ja, anledningen till att man har delade tyglar till westernsadel är att de annars kan fastna på hornet. Men också för att kunna leda och binda upp med. Och visst, att driva med!
 
Sv: TR fråga

min kompis red bergaritten i år med westerntyglar och blev godkänd. domarna kanske inte är så hårda där?
 
Sv: TR fråga

Nä, det är fler som ridit med westerntygel där det inte ens reflekterats över.

Jag tycker det är konstigt att personen uteslöts då det som sagt inte står utryckligen i TR att delad tygel inte får förekomma. Det står att spö inte är tillåtet men det innebär ju inte att man automatiskt har förbjudit en viss sorts tygel faktiskt...
 
Sv: TR fråga

Eller så är det som det där med att man ska ha träns på på tävlingsplatsen.... På Berga sist stod en häst på bangenomgången iförd repgrimma och rep(där sa de något om att eftersom det var PP och CR klass så skulle det inte räknas som tävlingsområde..). På Rönninge förra årtet var det också fler som betade sina hästar i vanlig grimma(utanför viloområdet före start). Även efter målgång innan hemfärd är det vanligt att tränset åker av och grimman på. Jag kan förstå varför man vill byta till grimma men antingen så finns ju reglerna där av en anledning eller så bör de ju ändras alt. dispans för distanstävlingar.

Man ska ha anmält sig och visat vaccinationsintyg innan man lastar ur på tävlingsplats, när jag tävlade 2004 på både Berga och Rönninge så var det två som lastade ur och ledde med hästen då de skulle visa vaccinationsintyget...

Så... det tycks vara lite si och så med hur noggranna man är. Men man får väl se till att själv hålla sig till reglerna i alla fall. Ursäkten "men alla ANDRA...! håller nog inte den dagen :D
 
Senast ändrad:
Sv: TR fråga

Man behöver inte ha träns på i viloområdet, det är tillåtet att ha grimma på tävlingsområdet i distans.

Men för veterinärerna ska hästen visas i det den rids i. (Var iallafall så på förra tävlingen jag var på)
 
Sv: TR fråga

Man behöver inte ha träns på i viloområdet, det är tillåtet att ha grimma på tävlingsområdet i distans.

Men för veterinärerna ska hästen visas i det den rids i. (Var iallafall så på förra tävlingen jag var på)

...viket var anledningen till att jag specifikt skrev att det inte var inom viloområdet. Att inte behöva ha träns på i viloområdet gäller tävlingsklasserna, dvs det innefattar inte PP eller CR

Nä det är inte ok att ha grimma på vid distanstävling inom tävlingsområdet, det är träns på enl TR. Däremot finns bettlösa träns. Men eftersom det uppenbarligen inte efterlevs så är ju frågan om reglerna borde ändras för just distans..? Då jag frågat på tävlingsplats får jag svaret "träns på!" men sen när man går runt bland ekipagen så är det ju inte så..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 332
Senast: Karamello30
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
975
Senast: Freazer
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 427
Senast: Habina
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 280
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp