Tråd 32 om senskada

@mackan
Och jag menar fortfarande att det skulle kunna vara skillnad på de kunskaper veterinärerna hade 1987, då detta hände, jämfört med vad man lär sig idag. Då utfördes t.ex inte ultraljudsundersökning av skadan, jag vet inte om de inte hade UL eller om man helt enkelt inte hade börjat göra så då.
Och kanske hade man andra behandlingsråd då, jämfört med vad man har idag - jag vet inte eftersom jag inte haft någon mer häst med senskada sen dess.
Min häst gick i sjukhage i *funderar* 3-4 månader tror jag. Fast den sjukhage som fanns på ridskolan var egentligen alldeles för stor för att kallas sjukhage.
 
@mackan
Och jag menar fortfarande att det skulle kunna vara skillnad på de kunskaper veterinärerna hade 1987, då detta hände, jämfört med vad man lär sig idag. Då utfördes t.ex inte ultraljudsundersökning av skadan, jag vet inte om de inte hade UL eller om man helt enkelt inte hade börjat göra så då.
Och kanske hade man andra behandlingsråd då, jämfört med vad man har idag - jag vet inte eftersom jag inte haft någon mer häst med senskada sen dess.
Min häst gick i sjukhage i *funderar* 3-4 månader tror jag. Fast den sjukhage som fanns på ridskolan var egentligen alldeles för stor för att kallas sjukhage.

jag fattar inte riktigt då jag tidigare skrivit att läkning ang. senskada för hållbarhet har ändrats i fråga om stillastående och boxvila osv utifrån de som undrade i tråden om att hästarna numera inte ordinerades strikt boxvila. Men det finns som sagt många olika typer av grader på skador på senor och dessutom flera senor som beroende på vilken det är och vilken grad av skada det gäller på ngn av dessa, påverkar ordination och grad och odds till läkning å det grövsta utifrån det och kompexiteten utifrån det.
Men jag fattar oavsett inte ditt svar riktigt, bara för att du hade en häst för 30 år sen som läkte ihop osv så har det ju inget med diskussionen i tråden att göra i sig? det säger ju inget att ngn bara konstaterar att de hade en häst med x skada eller y problem och det löste sig? därav svaren.Oavsett skada osv så funkar det ju inte med allmänna svar att min eller din häst hade x skada och det läkte si eller så osv, det blir ju alltid rätt meningslöst och ffa i fråga om svar i såna här sammanhang inkl bukefalos när det gäller liknande ämnen men kanske ffa skador som trots allt är en högre grad i fråga om svar utifrån att det faktiskt handlar om medicinska problem och inte hur man löser ett hanteringsproblem eller liknande....
men som sagt, jag förstår nog inte riktigt vad svaret du givit syftar på eller vad du vill tillföra i sammanhanget ang. det så du får förklara det jag missat eller inte förstår isåfall.
 
Senast ändrad:
Kan sand/gummiflis botten i ridhus räknas som fast underlag? Nä jag kan börja skritta henne är vi i slutet på september och säkert inne i en period med regn. Då blir alla våra terrängvägar lerblandningar då man måste utgå från samma ställe och det blir hård belastning. Har tillgång till asfaltsvägen nästan utanför stalldörren, men då måste man upp för 200 m backe, rätt brant. Så alternativet är parkeringen. Eller ridhus
 
Kan sand/gummiflis botten i ridhus räknas som fast underlag? Nä jag kan börja skritta henne är vi i slutet på september och säkert inne i en period med regn. Då blir alla våra terrängvägar lerblandningar då man måste utgå från samma ställe och det blir hård belastning. Har tillgång till asfaltsvägen nästan utanför stalldörren, men då måste man upp för 200 m backe, rätt brant. Så alternativet är parkeringen. Eller ridhus
Nu beror det väl på hur mjukt/sviktande ert underlag är, men vi har gummiflis och det är alldeles för sviktande/gropigt/tungt enligt mig, det är inte ens bra när hästen är frisk enligt min åsikt ;)
 
Kan sand/gummiflis botten i ridhus räknas som fast underlag? Nä jag kan börja skritta henne är vi i slutet på september och säkert inne i en period med regn. Då blir alla våra terrängvägar lerblandningar då man måste utgå från samma ställe och det blir hård belastning. Har tillgång till asfaltsvägen nästan utanför stalldörren, men då måste man upp för 200 m backe, rätt brant. Så alternativet är parkeringen. Eller ridhus

Inte i min bok. Asfalt och grusväg eller stig i skogen som är torr och bred.
 
@vinkelina du behöver ju inte gå uppför hela backen, utan svänga av och gå längs grusvägarna (mot Siwa). Backen börjar ju i princip först där.

I början tror jag parkeringen blir bäst, eller av och an mellan parkering/manege. Du börjar ju säkert med lite kortare sträckor
 
Damen gillar tydligen inte att ha benlindor ;) dessa plockas av i hagen (hur kan en häst görs det, dock bara på det skadade benet) funderar på att köpa bot arbetsdamasker att lägga på, borde kanske hålla bättre. Frågan är om man kan ha dem dygnet runt?
 
@vinkelina ett tips är att dra ett varv vetwrap runt benlindans kardborre. Det försvårar det en del för kusen att plocka av sig lindorna, min häst är likadan och står med gaffelbandsskada..
 
Väljer att ha henne utan. Rädd att hon på nått sätt förvärra skadad med sitt busande.

Det låter vettigt om hon plockar av sig lindorna, för skadan kan definitivt förvärras om hästen står och drar i lindorna. Blir ju att det dras åt som satan om den tar tag med tänderna och drar när benet är lindat. Mycket värre än tillochmed om ngn människa skulle ha råkat linda klantigt och dragit åt lite för mycket, om hästen står och sliter i lindan varv för varv tills den är av :eek:
Mången senskada har uppkommit av att en linda i sig gått upp och det har räckt att hästen trampar på den lösa biten så har man en senskada deluxe med ens den minsta otur.
 
Det låter vettigt om hon plockar av sig lindorna, för skadan kan definitivt förvärras om hästen står och drar i lindorna. Blir ju att det dras åt som satan om den tar tag med tänderna och drar när benet är lindat. Mycket värre än tillochmed om ngn människa skulle ha råkat linda klantigt och dragit åt lite för mycket, om hästen står och sliter i lindan varv för varv tills den är av :eek:
Mången senskada har uppkommit av att en linda i sig gått upp och det har räckt att hästen trampar på den lösa biten så har man en senskada deluxe med ens den minsta otur.
Hon har inte gjort det innan så gissar att hon inte tycker om trycket på den skadade senan. Det andra benet lämnar hon ifred.

Och idag var benet "bara" varmt i stället för hett. Trots att jag inte kunde kyla det igår (vet rekommenderar att jag kyler tills benet inte längre är varmt)
 
Hon har inte gjort det innan så gissar att hon inte tycker om trycket på den skadade senan. Det andra benet lämnar hon ifred.

Och idag var benet "bara" varmt i stället för hett. Trots att jag inte kunde kyla det igår (vet rekommenderar att jag kyler tills benet inte längre är varmt)

vad bra men det var inte det jag avsåg med mitt svar att hon skulle vara värre nu, det har jag inte menat att påstå överhuvud taget givetvis, hur skulle jag kunna veta det liksom ;)
Det var ett svar på ditt beslut att isåfall hellre låta vara olindad, för som jag skrev så kan det gå riktigt illa om hästen står och drar av sig lindorna. Hoppas du förstod det, har lite svårt att förstå dina svar ibland hur du menar eller hur du uppfattat det man skrivit :)
 
vad bra men det var inte det jag avsåg med mitt svar att hon skulle vara värre nu, det har jag inte menat att påstå överhuvud taget givetvis, hur skulle jag kunna veta det liksom ;)
Det var ett svar på ditt beslut att isåfall hellre låta vara olindad, för som jag skrev så kan det gå riktigt illa om hästen står och drar av sig lindorna. Hoppas du förstod det, har lite svårt att förstå dina svar ibland hur du menar eller hur du uppfattat det man skrivit :)

Jo. Hängde nog med att det bättre vara olindad än att hon skadar sig. Började fundera bara om det kanske känns obehagligt och hon vill ha bort det IOM att hon inte gjort det innan skadan
 
Jo. Hängde nog med att det bättre vara olindad än att hon skadar sig. Började fundera bara om det kanske känns obehagligt och hon vill ha bort det IOM att hon inte gjort det innan skadan

Ja så kan det mycket väl vara, hästar klär av sig transportskydd i transporten inte sällan när det blir för varmt/obehagligt, eller benskydd i hagen om ngt sitter illa och stör dvs stökar och bökar osv.
Men oavsett så är det ju orelevant i sammanhanget varför hon gör det eller inte, det viktiga är ju att det inte händer igen, om du sen väljer att ha den olindad helt eller säkra upp lindan ytterligare osv måste ju vara ditt beslut.
Vill du verkligen ha lindor utifrån om vetten tex rekommenderar det starkt så hade jag satt haklapp på hästen ute i hagen och sen verkligen utöver det försäkrat mig om att hästen är lindad korrekt och med rätt tryck och på rätt sätt, tjocka paddar och exakt rätt tryck på lindningen osv. och sen ngn som har koll på henne dagen igenom i sjukhagen förstås.
 
Jag hade en häst med en rejäl senskada för snart 30 år sedan. Den behandlades efter dåtidens råd. Senan läkte bra, men efteråt var den ungefär dubbelt så tjock som tidigare, det förändrades aldrig.

Det hade jag också vid den tiden, :) eller ja några år senare men länge sen. Rejäl skada både ytliga och djupa. Den behandlades förstås också som man gjorde då, t o m hängmatta tror jag, allra först. Den läkte fint, höll fint och den minskade med åren, det tog lite tid, men betydligt mindre, knappt så man såg om man inte visste.
 
Ja så kan det mycket väl vara, hästar klär av sig transportskydd i transporten inte sällan när det blir för varmt/obehagligt, eller benskydd i hagen om ngt sitter illa och stör dvs stökar och bökar osv.
Men oavsett så är det ju orelevant i sammanhanget varför hon gör det eller inte, det viktiga är ju att det inte händer igen, om du sen väljer att ha den olindad helt eller säkra upp lindan ytterligare osv måste ju vara ditt beslut.
Vill du verkligen ha lindor utifrån om vetten tex rekommenderar det starkt så hade jag satt haklapp på hästen ute i hagen och sen verkligen utöver det försäkrat mig om att hästen är lindad korrekt och med rätt tryck och på rätt sätt, tjocka paddar och exakt rätt tryck på lindningen osv. och sen ngn som har koll på henne dagen igenom i sjukhagen förstås.

Ser att hon inte belastar det skadade benet till 100% så jag skulle gärna Linda för att stödja det benet och motsatta för att inte det skall bli överansträngt. Nu fungerar det inte så tänker på alternativ. Funderar på bot arbetsdamasker som stöd, men skulle man kunna ha dem dygnet runt utan att benet tar skada, tänkte på utformningen.

Och så lite glädje rapport. Benet var kallt idag när jag tog av kyldamasken. För första gången på en månad. Lite kyllera på det då (kör med båda, damasker för snabb nedkylning och lera på efter som fortsätter processen) dock är benet ännu väldigt svullet och hon är inte helt ren i skritten. Men de kommer väl. Gjort hennes hage lite större, med allt regn trampade hon sönder sjukhagen i boxsstorlek på två dagar, nu går hon på 6 gånger 7 meter
 
@vinkelina nej ngra damasker osv ger inget sånt stöd eller det lindor med padd är avsedda för utifrån skadan dvs stadigt stöd och sen ökad blodgenomströmning pga värmen de ger osv. Snarare så ska inga damasker sitta på allmänt även på en frisk häst dygnet runt, stor risk att de trycker och stasar. Inget för en senskadad häst öht.
så: Inga damasker om det inte funkar med lindor med paddar skulle jag säga. De fyller ingen funktion läkningsmässigt öht. däremot kan de ju skydda mot slag om hästen skulle slå på sig av ngn anledning och redan har en känslig skada, men isåfall är det ju begränsad tid på dygnet de ska vara på och under uppsikt isåfall under hagvistelse.
Jag hade som jag skrev tidigare provat haklapp så hästen inte kan klä av sig, om det bästa är att den vore lindad med paddar osv utifrån skadan.
Skönt att benet verkar vara kallare iallafall.
 
Överraskande har jag en fråga. Äntligen vågar jag kalla ut hovslagare. Börjar väl bli tre veckor eller nått över tiden. Men då hon ogärna lyft motsatta ben vid krattning har jag skjutit på det. Funderar nu om det är lönt att slå på skor. Baktill har hon tidigare varit barfota, även vintertid. Jag har aldrig testat fram. Går ju snabbare att verk än att sko (mindre belastning för benet)


Och så en åsikt om klippning. Hon får ju verkligen mammutpäls som aldrig torkar (tänk shettis) oklippt kunde hon gå ut otäckt vilket hon trivs bättre med, får exem om jag lägger på täcket då. Kommer dock aldrig att torka upp och jobbigare för henne att tappa päls
 
Jag ser ingen anledning till att klippa. Antagligen kommer hon ju inte att arbetas under vinterhalvåret, så svettig blir hon ju inte bara av att gå i hage?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 242
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 824
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 974
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp