Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Vaktelägg är ju ganska mkt mindre än hönsägg så tiden skiljer sig åt en del.
Jag skulle säga 2 minuter för mjuka kokta ägg och 3-4 minuter för hårtkokta ägg.
Tack, då prövar jag på det. Har inte så många så vill få det bra på typ den första jag kokar 😅👌
 
Kom att fundera om kring vad de använder för att fylla i tecken på runstenar och andra stenar
Det lär väl vara nåt utan fett?
Kritfärger regnar bort. Så vad? Specialblandning?
Jag kan tänka mig att en linoljefärg skulle kunna vara rimligt? Försvinner av sig själv efter tillräckligt lång tid (linoljan bryts ner av UV-ljus), inte så tät att den stänger in vatten (orsakar inte sönderfrysning), fäster på de flesta underlag.
 
Jag kan tänka mig att en linoljefärg skulle kunna vara rimligt? Försvinner av sig själv efter tillräckligt lång tid (linoljan bryts ner av UV-ljus), inte så tät att den stänger in vatten (orsakar inte sönderfrysning), fäster på de flesta underlag.
Hrm.... Så linoljan kryper inte in i stenen och förstör?
 
Hrm.... Så linoljan kryper inte in i stenen och förstör?
Skulle tro det är förhållandevis lite mot vad som är alternativen. Och om man redan har målat stenarna innan är det väl förmodligen inte så mycket mer skada än vad som redan är skedd. De flesta runstenar är väl inte i så porösa material heller?

Om man nu ska måla öht alltså. Läsbarhet av små detaljer riskerar man väl att försämra med i princip alla typer av åtgärder. Samtidigt som det är något som också sker naturligt utan att man gör något alls.

Vet inte vad de använde i början av 1900-talet, men spontant tänker jag linoljefärg kan vara troligt av de alternativ som fanns då. Om det ska fästa på sten och ha någon rimlig hållbarhet utomhus.
 
Jag har kvar några förpackningar Resorb som gick ut 2021. Eller det står ju bäst före.
Kan jag använda dem i sommar eller borde jag slänga dem?
 
Jag har kvar några förpackningar Resorb som gick ut 2021. Eller det står ju bäst före.
Kan jag använda dem i sommar eller borde jag slänga dem?
Klart du kan använda dem, det är skyldiga att sätta ett bäst före datum precis som med matvaror. När det gäller receptbelagda mediciner så garanteras inte full verkan efter bäst före datum, men Resorb är ju bara salt, mineraler och socker i princip.
 

Liknande trådar

Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 040
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
366
Senast: Pilot
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 181
Senast: Badger
·
Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp