Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, tyvärr, norra Stocholm, Uppland Bro :(

Det verkar mest finnas kurser nu på sommaren, brukar det vara svårare att hitta enskilda träningar såhär års?
Måste blandat ihop dig med någon annan!
Det finns säkert tränare som håller träningar även på sommaren men kanske krävs det att man ringer och frågar, de kanske inte marknadsför det riktigt..?
 
@Wingates Den nya banan hos Ted kräver inte att man har tränare närvarande men det gäller enbart om ryttaren har FT-kort. Har du det? Isf kanske vi kan styra upp något, tillsammans med t.ex. @Buck :)
Mina ponnyer kan iofs gå på den vanliga banan också men ändå :D
öveds jakt och fälltritt klubb har också en liten bana med P60- H90 hinder, men där behöver man inte ha ft kort för att träna på. dock så ska man vara medlem och ha medhjälpare med samt säkerhetsväst osv.
 
@Buck Men dit är det ju längre för mig :p Skämt åsido, det är såklart också ett alternativ. Det svåra för mig blir väl att få med mig en medhjälpare, jag antar nämligen att 3-årig dotter inte riktigt räknas ;)
Vi får väl se. Ska du eller @Wingates iväg så kan ni ju hojta till. Det är inte omöjligt att jag hänger på. Kanske tar jag till och med mig två ponnyer med mig :D
 
@Speedway
Vi bor i Kinnarumma båda två. Vart hänger du och @pink_angel någonstans?
Jag har väl egentligen lika långt till Tranemo, dit hade jag sluppit åka genom Borås också, har varit där en gång men tycker hajjerna är mer anpassat för unghästar. Att det är så jättebra underlag gör ju mycket för självförtroendet med både häst och människa.
 
@LadyCovergirl Har inget ft kort, planerar att ta det nästa sommar. Tänkte gå kurs då & köpa väst med!
Hade dock varit kul o skutta lite små hinder redan nu.
Hästen gick inomhus ft på böjeberg som 4 åring iaf så han har ju gjort det innan ;)
 
Jag är också Newbie! :D
Jag tog mitt fälttävlanskort för en månad sedan ungefär och har hoppat på Teds-, Johans- och Hermanstorps bana och planerar att första starten ska göras på hkrk's H90 i slutet på Augusti :nailbiting: eller eventuellt styringes H90 i mitten på Aug om jag får komma iväg på någon träning dit innan. Får se helt enkelt.
Hästen har blivit lite mossig i dressyren det senaste efter vi började med terrängen och har glömt hur hon ska göra en riktig (och lugn galoppfattning) utan hoppar mer på stället och försöker fara iväg i räser galopp. Men det är på bättringsvägen igen! Hon har inte helt enkelt för sig i dressyren, hon är stor, lång och överbyggd med raka knän (den ni ;)). Så det ser ut som om jag rider i nedförsbacke trots att det känns som om jag rider i uppförsbacke :angel: men med mer styrka ska nog även dressyren sitta!
 
@fritz_92 Tranemo är närmare för oss också eftersom hästarna bor i Målsryd. Har inte sett att de har några träningar där just nu men Victoria Carlerbäck ska ha träningar på ett fälttävlansläger där i slutet på juli. Synd att inte hon har så mycket småhinder på sin bana för dit har vi ju löjligt nära. 10 min skritt, liksom. :)

Själv ska jag till Tranemo på 3-dagars läger den 17-19 juli men det är blandat dressyr, hoppning och ev lite terräng då.
 
@Buck Men dit är det ju längre för mig :p Skämt åsido, det är såklart också ett alternativ. Det svåra för mig blir väl att få med mig en medhjälpare, jag antar nämligen att 3-årig dotter inte riktigt räknas ;)
Vi får väl se. Ska du eller @Wingates iväg så kan ni ju hojta till. Det är inte omöjligt att jag hänger på. Kanske tar jag till och med mig två ponnyer med mig :D
men där har man hela vombsjön att träna på vatten i också ;). finns bara ca 8 hinder där då det är de flyttbara från tävlingsbanan som man får hoppa. men finns banhoppningshinder också.

har en granne som åker dit ganska frekvent och hade tänkt hänga på henne, samt dra med en till som brukar rida jakter där :D ju fler desto roligare (och ju fler draghjälper desto bättre :p)
 
Näe, men är det någon som har något bra recept på avramlingstårta????? Har redan bakat kladdkaka, marängtårta och hallonpaj i år. :meh:
Mina bromsar är tydligen inte lika effektiva som hästens. Hade varit iväg på hoppträning igår kväll och träningen gick finfint men på vägen hem så tog vi en liten galopp uppför en backe och, tadaaa, plötsligt dyker det upp en joggare runt en krök. Hästen tvärnitar men det gör inte jag. :angel:
Nu sitter jag här med en mysig sträckning på vänster sida av nackmuskeln och undrar om jag ska kunna ta mig igenom kvällens pay & jump eller inte. Med hjälp av Voltaren gel så kan jag ju faktiskt vrida på huvudet. :p
 
Ha! Här platsar jag! :D

Har försökt mig på att titulera mig distansryttare, men efter att ha tränat upp mitt sto från föl till debut som femåring så ville hon inte alls. Hon föredrar dressyr, banhoppning och terränghoppning. :nailbiting:

Så efter fölning (sonen på avataren) och mammaledighet har vi satt igång på riktigt igen. Just nu mest dressyrjobb, men till helgen blir det ridläger med hoppdebut.

Fälttävlan existerar knappt här uppe, men någon debutant hoppas jag våga mig på framöver. Om några år. ;) Bara att ta fälttävlanskortet är omständigt... :crazy:
 
@fritz_92 vi hänger i borås :) Kan gärna tänka mig att hoppa lite i höst.

=) // Pink

roligt :) Vi borde vara igång tillräckligt för att hoppa i slutet av augusti början på september. Vill gärna vara med på sista heldagen på hajjerna 27/9 och vore nog bra att skutta lite innan. Så tråkigt att bara sitta här och inte kunna rida.. Räknar med att kunna börja köra honom i mitten på juli även om jag inte får rida förens augusti. Så det blir mjukstart för oss båda.

@fritz_92 Tranemo är närmare för oss också eftersom hästarna bor i Målsryd. Har inte sett att de har några träningar där just nu men Victoria Carlerbäck ska ha träningar på ett fälttävlansläger där i slutet på juli. Synd att inte hon har så mycket småhinder på sin bana för dit har vi ju löjligt nära. 10 min skritt, liksom. :)

Själv ska jag till Tranemo på 3-dagars läger den 17-19 juli men det är blandat dressyr, hoppning och ev lite terräng då.

Tycker jag fått mail titt som tätt under våren med träningstider från Tranemo. Kanske är lugnare nu under sommaren ioförsig. Det senaste jag sparat var om träningar slutet maj och i juni. Kan ha fått senare också som jag bara slängt direkt.
Jag tänker att om jag ändå skall hyra transport och åka iväg, så varför inte åka lite längre för att komma till hajjerna. :)
Kul med läger :) det blir verkligen en stor skjuts framåt efter ett bra läger. Hoppas på något sånt för oss nästa år.
 
Snälla säg att jag inte är ensam
:o:D

Nej, verkligen inte! :D Vi platsar också här!

Jag tog FT-kortet för 100 år sedan med hästen på min avatarbild. Han var startklar, men vi kom aldrig till skott. Sedan har jag tränat, varit med på start-FT och hoppat en del Pay and Cross genom åren. Nu hästbyte igen till en 4-åring som är inriden i vår. Vi har bekantat oss med stockar och vatten på egen hand på Hajjerna, men behöver hoppa mer innan vi är redo för träning i grupp.
Roligt med en tråd för newbies, har saknat det, bra initiativ! :bump:
 
Vi har bekantat oss med stockar och vatten på egen hand på Hajjerna,

Aha, då är du också boendes inte alltför långt ifrån några av oss andra här då? :)

Det var tack vare hästen på bilden nedan som jag lyckades ta mitt FT-kort. En äldre herre med god hoppkapacitet men tittig så det blev tvärnit på var och varannat hinder vid första anridningen. :p


Och här är då min nuvarande lilla drake som gjort att jag vågat mig på terränghinder igen. :)
 
Här passar jag in :D

Började så smått förra året att åka på lite terrängträningar och ett FT-läger :)
Tog FT-kortet då med. Hästen är en pärla i terrängen som guidar runt matte fint :love:
I år fortsätter vi med träningar och får väl se om jag någon gång, vilket år som helst vågar mig ut på någon liten tävling.
Jag håller på skaffar mig duktiga FT kompisar som jag kan hänga på och se och lära mig hur det går till på riktigt.
Jag hoppar bara små hinder, för annars ramlar jag av (är delvis förlamad så gränsen går vid 90-100cm för att jag ska kunna sitta kvar).

Några bilder på oss
10348657_10154122057955223_7969474447638603776_o.jpg

10298088_10154122025535223_5663950460254035183_o.jpg
1461623_10154071011285223_5079471045828395900_n.jpg
10256529_10154071025430223_8400303370904045559_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 585
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 885
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 580
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 754
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp