Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

De flesta använder mindre gott godis, som hö, höpellets, lusern eller liknande. Morötter är alldeles för gott för de allra flesta hästarna för att användas i vanlig träning. Så det är ett väldigt vanligt problem för oerfarna med dessa metoder. Man tar liksom till det godaste man vet för hästen och vipps har man en supermotiverad och superfrustrerad häst för att man själv är för långsam för den otroliga energi som kommer.

Så, byt till hö, hösilage, höpellets, lusern eller liknande så går det nog lättare.

Inte min häst så jag tog det jag fick ge hästen. När hon gick på bete ratade hon morotsbitarna. Tror inte det hade blivit bättre med nåt mindre gott tyvärr. Hon är extrem när det gäller maten. Det är mycket viktigt. Hon vill t.ex. alltid vara ifred i boxen när hon har mat. Gäller även hö. När hon äter vill hon vara ensam (så att ingen ska ta hennes mat?). Har blivit bortjagad en del från gemensam mat i hagen av andra hästar. Jag vet att man inte pratar rang när det gäller hästar men säger nån annan häst till henne att flytta på sig så flyttar hon på sig. Varje gång. Oavsett vad det gäller.
 
Jag hjälper till med en för mig ny häst sedan ett par månader tillbaka som från början enbart är tränad med positiv förstärkning. Jätteroligt!

Det jag tänkt göra med hästen är såklart att öva scentwork såsom jag gjorde med min förra häst. Men vi planerar även att köra in honom, men då han inte ens är tömkörd innan så börjar vi med det.

Känner att jag genom denna häst fått en nystart i hästlivet, och jag njuter av det. 😊
 
Jag tänkte också ta steget in i denna värld fullt ut nu. Jag har blandad träning med positiv och negativ förstärkning ganska länge nu. I början var det väl typ 95% negativ förstäkrning och en liten klick positiv förstärkning, men för några månader sen råkade jag se att det skulle hållas en kurs i belöningsbaserad träning nära mig. Jag anmälde mig lite spontant en fredagkväll en vecka innan, medans jag väntade på sushi. Hade väl inga större förväntningar på kursen mer än att det skulle vara intressant att lära mig mer, och det gjorde jag. Tror den kursen var den mest lärorika kursen jag varit på(när det gäller hästar och ridning).

Efter kursen började jag träna mer och mer belöningbaserat samtigt som jag fortfarande red som vanliga med negativ förstärkning. Tanken var att fortsätta blanda så ett tag tills vi blivit mer rutinerade men har den senaste tiden känt att det inte fungerar. Min häst visar så tydligt att belöningsbaserat är kul, medans negativ förstärkning är tråkigt. Och jag tycker också belöningsbaserat är mycket roligare. Vi hamnat i situationer där min häst helt enkelt inte varit motiverad att göra det jag ber om. Och då finns det väl bara två val, göra det trevligt att göra det jag ber om eller att göra det otrevligare att inte göra det jag ber om. Då väljer jag alternativ 1.
 
Nu tar jag steget fullt ut i denna värld, för nu orkar jag inte med mer försök att förklara varför jag tvingar min häst att göra saker genom eskalerande våld. Droppen blev när vi red dressyr förra veckan och när hon inte svarade direkt med att gå upp i trav blev jag irriterad och hon reagerade på min irritation med att tydligt förvänta sig ett slag med spöet. Fast jag inte ens red med spö. :crazy:

Jag vet inte alls vart vi kommer ta vägen på den här nya inriktningen och jag lär bli frustrerad, men jag vill verkligen inte utbilda min unghäst på samma sätt som jag utbildat mina tidigare hästar. Kommer ta några veckor när jag lämnar buke och låter hästarna vara lediga, medan jag dyker ned i allt det här nya.

Jag kommer definitivt inte att helt kunna sluta med negativ förstärkning, men för mig hjälpte det mycket att läsa att man faktiskt kan lära hästen att gå fram/åt sidan för skänkeln utan att eskalera trycket och istället belöna med godis när hästen reagerar rätt. Jag ska försöka att minimera negativ förstärkning så långt det går helt enkelt.

Hoppas jag får använda den här tråden till att ventilera när jag väl sätter igång med den riktiga träningen. :)
Hvor har du lest om at man kan lære hesten gå frem og til siden for sjenkelen med positiv forsterkning. Min skjønner nemlig ingenting av sideførende og bare stopper.

Og til dere som driver med positiv forsterkning, hva gjør dere når dere har en overvåknings hest, en som ser en bil, på andre siden av jordet, i andre enden av ridebanen, og nekter å gå fordi denne mulige trusselen må overvåkes... ikke snakk om å få kontakt med henne når jeg sitter på ryggen.
 
Inte min häst så jag tog det jag fick ge hästen. När hon gick på bete ratade hon morotsbitarna. Tror inte det hade blivit bättre med nåt mindre gott tyvärr. Hon är extrem när det gäller maten. Det är mycket viktigt. Hon vill t.ex. alltid vara ifred i boxen när hon har mat. Gäller även hö. När hon äter vill hon vara ensam (så att ingen ska ta hennes mat?). Har blivit bortjagad en del från gemensam mat i hagen av andra hästar. Jag vet att man inte pratar rang när det gäller hästar men säger nån annan häst till henne att flytta på sig så flyttar hon på sig. Varje gång. Oavsett vad det gäller.
Jag hamnade också där med min häst i början. Jag åkte till en helgkurs med Ellen Ofstad och där belönades med godis. Min häst blev ett monster och efter helgens slut, när vi skulle lasta så var hon så speedad att hon hoppade över bommen. Jag pausade godis ett tag och tog sedan hjälp av en tränare som hjälpte mig att introducera träning med godis (efter att jag sagt ett klickord) och det blev mycket bättre. Min häst är ganska utåtagerande och innan så hade jag fått rådet att ignorera hennes infall men det gjorde henne bara frustrerad och arg. För mig handlade om att jag behövde bli bättre på att läsa av samt bli tydligare.
 
Hvor har du lest om at man kan lære hesten gå frem og til siden for sjenkelen med positiv forsterkning. Min skjønner nemlig ingenting av sideførende og bare stopper.

Og til dere som driver med positiv forsterkning, hva gjør dere når dere har en overvåknings hest, en som ser en bil, på andre siden av jordet, i andre enden av ridebanen, og nekter å gå fordi denne mulige trusselen må overvåkes... ikke snakk om å få kontakt med henne når jeg sitter på ryggen.

Jag läste bara i förbifarten om att man fortfarande kan använda tryck, men där trycket inte eskalerar utan det är godiset som är fokus. Dvs om hästen inte flyttar får man vara tydligare på vad man vill, inte hårdare.

Jag har själv alltid lärt mina hästar sidförande genom att lägga på lätt tryck i sidan när de naturligt svänger längs stigar och sedan byggt på därifrån.

Jag rider väldigt mycket med skänkeln, styr mer med den än med tygeln, så att jag kan fortsätta med det signalsystem som jag är trygg med, men på ett annat sätt känns toppen.

Tex tappade jag hästens tyglar när vi red bana på en träning och vi red vidare över några hinder inkl ganska snäv sväng utan problem. Tränaren förstod inte alls hur jag gjorde, trots att jag förklarade att jag styr med vikten (dvs blick och intention) och ben. Sen hjälper det såklart att ha en häst som älskar hoppning och ständigt letar efter nästa hinder.
 
Jag läste bara i förbifarten om att man fortfarande kan använda tryck, men där trycket inte eskalerar utan det är godiset som är fokus. Dvs om hästen inte flyttar får man vara tydligare på vad man vill, inte hårdare.

Jag har själv alltid lärt mina hästar sidförande genom att lägga på lätt tryck i sidan när de naturligt svänger längs stigar och sedan byggt på därifrån.

Jag rider väldigt mycket med skänkeln, styr mer med den än med tygeln, så att jag kan fortsätta med det signalsystem som jag är trygg med, men på ett annat sätt känns toppen.

Tex tappade jag hästens tyglar när vi red bana på en träning och vi red vidare över några hinder inkl ganska snäv sväng utan problem. Tränaren förstod inte alls hur jag gjorde, trots att jag förklarade att jag styr med vikten (dvs blick och intention) och ben. Sen hjälper det såklart att ha en häst som älskar hoppning och ständigt letar efter nästa hinder.
Min har ikke lært å galoppere med rytter enda, og jeg føler at hun begynner å lære sjenkel nå. Bortsett fra når hun får øye på noe som må overvåkes. Jeg prøver lære å vike for press sidelengs fra bakken... det går på venstre siden, høyre.. not so much. Hun stopper når jeg gir godis, og jeg vil at hun ikke skal stoppe men fortsette bevege seg så ja.. litt vanskelig synes jeg, og hun.
 
Inte min häst så jag tog det jag fick ge hästen. När hon gick på bete ratade hon morotsbitarna. Tror inte det hade blivit bättre med nåt mindre gott tyvärr. Hon är extrem när det gäller maten. Det är mycket viktigt. Hon vill t.ex. alltid vara ifred i boxen när hon har mat. Gäller även hö. När hon äter vill hon vara ensam (så att ingen ska ta hennes mat?). Har blivit bortjagad en del från gemensam mat i hagen av andra hästar. Jag vet att man inte pratar rang när det gäller hästar men säger nån annan häst till henne att flytta på sig så flyttar hon på sig. Varje gång. Oavsett vad det gäller.
Min ena häst blev också "knäpp" när jag började klickerträna, fick hjälp av en tränare och det löste sig rätt snabbt! Allt det där du nämner går absolut att lösa men om det inte är din häst är det kanske svårt att få testa en tränare eller orka hålla ut och träna sig förbi eventuella svårigheter, tyvärr.
 
Jag förstår faktiskt inte alls hur så många vågar byta till ett helt annat träningssystem utan hjälp från marken. Det är ju tur, för annars hade det ju tagit flera decennier innan vi kommit till mängden tränare som faktiskt finns idag. Så jag är självklart tacksam för det! Själv är jag så otroligt feg, så antalet gånger vi tränat på egen hand kan räknas på ena handen 😅 Jag tycker dock det är tråkigt att såga ett helt annat inlärningssätt baserat på det, lite som att hoppa upp på en oinriden häst och försöka rida en dressyrtävling/hoppa en bana och när det inte funkar förkasta engelsk ridning typ?
 
Jag förstår faktiskt inte alls hur så många vågar byta till ett helt annat träningssystem utan hjälp från marken. Det är ju tur, för annars hade det ju tagit flera decennier innan vi kommit till mängden tränare som faktiskt finns idag. Så jag är självklart tacksam för det! Själv är jag så otroligt feg, så antalet gånger vi tränat på egen hand kan räknas på ena handen 😅 Jag tycker dock det är tråkigt att såga ett helt annat inlärningssätt baserat på det, lite som att hoppa upp på en oinriden häst och försöka rida en dressyrtävling/hoppa en bana och när det inte funkar förkasta engelsk ridning typ?

Jag har vågat då jag har en ponny som är VÄLDIGT TYDLIG när matte gör fel eller är dum. Jag tror jag började med henne för att jag märkte att det vanliga "nu lyssnar du på matte för hon bestämmer" inte funkade på henne, hon blev bara arg och pratade ännu högre. Vi har dock inte jobbat med klicker, utan mer att hon får godis så fort hon gjort nåt som hon tycker är onödigt men som matte envisas med (tex lyfta hovar, borsta kroppen eller lägga på täcke). Hon är väldigt försiktig när hon tar godis och väntar tålmodigt när matte fumlar med godisen, trots att hon ofta får morotsslantar.

Vi har en hinderbana (typ trail) i en hage vid stallet och där är första gången jag upplevt att hon blivit frustrerad över att matte vill att hon gör en sak och hon inte förstår. Så där skulle jag helt klart behöva tränarhjälp. Däremot har hon tex inga problem med att jag pekar och hon går över en rad bommar på ridbanan helt lös, eller att jag kastar ut morotsbitar som hon får söka reda på.

Med ridhästen (som vi redan konstaterat är väldigt lik Tiger) skulle jag inte våga samma saker. Vi har förvisso jobbat med klicker för länge sen (2015?) när jag lärde henne att stoppa nosen i grimman. Numera gör hon detta utan nåt godis. Likaså kommer hon på inkallning för att hon får godis. Sen har vi flera moment likt ponnyn när hon får godis för att hon ställer upp, tex när vi tränsar eller när jag har suttit upp. Däremot känner jag mig osäker nu när jag ska börja klicka medan vi rider, så det kommer vi behöva stöd med.

Unghästen är lite "all over the place" och extremt godisfixerad. Hon kommer jag helt klart behöva hjälp med, både när det kommer till hur jag gör godis mindre skoj (tips på pellets som inte fastnar i tänderna?) och hur jag ska hantera hennes labrador-mentalitet.

Sen har jag iofs inte bytt 100 % till belöningsbaserat och jag vet inte om jag kommer att göra det heller. Men att iaf minska på tvång och ge hästarna mer självbestämmande tror jag kommer bli en enorm förbättring för dem.

 
Jag har vågat då jag har en ponny som är VÄLDIGT TYDLIG när matte gör fel eller är dum. Jag tror jag började med henne för att jag märkte att det vanliga "nu lyssnar du på matte för hon bestämmer" inte funkade på henne, hon blev bara arg och pratade ännu högre. Vi har dock inte jobbat med klicker, utan mer att hon får godis så fort hon gjort nåt som hon tycker är onödigt men som matte envisas med (tex lyfta hovar, borsta kroppen eller lägga på täcke). Hon är väldigt försiktig när hon tar godis och väntar tålmodigt när matte fumlar med godisen, trots att hon ofta får morotsslantar.

Vi har en hinderbana (typ trail) i en hage vid stallet och där är första gången jag upplevt att hon blivit frustrerad över att matte vill att hon gör en sak och hon inte förstår. Så där skulle jag helt klart behöva tränarhjälp. Däremot har hon tex inga problem med att jag pekar och hon går över en rad bommar på ridbanan helt lös, eller att jag kastar ut morotsbitar som hon får söka reda på.

Med ridhästen (som vi redan konstaterat är väldigt lik Tiger) skulle jag inte våga samma saker. Vi har förvisso jobbat med klicker för länge sen (2015?) när jag lärde henne att stoppa nosen i grimman. Numera gör hon detta utan nåt godis. Likaså kommer hon på inkallning för att hon får godis. Sen har vi flera moment likt ponnyn när hon får godis för att hon ställer upp, tex när vi tränsar eller när jag har suttit upp. Däremot känner jag mig osäker nu när jag ska börja klicka medan vi rider, så det kommer vi behöva stöd med.

Unghästen är lite "all over the place" och extremt godisfixerad. Hon kommer jag helt klart behöva hjälp med, både när det kommer till hur jag gör godis mindre skoj (tips på pellets som inte fastnar i tänderna?) och hur jag ska hantera hennes labrador-mentalitet.

Sen har jag iofs inte bytt 100 % till belöningsbaserat och jag vet inte om jag kommer att göra det heller. Men att iaf minska på tvång och ge hästarna mer självbestämmande tror jag kommer bli en enorm förbättring för dem.


Jag använder lusernhack som "lagomt gott". Bra volym, lågt energiinnehåll.
 
Jag använder lusernhack som "lagomt gott". Bra volym, lågt energiinnehåll.

Jag tänker att det är svårt att portionera och blir lite smuligt. Men jag har iofs inte testat än. Använder du med melass eller utan?

Jag har en drös med gammalt foder från i våras som jag måste fodra upp innan det blir inköp av nåt nytt, men jag har ingen brådska att börja experimentera heller. :)
 
Jag förstår faktiskt inte alls hur så många vågar byta till ett helt annat träningssystem utan hjälp från marken. Det är ju tur, för annars hade det ju tagit flera decennier innan vi kommit till mängden tränare som faktiskt finns idag. Så jag är självklart tacksam för det! Själv är jag så otroligt feg, så antalet gånger vi tränat på egen hand kan räknas på ena handen 😅 Jag tycker dock det är tråkigt att såga ett helt annat inlärningssätt baserat på det, lite som att hoppa upp på en oinriden häst och försöka rida en dressyrtävling/hoppa en bana och när det inte funkar förkasta engelsk ridning typ?
Väldigt många av oss (de flesta?) byter ju inte helt och hållet och i varje fall inte "rakt av". I nuläget så tränar jag belöningsbaserat (alltså med godis) kanske 5% av tiden med min ridhäst. Räknar man in saker som autonomi för hästen, belöning med annat än godis och relationsskapande träning så kommer vi upp i kanske 20-25% av träningstiden. Resten är R- eller kanske snarare att "träna olika saker baserat på sådant som tidigare lärts in med R-" och utan eskalerande tryck.

Jag tror att jag skulle dö av tristess i mitt hästtränande om jag inte gav mig själv friheten att experimentera med olika träningsmetoder och synsätt. Jag vill inte göra exakt som en tränare säger, jag vill veta och kunna själv och vara min egen tränare. Därmed inte sagt att jag aldrig tar lektioner, går på clinics etc, för det gör jag väldigt gärna. Men det är oftast för att få inspiration, hitta nya infallsvinklar och kanske hitta saker att ta med i mitt eget sätt att träna häst. Kunde jag inte göra så, utan var hänvisad till att ta hjälp av tränare varje gång jag ville göra något nytt eller ta nästa steg, så hade jag nog tröttnat rätt fort!
 
Otroligt intressant! Att han verkligen är som en spegel av dig, och att du förmår att uppfatta det också. Alla hade inte gjort det. Det kanske är jättevanligt, men om hästen inte är i en situation där den kan uttrycka så mycket så märks det ju inte heller. Vilken utmaning för oss människor, både att släppa fram hästarna så att de kan få visa oss vad de vill och känner, och att våga ta till oss vad de säger om oss!

Hoppas att du mår bättre! :heart

Jag är fortfarande på paus, men läste den här tråden från början och kan inte motstå att kommentera detta.

Hela mitt hästliv har jag haft ”lätt” för att läsa av hästar och upplevt att de mer eller mindre speglar mitt mående. Gång på gång har jag blivit hånad för detta. Nu börjar jag känna att jag får lite upprättelse i detta, jag är inte ”överdrivet fantasifull” när jag tyder vad en specifik häst tänker vid ett visst ögonblick. Jag har kanske inte alltid helt rätt, men i det stora hela har jag kunnat skapa förståelse mellan mig och hästen.

Speciellt i mitt förrförra stall ansågs jag vara enormt tramsig som ”lyssnade på hästen” istället för att bestämma och köra över hästens önskemål.

Det är som att jag äntligen får andas ut och gå vidare på en stig som de flesta runt omkring mig tycker är dum och onödig, men som för mig är enda vägen framåt.

Jag är så tacksam för de hästar jag mött i livet som hjälpt mig åt rätt håll och extra tacksam över min fantastiska ponny som tidigt visade att hon minsann inte skulle ställa upp på att bli tvingad till en massa dumheter.

Som jag längtar efter att få börja träna det här irl, men tills vidare fortsätter jag med bukepaus och grottar ned mig ännu mer i olika delar av belöningsbaserad träning.

IMG_4368.jpeg
 
Ok, fortfarande inte helt klar i mitt nördande, men en fundering har smugit sig in som jag inte orkar vänta med att bolla med tränare*.

Som jag förstått det är min hjälpgivning med ridhästen förgiftad. Det rekommenderas då att man byter ut hjälperna mot andra. I mitt fall tänker jag att svänga med tygeln skulle funka, samt halt för röstkommandot ”stanna” och fram för nåt smackljud jag inte använder vanligtvis. So far so good.

Men jag använder sitsen väldigt mycket när jag rider, ffa vid vändningar, sidvärts, halvhalter och övergångar. Ska jag försöka hindra även det? Kommer bli supersvårt…

Sen nästa år är det dags att utbilda unghästen och då kommer jag vilja använda samma signaler som jag vanligtvis gör, men klicka in dem så de blir R+. Är det ens möjligt att lyckas hålla isär hjälperna beroende på vilken häst jag rider?

Sen underlättar det enormt med unghästen om jag har en kompis som rider ridhästen samtidigt. Hur i hela friden ska jag kunna få henne att rida enligt mitt nya system?

Många funderingar som sagt, det här är bara början. ;) Men det känns spännande och roligt!

*Har anmält mig till BHIS-dagarna i januari och en femveckorskurs med unghästen i februari, så däremellan ska jag ha en coachning med tränare online kring ridhästen och ponnyn.
 
@Habina du får gärna utveckla varför det rekommenderas att byta ut hjälperna! Är det om man själv vill vara 100% säker att hästen inte tolkar dem som obehag/får negativa förväntningar om eskalerande osv? Är det i sådana fall ett måste för dig?
 
Ok, fortfarande inte helt klar i mitt nördande, men en fundering har smugit sig in som jag inte orkar vänta med att bolla med tränare*.

Som jag förstått det är min hjälpgivning med ridhästen förgiftad. Det rekommenderas då att man byter ut hjälperna mot andra. I mitt fall tänker jag att svänga med tygeln skulle funka, samt halt för röstkommandot ”stanna” och fram för nåt smackljud jag inte använder vanligtvis. So far so good.

Men jag använder sitsen väldigt mycket när jag rider, ffa vid vändningar, sidvärts, halvhalter och övergångar. Ska jag försöka hindra även det? Kommer bli supersvårt…

Sen nästa år är det dags att utbilda unghästen och då kommer jag vilja använda samma signaler som jag vanligtvis gör, men klicka in dem så de blir R+. Är det ens möjligt att lyckas hålla isär hjälperna beroende på vilken häst jag rider?

Sen underlättar det enormt med unghästen om jag har en kompis som rider ridhästen samtidigt. Hur i hela friden ska jag kunna få henne att rida enligt mitt nya system?

Många funderingar som sagt, det här är bara början. ;) Men det känns spännande och roligt!

*Har anmält mig till BHIS-dagarna i januari och en femveckorskurs med unghästen i februari, så däremellan ska jag ha en coachning med tränare online kring ridhästen och ponnyn.

Med din ridhäst får du nog utforska vad hon tycker. Min M är lite "förgiftad" på tygeltag, har fått programmera om dom. Skänkel är han inte lika brydd i.

Men en unghäst kan du rida in "som vanligt", med skillnaden att du förstärker beteendet med belöning istället för högt tryck som den släpper.
 
@Habina du får gärna utveckla varför det rekommenderas att byta ut hjälperna! Är det om man själv vill vara 100% säker att hästen inte tolkar dem som obehag/får negativa förväntningar om eskalerande osv? Är det i sådana fall ett måste för dig?

Det är alltså för att hästen förknippar hjälperna med R-, då hon ridits så i 14 år. Jämfört med unghästen som jag eventuellt kommer lära lätt tryck i sidan = gå framåt = få godis.

Jag är lite kluven till att byta, då det blir ny inridning för hästen i princip, vilket kan vara förvirrande för henne, men jag vill att hon ska bli helt positiv inför ridning (nåt hon, med de glasögon jag fått på mig nu, definitivt inte är med R-).
 
Med din ridhäst får du nog utforska vad hon tycker. Min M är lite "förgiftad" på tygeltag, har fått programmera om dom. Skänkel är han inte lika brydd i.

Men en unghäst kan du rida in "som vanligt", med skillnaden att du förstärker beteendet med belöning istället för högt tryck som den släpper.

Jag tror att så fort ridhästen upptäckt att hon kan säga nej till ridning, så kommer det bli ett långt uppehåll… Tror inte tygeln egentligen är så förgiftad, då jag är väldigt mjuk och följsam med handen. Förmodligen snarare skänkeln då, den både styr jag och driver med.

Sen har vi körningen också… Oklart om alla röstkommandon egentligen är förgiftade, även om jag haft några körturer som varit mindre trevliga såhär i backspegeln.

Usch, det är verkligen jobbigt att se med nya ögon på allt. Läser tex den här tråden igen och skäms för hur ”viktigt” det var för mig att träna för tränare samtidigt som du försöker få mig att förstå att min häst inte vill öht. Sorry. :(
 
Jag tror att så fort ridhästen upptäckt att hon kan säga nej till ridning, så kommer det bli ett långt uppehåll… Tror inte tygeln egentligen är så förgiftad, då jag är väldigt mjuk och följsam med handen. Förmodligen snarare skänkeln då, den både styr jag och driver med.

Sen har vi körningen också… Oklart om alla röstkommandon egentligen är förgiftade, även om jag haft några körturer som varit mindre trevliga såhär i backspegeln.

Usch, det är verkligen jobbigt att se med nya ögon på allt. Läser tex den här tråden igen och skäms för hur ”viktigt” det var för mig att träna för tränare samtidigt som du försöker få mig att förstå att min häst inte vill öht. Sorry. :(

Vi har alla varit där och trott att det är vad som hjälpt oss mest I den stunden då ❤️
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 563
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 337
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 768
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Det hade jag velat göra! Men jag hade velat ha en plan och inser att jag inte har någon teoretisk kunskap. Min häst är ungefär som en...
Svar
15
· Visningar
1 742
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp