Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Det är alltså för att hästen förknippar hjälperna med R-, då hon ridits så i 14 år. Jämfört med unghästen som jag eventuellt kommer lära lätt tryck i sidan = gå framåt = få godis.

Jag är lite kluven till att byta, då det blir ny inridning för hästen i princip, vilket kan vara förvirrande för henne, men jag vill att hon ska bli helt positiv inför ridning (nåt hon, med de glasögon jag fått på mig nu, definitivt inte är med R-).

För egen del så tänker jag att jag är tillräckligt nöjd med att lära mig R+ i ett begränsat rum till att börja med (dvs typ enbart med tränare närvarande för min del 😅). Och så låter jag den känslan ta mer plats i all annan hantering samtidigt som jag fortsätter öva på att läsa min häst och att inte eskalera trycket (har gjort i många år, svinsvårt). Bara detta senaste året med R+ vid specifika tillfällen har ändå smittat av sig såpass mycket hos min häst att helhetsupplevelse även om jag vill rida ut en liten tur blivit så mycket positivare.

Kanske kan det ge dig lite lugn i att vi inte behöver lista ut hur vi vill ha exakt allt på förhand? Jag är ju likadan, varför jag fortfarande är feg med att träna R+ själv tex 😅 Och inte vågat börjar rota i det på typ ett decennie förrän nu (när en annan person jag har otroligt stort förtroende för tipsade om exakt min tränare, annars hade det nog inte hänt ännu utan jag varit fast i "vad fan menar de med att taktila signaler är en helt annan sak?!" 😅).
 
För egen del så tänker jag att jag är tillräckligt nöjd med att lära mig R+ i ett begränsat rum till att börja med (dvs typ enbart med tränare närvarande för min del 😅). Och så låter jag den känslan ta mer plats i all annan hantering samtidigt som jag fortsätter öva på att läsa min häst och att inte eskalera trycket (har gjort i många år, svinsvårt). Bara detta senaste året med R+ vid specifika tillfällen har ändå smittat av sig såpass mycket hos min häst att helhetsupplevelse även om jag vill rida ut en liten tur blivit så mycket positivare.

Kanske kan det ge dig lite lugn i att vi inte behöver lista ut hur vi vill ha exakt allt på förhand? Jag är ju likadan, varför jag fortfarande är feg med att träna R+ själv tex 😅 Och inte vågat börjar rota i det på typ ett decennie förrän nu (när en annan person jag har otroligt stort förtroende för tipsade om exakt min tränare, annars hade det nog inte hänt ännu utan jag varit fast i "vad fan menar de med att taktila signaler är en helt annan sak?!" 😅).

Jag säger ju det. Vi måste träffas och prata om alla konstiga saker som händer nu. ;)

Jag var lite inne på att vänta med R+ tills jag bollat med tränare, men jag kommer inte klara av det. Jag får försöka tänka att jag ska vara så trevlig mot ridhästen som möjligt. Hon kommer ju på inkallning och behöver aldrig stå i boxen längre än nödvändigt, men kanske kan jag börja prova att hon får bestämma väg när vi rider ut och vara nöjd med att jag öht får sitta på henne tills vidare. Hon älskar att gå till grannen och glo på deras hästar. ;)

Sen får jag göra som det nämndes tidigare i tråden, dra med unghästen som handhäst för att ge ridhästen en bättre upplevelse.

Jag utbildade henne till distanshäst, dvs hon skulle vara självständig oavsett om andra hästar galopperade förbi. Det tror jag (såhär med nya ögon) istället skapade en häst som blev vansinnigt stressad av att bli ensam, men vände det inåt så hon istället var ”lugn och obekymrad” när hon var ensam. Tror det finns massor med dold separationsångest i henne. Så att inte behöva rida ut ensam tror jag redan det kommer vara en jättestor skillnad för hennes mående.
 
Jag tror att så fort ridhästen upptäckt att hon kan säga nej till ridning, så kommer det bli ett långt uppehåll… Tror inte tygeln egentligen är så förgiftad, då jag är väldigt mjuk och följsam med handen. Förmodligen snarare skänkeln då, den både styr jag och driver med.

Sen har vi körningen också… Oklart om alla röstkommandon egentligen är förgiftade, även om jag haft några körturer som varit mindre trevliga såhär i backspegeln.

Usch, det är verkligen jobbigt att se med nya ögon på allt. Läser tex den här tråden igen och skäms för hur ”viktigt” det var för mig att träna för tränare samtidigt som du försöker få mig att förstå att min häst inte vill öht. Sorry. :(

Been there, done that, många gånger 😊. Det är ok, en resa vi gör.
 
@Habina det finns ju utbildare som tränar hästar mot samling med R+, det kanske kan vara värt för dig att titta på? Se vilka hjälper som används, och hur man kan tänka.

För mig är det väldigt länge sedan jag var enda ryttaren på en häst, så jag har "nöjt mig" med att så gott jag kan komma ifrån att använda eskalerande tryck, och att ha de "nya glasögonen" på mig när jag lär in nya moment. (Så gott jag kan, jag är extremt klumpig när det kommer till R+ och det är nog tur att det är en välutbildad och trygg häst jag testar på. :rofl:)

En annan sak jag tyckt varit värdefullt är att helt enkelt bli bättre på att läsa av honom och "tänka som en häst" till vardags. Jag får så mycket positivitet tillbaka för enkla saker som att ge honom tid att utforska på sitt sätt, och ta hänsyn till hans dagsform (framförallt mentalt) när jag avgör vad vi ska syssla med för dagen.

Har man en häst som har mer negativa associationer är en känslig själ får man säkert vara mycket mer genomtänkt från början än jag är. Det jag har i "startmaterial" är en häst som 360 dagar om året lämnar beteshagen och flocken för att möta en om han ser att man närmar sig med grimman, och hämtar tränset på kroken om man är för långsam med att bli klar. Han visar helt klart att ridningen inte alltid är avspänd och tillfredsställande för honom, men tydligen verkar ändå fördelarna överväga nackdelarna (och han skiner upp lite extra när han ser att någon av våra tränare är på banan när vi kommer dit). Han är nog född med en positiv inställning till det mesta, inklusive människor.

(Sen tror jag inte att man ska vara allt för rädd för en period av mycket "nej tack". Har de fått testa sitt nej utan att pressas så brukar det ändå komma mer "ja tack" efter ett tag.)

Jag håller för övrigt med om att hästar är rätt krävande att träna R+. Mina katter är enklare, de har mycket längre till frustration och är rätt förlåtande för missar från min sida. (Men de är å andra sidan ohyggligt skickliga på att träna sina människor. :angel:)
 
@Habina det finns ju utbildare som tränar hästar mot samling med R+, det kanske kan vara värt för dig att titta på? Se vilka hjälper som används, och hur man kan tänka.

För mig är det väldigt länge sedan jag var enda ryttaren på en häst, så jag har "nöjt mig" med att så gott jag kan komma ifrån att använda eskalerande tryck, och att ha de "nya glasögonen" på mig när jag lär in nya moment. (Så gott jag kan, jag är extremt klumpig när det kommer till R+ och det är nog tur att det är en välutbildad och trygg häst jag testar på. :rofl:)

En annan sak jag tyckt varit värdefullt är att helt enkelt bli bättre på att läsa av honom och "tänka som en häst" till vardags. Jag får så mycket positivitet tillbaka för enkla saker som att ge honom tid att utforska på sitt sätt, och ta hänsyn till hans dagsform (framförallt mentalt) när jag avgör vad vi ska syssla med för dagen.

Har man en häst som har mer negativa associationer är en känslig själ får man säkert vara mycket mer genomtänkt från början än jag är. Det jag har i "startmaterial" är en häst som 360 dagar om året lämnar beteshagen och flocken för att möta en om han ser att man närmar sig med grimman, och hämtar tränset på kroken om man är för långsam med att bli klar. Han visar helt klart att ridningen inte alltid är avspänd och tillfredsställande för honom, men tydligen verkar ändå fördelarna överväga nackdelarna (och han skiner upp lite extra när han ser att någon av våra tränare är på banan när vi kommer dit). Han är nog född med en positiv inställning till det mesta, inklusive människor.

(Sen tror jag inte att man ska vara allt för rädd för en period av mycket "nej tack". Har de fått testa sitt nej utan att pressas så brukar det ändå komma mer "ja tack" efter ett tag.)

Jag håller för övrigt med om att hästar är rätt krävande att träna R+. Mina katter är enklare, de har mycket längre till frustration och är rätt förlåtande för missar från min sida. (Men de är å andra sidan ohyggligt skickliga på att träna sina människor. :angel:)

Ja, den tränare jag tänkt anlita inspireras mycket av en tränare som använder R+ med AR-tänk, så jag tror att det kan bli jättebra när vi väl är där. Dessutom kan vi börja träna lite mer avancerat med ponnyn, som så gott som enbart tränas med R+ (för det har hon bestämt att så ska det vara). Hon är dock väldigt tacksam att träna med då hon har en otrolig förståelse för fumlig matte som är långsam med belöningar.

Att läsa av hästar är en gåva jag har, men jag har inte alltid följt det jag läst av. Mer och mer genom åren har jag dock stått på mig mot normen. Tex genom lösdrift och att inte pressa min häst när jag känner att hon är trött.

Nu försöker jag tänka att hon får alla sina grundläggande behov tillfredsställda och så är jag med henne ca 5-20 timmar varje vecka och gör saker, resten av tiden är hon nöjd med sin flock. Det är ändå milsvida bättre än hur många andra hästar har det.

Din häst låter himla mysig. :love: Förstår att det är svårt att ändra på saker när det inte är din häst, men att ha intentionen räcker långt och som du säger, lyssna på hästen.

Jag får hoppas att nej-perioden kommer nu under vintern… ;) Sen har jag insett senaste dagarna att jag egentligen inte måste rida, jag gillar förvisso att traska omkring i skogen, men ffa vill jag sitta på hästen och njuta av den känslan. Så det kanske blir ja till att jag sitter där, men nej till att vi gör annat än spanar på allt som händer överallt.
 
Fortsätter med mina dumma frågor. :angel:

Mattor har jag hittat på ikea och såg då även lite roliga gosedjur som kan bli intressanta targets (jag har alltid velat köpa en triceratops, nu äntligen har jag en ursäkt att göra det).

Men hur gör man såna där targets som verkar bestå av skumgummi + pinne? Både längre och kortare. Hoppas ni fattar hur jag menar…
 
Fortsätter med mina dumma frågor. :angel:

Mattor har jag hittat på ikea och såg då även lite roliga gosedjur som kan bli intressanta targets (jag har alltid velat köpa en triceratops, nu äntligen har jag en ursäkt att göra det).

Men hur gör man såna där targets som verkar bestå av skumgummi + pinne? Både längre och kortare. Hoppas ni fattar hur jag menar…

Bambupinne från blomsterställe och typ flytormar eller vad det nu heter :)
 
Fortsätter med mina dumma frågor. :angel:

Mattor har jag hittat på ikea och såg då även lite roliga gosedjur som kan bli intressanta targets (jag har alltid velat köpa en triceratops, nu äntligen har jag en ursäkt att göra det).

Men hur gör man såna där targets som verkar bestå av skumgummi + pinne? Både längre och kortare. Hoppas ni fattar hur jag menar…
Jag har dammvippa med teleskopskaft. Och en flugsmälla med teleskopskaft. Himla praktiskt att kunna ändra längden.
Vill man ha en lite rejälare ben-/hovtarget är det som ovan sagt ofta poolnoodles, ibland ihop med en pinne
 
Jag har dammvippa med teleskopskaft. Och en flugsmälla med teleskopskaft. Himla praktiskt att kunna ändra längden.
Vill man ha en lite rejälare ben-/hovtarget är det som ovan sagt ofta poolnoodles, ibland ihop med en pinne

Haha, dammvippa. Genialiskt! Älskar att sno andras idéer. Eller ja, inspireras av er. :heart
 
Haha, dammvippa. Genialiskt! Älskar att sno andras idéer. Eller ja, inspireras av er. :heart

Finns de som gjort om ridspön till targets också 😁

Senaste träningen gick min tränare och hämtade en flugsmälla när hon ville ha en tydlig nostarget och den andra var upptagen. Jag mindes inte ens jag hade en flugsmälla men hon har vana ögon att leta miljö till träningen 😆
 
Finns de som gjort om ridspön till targets också 😁

Senaste träningen gick min tränare och hämtade en flugsmälla när hon ville ha en tydlig nostarget och den andra var upptagen. Jag mindes inte ens jag hade en flugsmälla men hon har vana ögon att leta miljö till träningen 😆
Ridspö med en disksvamp fastsatt med mansnoddar i änden hade jag som min första target för sisådär 15 år sen, funkade utmärkt det med :D
 
Finns de som gjort om ridspön till targets också 😁

Senaste träningen gick min tränare och hämtade en flugsmälla när hon ville ha en tydlig nostarget och den andra var upptagen. Jag mindes inte ens jag hade en flugsmälla men hon har vana ögon att leta miljö till träningen 😆

Haha, då skulle jag kanske få användning av mitt longerspö igen… ;)
 
Jag använder gulliga hoppspön till ponny/barn som target till shettisen, och till mustangen ett badmintonracket.

Han är lite osäker av sig så han uppskattar den stora duttytan.

Men oftast använder jag knuten näve som handtarget istället.
 
Jag kom fram till att jag ville ha en lite längre target, så en pingisboll i änden av mitt gamla lättvikts dressyrspö passade utmärkt för mig som har lite problem med handlederna. (Och en häst som är trygg med att spö används för att vifta flugor på uteritt...)
 
Klurar på ett annat I-landsproblem (det är sånt jag gör de dagar jag inte kan ta mig till hästarna). Vilket foder jag ska använda som belöning. Problemet jag har är att det är begränsat med utrymme för foder i höladan, just nu har jag fyra fodersäckar inuti fyra olika lådor/tunnor. Vi har möss tyvärr, så inga säckar kan stå fritt. Jag behöver ha ett blötläggningsfoder så hästarna får i sig mineralerna (vilket i sig är en utmaning just nu, ingen är särskilt sugen på mineraler) och pga värdelöst hösilage i tidigare stall har jag två säckar soja och en säck lusernpellets som måste användas upp. Jag har dessutom en säck mash som jag köpte i förhoppning att få i fjordingarna mineralerna med (ponnyn är ok med mineraler i sojan).

Men när det väl blir plats för 1-2 säckar med nytt foder, vad är smidigast? Höpellets eller lusernhack? Har en provpåse höpellets nu som alla tre hästarna godkänt, men det verkar ju svindyrt, nästa 30 kr/kg. Lusernhack å andra sidan finns både med och utan melass. Jag är nojig över att godiset inte ska anses tillräckligt gott, men det kanske är en obefogad rädsla? Så jag inte står där med en hel säck lusernhack som ingen vill ha...

Vad säger ni mer erfarna? Vad använder ni och varför?
 
Noen som kan forklare meg hvordan jeg skal belønne fremdrift? Jeg vil gjerne belønne med klikker når hun gjør rett når jeg rir. Dvs, når jeg får henne i galopp. Men om jeg klikker, så stopper hun for å få godis. Vil hjernen hennes fortsatt skjønne at jeg belønner galoppen? (Hun kan ikke galopp fatning og vi prøver å få henne til å skjønne at det er greit å galoppere med rytter). Jeg har ingen problemer med skritt, for der ønsker jeg å belønne når hun går lugnt og i skritt takt. Så føler at det ikke er noe problem at hun stopper der. Er det bare hjernen min som lager problemer? Hun har en veldig godt utviklet stopp, så derfor litt redd for at hun skal tenke at jeg belønner stoppet for å få godis... at det skal bli enda vanskeligere å få fremdrift i henne.
 
Klurar på ett annat I-landsproblem (det är sånt jag gör de dagar jag inte kan ta mig till hästarna). Vilket foder jag ska använda som belöning. Problemet jag har är att det är begränsat med utrymme för foder i höladan, just nu har jag fyra fodersäckar inuti fyra olika lådor/tunnor. Vi har möss tyvärr, så inga säckar kan stå fritt. Jag behöver ha ett blötläggningsfoder så hästarna får i sig mineralerna (vilket i sig är en utmaning just nu, ingen är särskilt sugen på mineraler) och pga värdelöst hösilage i tidigare stall har jag två säckar soja och en säck lusernpellets som måste användas upp. Jag har dessutom en säck mash som jag köpte i förhoppning att få i fjordingarna mineralerna med (ponnyn är ok med mineraler i sojan).

Men när det väl blir plats för 1-2 säckar med nytt foder, vad är smidigast? Höpellets eller lusernhack? Har en provpåse höpellets nu som alla tre hästarna godkänt, men det verkar ju svindyrt, nästa 30 kr/kg. Lusernhack å andra sidan finns både med och utan melass. Jag är nojig över att godiset inte ska anses tillräckligt gott, men det kanske är en obefogad rädsla? Så jag inte står där med en hel säck lusernhack som ingen vill ha...

Vad säger ni mer erfarna? Vad använder ni och varför?

Jag gillar lusernhacket. Man kan ge en rejäl näve att tugga på utan att det är så många kalorier. Lagomt gott - för gott blir bara hets.

Gillar dina lusernpellets så borde dom gilla hacket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 666
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Det hade jag velat göra! Men jag hade velat ha en plan och inser att jag inte har någon teoretisk kunskap. Min häst är ungefär som en...
Svar
15
· Visningar
1 733
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har börjat titta efter kurser att gå/instruktörer att träna för inför hösten och blir lite förvirrad av allt! Jag har sedan ganska...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp