Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, inte expert... men möjligtvis besatt av dem ;)

Hybridan är en Rosa helenae, eller? Vit klätterros? Den är den känsligaste av dem så den hade jag satt i bästa läget, med sol.

De andra rosorna var en mycket fin gåva för de hör alla till POMs "Grönt kulturarv" :heart

Blomsterhult är en bourbonros som blommar ordentligt när den blommar. De kan bli ganska stora om de trivs.

Järnvägaren är en damascenerros som är härdig för den gruppen men som jag också hade velat ha i ett bättre läge med tanke på var du bor (Blomsterhult är något tåligare).

Professor Fagerlind och Vaplan hör båda till gruppen pimpinellrosor och speciellt Vaplan är ordentligt härdig.

Jag hade satt Blomsterhult och Järnvägaren på de bästa platserna och Professor Fagerlind och Vaplan på de lite sämre. Sedan beror det ju på hur mycket man gräver osv, jag goar till det ordentligt för mina rosor när jag planterar dem ;):D

Jag har faktiskt en POM-ros själv även fast de är lite för unga för mig, Skedarosen. Den har ett ganska kasst läge men den ska klara det och den har iaf överlevt första vintern.
Hoppar in. Skedarosen då? Jag kikade på kulturarvsrosorna. Tror du på den i vandrande skugga? (dvs skugga bakom hus hela dagen och full sol på kvällen från typ 17-19 eller så. Jag har lyckats med rädisor och smultron i det läget annars.)
 
Hoppar in. Skedarosen då? Jag kikade på kulturarvsrosorna. Tror du på den i vandrande skugga? (dvs skugga bakom hus hela dagen och full sol på kvällen från typ 17-19 eller så. Jag har lyckats med rädisor och smultron i det läget annars.)

Min Skeda står som sagt i ordentlig skugga och lever fortfarande. Den ska ju vara tålig för skugga så nog hade jag testat. Funkar det inte får man ju flytta den.
 
Min står som solitär i mestadels skugga så jag räknar inte med att den blir hög :D men drar den iväg är det ju bara att beskära den.

Ghislane är underbart vacker men funkar inte här, har för mig att den är zon 3 men också känd för att vara lite kinkig så det är bara att glömma (är i zon 5 men har nog zon 4 i bra lägen). Tur nog för mig så är de flesta av mina favoriter rätt härdiga.

Jag vill ju bara ha gammaldags rosor (med några undantag) dvs de från innan 1867 då den första moderna hybriden kom. Ros de Rescht antas ha anor tillbaka till 800-talet och det finns de som är ännu äldre.

Edit: Det finns alltid plats för flera rosor... tur jag har en tomt på 1 ha :angel:
Jag verkar ha bara Gallica (typ) (det är slump faktiskt) Rosa Mundi, Cardinal de Richelieu, Tuscany, Duchesse de Rohan. (Rådjuren åt upp alla blommorna på Tuscany på väg mot att äta upp alla mina mangold förra året så vet inte riktigt hur den blev (satte den förrförra året sent).

(Någonting verkar knapra på Rosa Mundi och Rohan i år, måste kika på vad.)
 
Jag verkar ha bara Gallica (typ) (det är slump faktiskt) Rosa Mundi, Cardinal de Richelieu, Tuscany, Duchesse de Rohan. (Rådjuren åt upp alla blommorna på Tuscany på väg mot att äta upp alla mina mangold förra året så vet inte riktigt hur den blev (satte den förrförra året sent).

(Någonting verkar knapra på Rosa Mundi och Rohan i år, måste kika på vad.)

Jag har ingen (ännu :D). Visserligen brukar ju Skeda räknas dit men härstamningen på den är ju lite oklar.

Jag vill ha Hippolyte och Hypathia i första hand och sedan är ju Rosa Mundi väldigt fräck :)
 
Äppelträden blommar och det är fullt av hummande insekter i dem :love:

31966751_988135864679584_4860567639379935232_n.jpg
 
Idag ska de senare sorterna av potatis ner i backen hade jag tänkt och sen måste jag klura ut vad jag ska göra med en hel hop av små jordgubbsplantor som just nu bor i växthuset.. :nailbiting:
Har ju omplanterat 108 stycken till det mer permanenta jordgubbslandet och det antalet känns ju räcka för nu :D

Sen ska jag väl se om jag får igång klipparen och klippa i af framsidan av gården också kanske. Baksidan är ju mer mossig, så där behövs inte klippas än. Möjligen tar jag en del med lilla klipparen också, den har uppsamlare och gräsklipp är aldrig fel att ha i vare sig växthus eller i landet :up:
 
Trädgårdssyn med mor min idag. Vi hittade en hel skog med brandliljor! Olika åldrar från bara två små blad upp till troligtvis blommande i år. Vad gör de där? Jag klippte den ytan förra året och såg ingenting då. Tydligen överlevde de. :laugh:
Tittade också närmare på en smärre skog av rams som jag inte tittat så noga på men förpassat som getrams. Nä de är storrams. :)
 
Vänta med att tacka,du kanske ångrar dig bittert när du står där med en skog av skockor som det tar år att bli av med.

Dobbis som det tog 3 år för att utrota eländet.
Får jag en skog av dom så blir jag helnöjd :D
Jag dissade den gamla sandlådan, för den blir nog för liten - så nu rök potatislandet istället :angel:
(jag planerar ett nytt potatisland i en del av hagen istället)
 
Varför är ”trädgårdshandskar” så klena? Trodde dom skulle täcka för trädgårdsarbete. Gick bananas i trädgården igår och klippte ner buskar och träd.. och tror det var krusbärsbusken (?) vars grenar inte gick att ta i för stickorna gick ju rakt igenom handskarna.. Behöver ha sticksäkra handskar :p
 
Varför är ”trädgårdshandskar” så klena? Trodde dom skulle täcka för trädgårdsarbete. Gick bananas i trädgården igår och klippte ner buskar och träd.. och tror det var krusbärsbusken (?) vars grenar inte gick att ta i för stickorna gick ju rakt igenom handskarna.. Behöver ha sticksäkra handskar :p
Man får välja handske efter uppgift. Jag har en mängd olika varianter. Ibland är det grova arbetshandskar som behövs och ibland är det bättre med tunnare trädgårdshandskar.
 
Varför är ”trädgårdshandskar” så klena? Trodde dom skulle täcka för trädgårdsarbete. Gick bananas i trädgården igår och klippte ner buskar och träd.. och tror det var krusbärsbusken (?) vars grenar inte gick att ta i för stickorna gick ju rakt igenom handskarna.. Behöver ha sticksäkra handskar :p
Biltemas vita/rosa med skinn i handflatan och ganska grovt tyg på ovansidan. :up: :up: Hållbara, brännässlor bränner inte igenom tyget och skinnet är bra, funkar till t.ex. rosor. Jag har nästan bara sådana grova. Tröttnar på att byta handskar för man har på sig något tunnare och så finns det nässlor i närheten och så blir man bränd genom handskarna trots att man bara nuddar nässlorna och inte ens tar i dem... Rejäla handskar eller inga alls för min del, oftast.
 
Rädisorna kommer fint och nu börjar även mangold och bönor titta upp. :) Jättekul med bönorna. Får vattna nästan dagligen och borde rensa lite ogräs idag. Jordgubbarna blommar men de är ju inte så stora plantor ännu så det blir inga mängder men lite grann ska det allt bli!

Funderar på att göra rabarbersaft idag. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp