Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Denna sjukling har tagit sig ut och planterat ungefär hälften av violkungsljusen som ska i jorden. Vek ner översta biten av presseningen som täckt slänten, gjorde en fåra i sanden, slängde i lite hästskit och jord. :)
Vi får väl se vad de tycker om mitt tilltag. Jag kan konstatera att mina hallon sprider sig betydligt värre än kirskålen gör bland pionerna. Den senare ser jag ut att vinna slaget mot men hallonen är envisare :cautious: tur de är så goda :p
När jag vek ner presseningen fick jag en närstudie i myrbon och dess gångar. Hade varit oerhört intressant om jag inte avskyr dessa myror. De har myrbo i hela slänten (44m lång) och attackerar när man plockar bär osv. Blev såklart biten av dem idag när jag planterade :rage:
Det enda som hjälpte min ilska var tanken på nematoderna de ska få sällskap av senare i veckan muahahahaha :sneaky:
 
Jag tänkte ge mig in på okända marker... zonknäckning. Jag bor i området mellan zon 3 och zon 4, Smålands östra delar mot Öland. En del av trädgården tänkte jag göra om till ätbar skog... och då måste jag ju fatta detta med zonknäckeri redan från början. Jag läste att någon av er hade varit på en tillställning om zonknäckeri? Vad ska jag börja googla på?

Jag tänkte börja med att lägga upp skogskanten som en u-formad solfälla mot syd samt sakta ner blåsten. Själva skogen kommer få arbeta med blåsten från norr men jag tror det löser sig genom att sätta tåligare träd i utkanten och känsligare träd i mitten..

Tankar på det?
 
TeamLundVer (misslyckades igen med citering, svara mm..)

Har du lagt dit presenningen för kirskålen? Tycker du det funkar?
 
TeamLundVer (misslyckades igen med citering, svara mm..)

Har du lagt dit presenningen för kirskålen? Tycker du det funkar?

Nej, vi fick kirskål med pioner från min mor, i övrigt har vi turen att inte ha någon. Kirskålen håller sig till det hörn där pionerna är och verkar inte trivas alls med mig :sneaky: I och med att vi har så lite kirskål så tittar jag till pionerna nästan varje dag och drar upp det jag ser. Första året var 5 pioner drabbade och det fanns kirskål nästan var dag. Nu, år 4, är det 2 pioner som är drabbade och det är kirskål ungefär en gång i veckan. :up:
I om det starkt begränsade området så tar det ju ingen tid för mig att angripa dem heller. Ett större område hade varit tufft dock.

Vår tomt ligger lägre än vägen som går längs ena långsidan av tomten därav har vi fått en slänt. Innan stod det en misskött häck där som var bortom all räddning så vi rev bort den och satte plank istället. När häcken försvann kom ogräset... :down: Första tredjedelen av långsidan rensade jag och täckte med presenning för 4 år sedan men längre än så orkade jag inte. Nu har jag försått en del blommor som ska stå i slänten för att hindra ogräset och violkungsljusen som ska stå längst bak håller på att planteras ut. Målet är att rensa resterande slänt i år och täcka den med presenning i 1-2 år.

Nedanför slänten står mina bärbuskar och fruktträd. När jag nu vek ner översta delen av presenningen så kan jag konstatera att hallon växer tokbra utan vare sig sol eller vatten :confused::rofl: de ser lite bleka ut bara. Så mitt stora krig kommer nog inte vara mot kirskålen utan för att få hallonbuskarna att hålla sig på sina platser. Inte det lättaste.
 
Lilla äppelträdet i full blom. Kanske blir mkt frukt i år.
 

Bifogade filer

  • CBD8A471-5D98-4086-BE9B-3C682F73C49F.jpeg
    CBD8A471-5D98-4086-BE9B-3C682F73C49F.jpeg
    445 KB · Visningar: 18
Lilla äppelträdet i full blom. Kanske blir mkt frukt i år.
jag har tänkt samma...
Förra året hade vi ett dygn med snö och minusgrader i början av maj, samtidigt som fruktträden blommade. Det blev inte många äpplen av det...
Nu har vi haft 20+ grader och sol på dagarna medan fruktträden blommat hysteriskt... Känns som att det finns gott hopp om lite frukt i år.
20180512_134324.jpg
 
Jag håller tummarna, snart är äpplena i blom om det fortsätter så här och det finns pollinerare :up:
här verkar det fortfarande finnas pollinerare i alla fall.
När vår stora lönn blommade för nån vecka sen eller så, så surrade det ordentligt när man stod under den.

Men jag inser att jag borde göra något för att underhålla tillgången av pollinerare.
Vet inte om det är en för- eller nackdel att vi bor mitt i skogen, med förhållandevis få grannar och åkrar...
 
här verkar det fortfarande finnas pollinerare i alla fall.
När vår stora lönn blommade för nån vecka sen eller så, så surrade det ordentligt när man stod under den.

Men jag inser att jag borde göra något för att underhålla tillgången av pollinerare.
Vet inte om det är en för- eller nackdel att vi bor mitt i skogen, med förhållandevis få grannar och åkrar...
Pollinerare behöver varierad skog med mycket sälj samt betesmarker eller ängsmarker samt ensam bin behöver bo platser iform av dödved som är äten på av larver, sandytor och rishögar. Oftast är gamla övergivna torpplatser bra, de erbjuder både öppen yta, dödved, gamla murar med hålrum man kan bo i och större områden med nässlor att leva av när man är fjärilslarv. Skog bestående av täta granplanteringar är inte gynnsamt.
 
Det är inte helt fel att ha föräldraledigt den här veckan, varmt och soligt :)

Förra året tog vi ner en stor misskött en (träd) , nu är det en stor stubbe kvar, omgiven av torr jord och brännässlor.

Nu ska det bli ett jordgubbsland! 😊
Kartong underst, sen har jag och ungarna släpat dit en massa stenar som ram.

Jag har några jordgubbsplantor, men kommer nog behöva fler :)
 
Det är inte helt fel att ha föräldraledigt den här veckan, varmt och soligt :)

Förra året tog vi ner en stor misskött en (träd) , nu är det en stor stubbe kvar, omgiven av torr jord och brännässlor.

Nu ska det bli ett jordgubbsland! 😊
Kartong underst, sen har jag och ungarna släpat dit en massa stenar som ram.

Jag har några jordgubbsplantor, men kommer nog behöva fler :)

Jag rekommenderar dig att leta efter Mara des Bois om du ska ha flera plantor, de är jättegoda.
 
jag har en påse (eller kanske två, om jag ska vara ärlig) med frön till blommor, som ska uppskattas av pollinerare. Hur gör man bäst med dem? Sprider dem för vinden nånstans, dagen före regn, och hoppas att de gror spontant?
 
jag har en påse (eller kanske två, om jag ska vara ärlig) med frön till blommor, som ska uppskattas av pollinerare. Hur gör man bäst med dem? Sprider dem för vinden nånstans, dagen före regn, och hoppas att de gror spontant?

Det beror helt på vad det är för blommor. Vad står det på påsen?

Edit: Jag har anlagt en "skuggäng" under en lönn vid stenmuren. Jag krattade ordentligt med en stålkratta, fyllde sedan på med jord (stenmuren hade sjunkit lite så det behövdes), strödde sedan ut fröna (även lite gräsfrö) och vattnade. Alla sorterna har inte kommit upp men det är ju för att alla trivdes inte men det var ju väntat. Eftersom jag inte grävde kommer det också upp ogräs men det var ju också väntat.
 
Mina inomhus smulbär blommar alldeles lagom just nu! Perfekt med fler frön tills jag flyttar den 1/7! Jag ska sätta smulbär på flera ställen i den trädgården tänkte jag. Kommer bli så jäkla bra!

Måste komma ihåg att alltid frysa in några bär varje sommar bara, så att jag har frön när jag flyttar därifrån!
 
Vi har en gräsbevuxen slänt i trädgården. Jag skulle vilja så typ en sommaräng där. Kan man bara slänga ut frön och hoppas att de gror? Jag kan inte gräva upp slänten och det är jag inte heller intresserad av men skulle vilja blanda upp gräset med blommor.
 
Vi har en slänt på skuggsidan som vi behandlar som "äng", dvs vi klipper den inte med gräsklippare utan slår med lie 1-2 ggr om året. Förhoppningen var att det skulle börja växa mycket blommor där. Vi har försökt att bara sprida ut frön i slänten som den är, ovanpå gräset och sen vattna men det tar sig faktiskt inte riktigt.
I år har vi lagt ett tunnt lager jord på några ställen och spritt frön där. Jag kan ju inte lova att det funkar men jag ser att det finns frön som gror i alla fall, till skillnad från tidigare år, så jag rekommenderar att åtminstone använda lite jord och sprida ut frön på.
 
Det här med äng är jättespännande! Vi har röjt ett område i skogen närmast vår tomt där jag skulle vilja anlägga någon slags äng.

Det är mkt björk och allmän sly som vuxit där. Björkarna står kvar. Idag växer det blåbär, vitsippor och lite annat oidentifierat gräs. Ska bara bli klar med alla andra projekt i trädgården först...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp