Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hahaha! Det är inte som att vi letar efter ursäkter för lite "nödvändiga" beställningar va? :D

Fri freakin' frakt! Det kommer kanske aldrig att hända igen?! Ro hit katalogen så ska det min själ beställas, innan det är för evigt för sent! :banana:
 
Gurka är så LÄTT att odla!! Och det blir massor! Jag brukar odla växthusgurkan Max :-)

Är jag den enda som alltid misslyckas med gurka? :cautious: Fick en frukt på min djungelgurka förra året. Chilin däremot var överfull med små fina frukter. Kanske är det för bra krut i jorden? Gurka kanske inte vill ha näringsspäckad bokashijord?

Tog ett varv i trädgården innan, mina påskliljor har redan börjat titta upp. Är inte det lite väl tidigt?
 
Okej, jag som är nybörjare. Jag har detta i min korg på impecta : plommontomat Rio fuego, körsbärstomat snowberry, röd lök red Brunswick, slanggurka sherpa, sommarmorot rainbow och deep purple, smultron yellow wonder, Regina och migonette, jordgubbar Tristan.

Vad behöver jag för att lyckas (mer eller mindre) :cool: förutom såna där små plastkrukor att förså i?
Jag bor i södra Dalarna, zon 5 om jag har sett rätt. Jorden vet jag inte vad den har. Kändes inte sandigt när jag grävde ner mina vårlökar och mina 4 smultronplantor, men inte tung och lerig heller :o
Tack på förhand :bow:
Mvh nybörjare med för stora planer(?)
 
Jag tänkte att vi ska anlägga något i stil med detta i vår trädgård. Det borde inte vara så svårt att göra själv väl?

pallkrageodling_10.jpg


Tack för tipset om Impecta! :up:
 
Okej, jag som är nybörjare. Jag har detta i min korg på impecta : plommontomat Rio fuego, körsbärstomat snowberry, röd lök red Brunswick, slanggurka sherpa, sommarmorot rainbow och deep purple, smultron yellow wonder, Regina och migonette, jordgubbar Tristan.

Vad behöver jag för att lyckas (mer eller mindre) :cool: förutom såna där små plastkrukor att förså i?
Jag bor i södra Dalarna, zon 5 om jag har sett rätt. Jorden vet jag inte vad den har. Kändes inte sandigt när jag grävde ner mina vårlökar och mina 4 smultronplantor, men inte tung och lerig heller :o
Tack på förhand :bow:
Mvh nybörjare med för stora planer(?)
Tomater och slanggurka bör du ha växthus till i din zon?
 
Gud så smart. Sådär vill jag göra för att slippa klippa min "slänt" jag har på framsidan :p
Ja jättesmart! Du har lite annan fart på dina projekt jämfört med oss så du får gärna lägga upp lite inspirationsbilder när du är klar :D

Vi har idag ett litet ruckligt skjul i vår slänt som måste rivas innan vi kan göra något annat. I skjulet har vi ved som vi vill elda upp innan vi river det. Och vi misstänker att skjulets tak innehåller asbest så vi vågar inte riva det själva heller. Men jag när ändå en förhoppning att vi kan bli av med det under 2018. Min man eldar med stort nöje :D
 
Ja jättesmart! Du har lite annan fart på dina projekt jämfört med oss så du får gärna lägga upp lite inspirationsbilder när du är klar :D

Vi har idag ett litet ruckligt skjul i vår slänt som måste rivas innan vi kan göra något annat. I skjulet har vi ved som vi vill elda upp innan vi river det. Och vi misstänker att skjulets tak innehåller asbest så vi vågar inte riva det själva heller. Men jag när ändå en förhoppning att vi kan bli av med det under 2018. Min man eldar med stort nöje :D
Haha säg inte det du, huset har stått i princip stilla på senaste, den jävla elektrikern har ju aldrig tid :meh: Och prio ett till våren är att öppna upp altanen så jag kommer ut i trädgården på det hållet också, men borde ju vara "enkelt" att göra nått sånt där :angel:
 
Haha säg inte det du, huset har stått i princip stilla på senaste, den jävla elektrikern har ju aldrig tid :meh: Och prio ett till våren är att öppna upp altanen så jag kommer ut i trädgården på det hållet också, men borde ju vara "enkelt" att göra nått sånt där :angel:
Ja kör på bara! :D
 
Tomater och slanggurka bör du ha växthus till i din zon?
Äsch måste jag? :( Har bara haft tomater en vända, i somras i en hink på balkongen. Fick av mormor som hade drivit upp dom, iof hade nog hon ett växthus (sånt där i plast) ute när dom hade tagit sig lite. Jag fick den när den var på väg att blomma, och lyckades hålla den i liv så den gav tomater. Men kanske jag måste ha växthus då :down:
 
jag skulle vilja ha tips på lättodlade grönsaker som går att frysa! Jag har en skock höns och har precis köpt en extra frys så det hade varit trevligt att ha lite mer variation att ge hönsen nästa år. I år har jag bara vinbär och dom älskar när dom får lite bär i sina vanliga tråkiga frön :D
 
Hyr minigrävare, det är skitkul att leka med en sån! :up:
Du som har erfarenhet ;) Hur mycket hinner man gräva på en dag, ungefär, med minigrävare? Och var gör man av jordmassorna, måste man ta släpkärran till tippen och finns det en maxgräns för hur mycket man får slänga? :angel: Eller kan man hyra en container eller så för det... Funderar på om det är värt att gräva själv eller om vi ska ta in någon som gör hela jobbet. Vi måste gräva och grusa uppfart + parkering, så det är en rätt stor yta som ska göras.
 
Jag tänkte att vi ska anlägga något i stil med detta i vår trädgård. Det borde inte vara så svårt att göra själv väl?

pallkrageodling_10.jpg


Tack för tipset om Impecta! :up:

Snyggt! Jag planerade att terassera med odlingslådor i min slänt, men jag har lagt det på is eftersom vår mark är svårgrävd. Det får bli i samband med att vi gräver runt huset så småningom.
 
jag skulle vilja ha tips på lättodlade grönsaker som går att frysa! Jag har en skock höns och har precis köpt en extra frys så det hade varit trevligt att ha lite mer variation att ge hönsen nästa år. I år har jag bara vinbär och dom älskar när dom får lite bär i sina vanliga tråkiga frön :D
Finns massor!!
Spenat och mangold är bara att förvälla en minut och köra ner i påsar och frysa.
Purjo kan du skiva och frysa direkt.
Alla typer av bönor är bara att förvälla snabbt och frysa. (jag odlar så jag har hela vintern)
Persilja, gräslök,

Är det bara hönsen som ska ha och inte du så går det utmärkt att frysa morotsskivor och rödbetsdito.

Vintersquash håller sig utan några åtgärder alls. Bara lägg i ett hörn där det är svalt och torrt.

Tycker det är svårare att komma på grönsaker som INTE går att frysa? Skulle vara sallad då.....
 
Finns massor!!
Spenat och mangold är bara att förvälla en minut och köra ner i påsar och frysa.
Purjo kan du skiva och frysa direkt.
Alla typer av bönor är bara att förvälla snabbt och frysa. (jag odlar så jag har hela vintern)
Persilja, gräslök,

Är det bara hönsen som ska ha och inte du så går det utmärkt att frysa morotsskivor och rödbetsdito.

Vintersquash håller sig utan några åtgärder alls. Bara lägg i ett hörn där det är svalt och torrt.

Tycker det är svårare att komma på grönsaker som INTE går att frysa? Skulle vara sallad då.....

sallad, gurka och tomat är kanske ingen höjdare att frysa? det är dom jag brukar odla :D har köpt bönor! har även kollat på squash och pumpa då det är poppis av hönsen men vet inte om det går att frysa pumpa? jag är inte säker på att jag har nåt hörn som är svalt och torrt O_o har gott om uthus men där är nog frysrisk iaf. Men det kanske går att ordna :)
 
Fråga, när ska man börja så frön inne? Zon 5, så utplanering i typ maj, juni.. :D
Beror på frö.

Tomater och chili behöver lång tid på sig för att bli stora nog att hinna ge något under sommaren. Chili så tidigt det går. Tomater i feb-mars kanske?

Purjo fem veckor? Squash sår jag sisådär fyra veckor innan utplantering.
Jag förodlar mina bönor i pluggbrätten sådär två veckor innan ungefär.

Brukar stå på fröpåsarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp