Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kom förresten på en sak. Jag har en del utrymme runt ridbanan där jag i alla fall i teorin skulle kunna odla jordärtskocka - där kan den ju inte sprida sig hejdlöst heller. Men hur gör jag? Jag har aldrig påbörjat en odling, bara försökt begränsa den :-D
Hur du gör???

Petar ner ett par knölar av en bra sort (en som blommar så den är snygg som ögonfröjd också - inte bara mat) och sedan lämnar du det åt sitt öde.

Mina blir runt 3 m höga så de skuggar nog lite också. Och er insynsskdd. Om det nu är till fördel eller nackdel just runt en ridbana....

/tanten - som arbetar hårt med att hålla kvar dem på sin tilldelade yta
 
Hur du gör???

Petar ner ett par knölar av en bra sort (en som blommar så den är snygg som ögonfröjd också - inte bara mat) och sedan lämnar du det åt sitt öde.

Mina blir runt 3 m höga så de skuggar nog lite också. Och er insynsskdd. Om det nu är till fördel eller nackdel just runt en ridbana....

/tanten - som arbetar hårt med att hålla kvar dem på sin tilldelade yta
Vi har redan häckar runt ridbanan, det här får nog bli mellan häcken och kanten :-) Behöver jag ge dem bar jord eller kan jag gräva ner under grässvålen bara?
 
Vi har redan häckar runt ridbanan, det här får nog bli mellan häcken och kanten :-) Behöver jag ge dem bar jord eller kan jag gräva ner under grässvålen bara?
Med tanke på att skockorna här i zon 4 är i stort sett oövervinnerliga bör de nog nere hos dig klara sig även i en sandhög :rofl:

Skämt åsido.

De kan antagligen gå att plantera under grässvålen. Lyft svålen och ge dem lite pjåsk i form av en näve bra jord och näring runt sig. Sedan växer de nog alldeles utmärkt.

Så har du dessutom ett ställe dit du kan gå på våren och skatta på smaskiga skockor. :) Med magra förhållanden blir skockorna små men ger du dem en varm växtzon och lite näring bör de bli stora och goda.
en proffsodlande bekant har dem bara för färging i sin trädgård. Hon säljer ibland buketter och där gör de sig utmärkt också.
 
Med tanke på att skockorna här i zon 4 är i stort sett oövervinnerliga bör de nog nere hos dig klara sig även i en sandhög :rofl:

Skämt åsido.

De kan antagligen gå att plantera under grässvålen. Lyft svålen och ge dem lite pjåsk i form av en näve bra jord och näring runt sig. Sedan växer de nog alldeles utmärkt.

Så har du dessutom ett ställe dit du kan gå på våren och skatta på smaskiga skockor. :) Med magra förhållnden blir skopckorna små men ger du dem en varm växtzon och lite näring bör de bli stora och goda.
en proffsodlande bekant har dem bara för färging i sin trädgård. Hon säljer ibland buketter och där gör de sig utmärkt också.
Låter perfekt :-) Jag blev så sugen på jordärtskockssoppa häromdagen - men jag får väl hålla mig ett år :-D
 
Jag kom förresten på en sak. Jag har en del utrymme runt ridbanan där jag i alla fall i teorin skulle kunna odla jordärtskocka - där kan den ju inte sprida sig hejdlöst heller. Men hur gör jag? Jag har aldrig påbörjat en odling, bara försökt begränsa den :-D
Åh vilken lysande idé :idea: - Tack!!
Det ska jag nog också prova :up: Jag har en kortsida på ridbanan som utanför staketet är en jord/sand-vall, där skulle de göra sig fint på sluttningen. Men hur mycket vattning behöver dom? Ropar på @tanten ...
 
Tänk på att det finns olika sorters skockor, alla hinner inte blomma under en svensk sommar och de verkar kinkiga att förvara så bästa är tydligen att bara gräva upp det man behöver. Även jag blev riktigt sugen att testa jordärtsskockor nästa år, de borde göra sig bra i stallgödsel. :d
 
Någon här som är bra på äppelträd/sorter? Jag har tänkt plantera två äppelträd i trädgården till våren. Jag vill ha två olika sorter men som kan pollinera varandra. Jag vill att frukten ska mogna i september. Äpplena ska vara goda att äta som de är och att göra mos av. Gärna också passa till must/vin. Jag bor i Stockholm, några km från Mälaren. Vilka sorter rekommenderar ni? :)
 
Någon här som är bra på äppelträd/sorter? Jag har tänkt plantera två äppelträd i trädgården till våren. Jag vill ha två olika sorter men som kan pollinera varandra. Jag vill att frukten ska mogna i september. Äpplena ska vara goda att äta som de är och att göra mos av. Gärna också passa till must/vin. Jag bor i Stockholm, några km från Mälaren. Vilka sorter rekommenderar ni? :)
Välj familjeträd tycker jag. Gyllenkroks Astrakan, Sävstaholm, Åkerö, Oranie, Gravensteiner mfl. är gamla, mycket goda ätäpplen som vi har i vår trädgård. Mognadstid varierar ganska mycket mellan år, liksom kvaliteten och mängden äpplen.
Något att också ta med är hur snart de börjar bära frukt, en del sorter, främst äldre tror jag, behöver ganska många år på sig medans andra är fulla med äpplen redan efter bara något år.
 
Välj familjeträd tycker jag. Gyllenkroks Astrakan, Sävstaholm, Åkerö, Oranie, Gravensteiner mfl. är gamla, mycket goda ätäpplen som vi har i vår trädgård. Mognadstid varierar ganska mycket mellan år, liksom kvaliteten och mängden äpplen.
Något att också ta med är hur snart de börjar bära frukt, en del sorter, främst äldre tror jag, behöver ganska många år på sig medans andra är fulla med äpplen redan efter bara något år.
Gravensteiner!!! :heartlove: Men jag har fått för mig att det är en knepig sort, lätt att få diverse angrepp? Eller är det ett svårfraktat äpple som håller dåligt att skickas till butikerna? Det är, hur som helst, mitt älsklingsäpple utan konkurrens!
 
Gravensteiner!!! :heartlove: Men jag har fått för mig att det är en knepig sort, lätt att få diverse angrepp? Eller är det ett svårfraktat äpple som håller dåligt att skickas till butikerna? Det är, hur som helst, mitt älsklingsäpple utan konkurrens!
Många äppelsorter kan drabbas av skorv eller svamp, men kartgallrar man och håller efter så brukar det inte vara så stort problem. Skorv sitter ju dessutom bara i skalet så det går att skära bort.
 
Gravensteiner!!! :heartlove: Men jag har fått för mig att det är en knepig sort, lätt att få diverse angrepp? Eller är det ett svårfraktat äpple som håller dåligt att skickas till butikerna? Det är, hur som helst, mitt älsklingsäpple utan konkurrens!
Min erfarenhet av de vi har, ett äldre sam två jag satt, är att det är ett storvuxet äppleträd som bär sent och ganska oregelbundet och dessutom inte är särskilt härdigt och jag tror det stämmer ganska väl med den allmänna uppfattningen. Grundstammen spelar ju också roll förstås, jag gissar att de jag satte var ympade på den vanliga A2.

Så inte riktigt det bästa trädet för kommersiell odling men det finns nog en del på Österlen som har Gravensteiner.
 
Åh vad mycket kul jag hittade på Impecta! vet inte om det är okej att köpa mer fröer, jag har massor.. Och om sommaren blir som förra året kommer jag inte ha tid att sköta min trädgård, bara jobba.
Men det hade varit kul att odla lite blomkål och brysselkål :d
 
Åh vad mycket kul jag hittade på Impecta! vet inte om det är okej att köpa mer fröer, jag har massor.. Och om sommaren blir som förra året kommer jag inte ha tid att sköta min trädgård, bara jobba.
Men det hade varit kul att odla lite blomkål och brysselkål :d
Jag har provat blomkål två år, jag lyckas inte alls :p
 
Jag har provat blomkål två år, jag lyckas inte alls :p

Jag klickade hem lite frön, får se om jag lyckas :D

Var uppe på vinden och hämtade mina fröer. Mössen hade tuggat i sig två påsar sockerärtor och en hel massa blomfröer :banghead: Så jag fick köpa lite nytt. Tre påsar bara men det räcker.
Nu är jag sporrad att gräva klart mitt trädgårdsland! Plätten jag börjat gräva var full med blåeld (? tror jag det är, ser ut som gigantiska nässlor med blå blommor) och deras rötter är ett helvete att få bort.
Kommer nog köpa lite pallkragar också och kanske såna där växthusinsatser man sätter på. Odla! :love:
 
Oj, jag har drygt 3000 kvm tomt så jag har aldrig kört bort någon jord, bara fått mer av min granne som är bonde och tippat över några skopor när jag vill ha och där jag vill ha. :up: Hur mycket du hinner gräva beror på om du måste dela med dig av grävandet eller om du får leka själv, vilket jag rekommenderar om det gäller att gräva bort buskar mm. :d Jag skulle däremot troligen hyra in någon som fixade uppfarten om det ska grävas och läggas markduk så det håller för bilar.

I vår hoppas jag på ha tid och råd att hyra en grävare och göra en större plattsättning nedanför altanen, något jag kom på nu i höst när jag byggde ny altan. Jag har så mycket annat jag vill hinna med att fixa, bla byta ytterdörr, men ska jag försöka bygga större växthus så vore det toppen med en minigrävare. :angel:
Ja det får nog luta åt att låta någon annan göra det...Tycker killen som grävde vårt avlopp inte var så dyr, det är ju inte samma jobb men tror han ligger bra i pris. Vet inte riktigt hur stor yta det är men körvägen in till en tänkt parkeringsplats är kanske 20 m, och sen vill jag grusa upp en yta som rymmer minst 2 bilar, plus en mindre yta framför uthuset, och en gång på kanske 40 m till huset. Jag tror det blir mycket massor... :D Och det måste verkligen göras, vi har kört sönder gräsmattan nu med bilarna och nu är det så blött att vi knappt kommer in med dem. Så lite restaurering av gräsmatta blir det också.
 
Jag klickade hem lite frön, får se om jag lyckas :D

Var uppe på vinden och hämtade mina fröer. Mössen hade tuggat i sig två påsar sockerärtor och en hel massa blomfröer :banghead: Så jag fick köpa lite nytt. Tre påsar bara men det räcker.
Nu är jag sporrad att gräva klart mitt trädgårdsland! Plätten jag börjat gräva var full med blåeld (? tror jag det är, ser ut som gigantiska nässlor med blå blommor) och deras rötter är ett helvete att få bort.
Kommer nog köpa lite pallkragar också och kanske såna där växthusinsatser man sätter på. Odla! :love:
Åh men blåeld, den är ju så fin. Älskad bland insekterna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp