Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gödsla inte! Inte förrän det är flera år gammalt!

Det behöver göra rötter och det händer inte om det hittar näring direkt invid stammen. Du kommer att få ett vingligt och klenväxande träd.

Vatten däremot är bra. :)
Hmm försent ;) men då blir det väl ingen höstgödsling då.

Det är alltså typ säkert 7 år gammalt och har inte vuxit en cm sedan vi flyttade in för 4 år sedan. Jag började gödsla förrförra året och då fick jag i alla fall gröna blad istället för gula och några äpplen förrförra. Jag tror till och med jag gödslat utanför där rötterna faktiskt är.

Det är väldigt vingligt och klenväxande :) jag funderar på att gräva en rabatt bredvid för att locka ut rötterna lite och ha jordgubbar och perenner där.

Det ska vara planterat av ett bostadsbolag, proffs (det är fast lera under gräsmattan) men övriga träd o buskar som fanns när vi flyttade in kunde man bara ploppa upp som de var och plantera om för de hade inte stuckit ut en ynkaste rot utanför originalklumpen. Lyfte en päronpinne som stod och ruttnade 15 cm (läste ngnstans att ympstället skulle vara över jorden) och flyttade en buske och slängde en. (jag googlar och experimenterar för jag kan ingenting).
 
Oömma modern har varit på roadtrip och shoppade 2 röda vinbärsbuskar till mig i försenad födelsedagspresent och fastän jag har mer tomt än jag vet riktigt vad jag ska göra av med, så vette f.n var jag ska peta ner dem nånstans O_o

I övrigt så växer odlingarna så det knakar, även de sent planterade = växthuset lär bli överbelamrat även i år :nailbiting: men majsplantorna tänkte jag faktiskt ska få stå på friland nånstans soligt och bra till :up:
 
Hur äter myrorna träd? ryys.

Mitt växer typ inte alls, en pinne med tre pinnar. Nu har jag kapat mina tre pinnar för att se om den får fart av det, tillsammans med en delvis uppgrävning, upprätning och fastbindning i stolpar. Tidigare två år har jag försökt stöta hål och peta ned gödsel vår och höst. Och satt limremsa på stammen mot myrorna som odlar bladlöss i det. (satte på plommonträdet också och har fångat en stor mängd rejält skumma insekter på det). Hopplösa träd.
ja det första trädet upptäckte vi ett myrbo runt själva rötterna. De dödade trädet innan vi hann bekämpa dem. Vet inte vad de gör, om de äter upp de fina rötterna eller om deras aktivitet i allmänhet gör så rötterna inte har kontakt med jorden och därmed dör... Har sjukt mycket myror i trädgården som bygger bon som ser ut som övervuxna grästuvor, små jäklar... Inte orkar ta reda på vilka de är. Men de förstör gärna, även typ i stora krukor som står direkt på marken med dräneringshål. Mumma säger myrorna, tack för husrummet. :meh:
 
ja det första trädet upptäckte vi ett myrbo runt själva rötterna. De dödade trädet innan vi hann bekämpa dem. Vet inte vad de gör, om de äter upp de fina rötterna eller om deras aktivitet i allmänhet gör så rötterna inte har kontakt med jorden och därmed dör... Har sjukt mycket myror i trädgården som bygger bon som ser ut som övervuxna grästuvor, små jäklar... Inte orkar ta reda på vilka de är. Men de förstör gärna, även typ i stora krukor som står direkt på marken med dräneringshål. Mumma säger myrorna, tack för husrummet. :meh:
usch ogilla
 
På tal om vinbär...
Kollade på plantskolans utbud av vinbär, de hade två röda sorter (röda holländska och rovada) och en vit (vita holländska). Svarta har jag redan, så det behövs inte fler... Jag visste inte ens att det fanns flera sorters röda vinbär, någon som har erfarenhet av de olika sorterna? Och, hur använder man vita vinbär? Hur smakar de? som svarta eller röda eller nåt helt annat?
 
På tal om vinbär...
Kollade på plantskolans utbud av vinbär, de hade två röda sorter (röda holländska och rovada) och en vit (vita holländska). Svarta har jag redan, så det behövs inte fler... Jag visste inte ens att det fanns flera sorters röda vinbär, någon som har erfarenhet av de olika sorterna? Och, hur använder man vita vinbär? Hur smakar de? som svarta eller röda eller nåt helt annat?
Jag tycker att vita vinbär är mest lika röda i smaken och skulle säga att de går att använda ungefär som de röda.
 
Sork kan man göra lite olika med.....

Jag har testat att plantera pingsliljor runt. Men det resulterade i att jag hade gula blommor lite överallt och ett dött träd. Sorkjävlarna bar helt enkelt bort lökarna eftersom de tyckte de var i vägen.

Det som visat sig vara effektivt har varit att lägga kycklingnät i gropen. Dvs täcka hela gropen med nät och sedan plantera. Sork biter tydligen inte i metall. Har låtit nätet sticka upp en bit över jordytan. När trädet är väletablerat klipper jag bort nätet.

Sedan kräs det att man håller rådjur och hare borta. Efter olika försök har jag fastnat för att linda potatissäckar löst runt det unga trädet om vintern.
Jo jag tänkte att nästa träd klär jag in med nät i gropen. Tänkte bara på myror denna gång eftersom de tog förra trädet så jag dränkte jorden i Myrr vid plantering :p. Har ju sork i trädgården men trodde inte den skulle ta trädet, det är ju ändå två år gammalt... Har alltid gnagskydd på men var sen med nätet runt trädet så hararna hann äta på de nedersta grenarna. Men det gjorde inget, trädet var ju redan dött då ändå. :grin:

Så GRRRR men nya tag, man ska ju fasen ha ett jäkla äppelträd..!! Mina föräldrar har sådana jätteträd så vi får så mycket frukt vi vill av dem men jag vill ha eeeegna träd. Och gärna olika sorter, och plommon. De kan till och med köra över valnötsträd med gräsklipparen och det lever vidare så glatt ändå, nu är det ett stort buskträd och såhär 10 år senare kommer de två valnötsträden ge en massa nötter i år vad det ser ut. De har lite grönare fingrar än vad jag har... :p
 
Dags att klippa kirskålsåkern kring bärbuskarna. Hur var det, ska jag försöka rensa så jorden är bar runt buskarna för att de ska bli gladare? Och sen bara gödsla där runt plantorna? De blir mindre för vart år som går. Vinbär och krusbär.
 
OOhh jag är LYCKLIG!

Förra året snattade jag en rosenbuske från min morfars hus (han gick bort i somras) satte den i min trädgård med föga hopp.

Den har tagit sig!! :banana: massa små gröna blad börjar komma, klippte ner den litegrann enligt anvisningar på google bara det som var dött.

Tog en extra sväng och se på skråen Jasminbusken verkar ta sig samt en syrengren jag planetarde in i ett hål på ena häcken (ingen riktig häck bara en massa olika buskar)

Satan det kanske blir något av min trädgård till slut. Buxbomen lever, löjtantshjärtan verkar dock inte ha klarat vintern. Men mitt murgrönsträd växer och frodas. :)
 
Apropå tomater - halshugger ni? Erfarenheter? Jag har två busksorter och har för första gången testat att toppa en av varje planta för att se om det tar sig. Nu har det kommit sidoskott på båda, jag är spänd av förväntan! :D
 
OOhh jag är LYCKLIG!

Förra året snattade jag en rosenbuske från min morfars hus (han gick bort i somras) satte den i min trädgård med föga hopp.

Den har tagit sig!! :banana: massa små gröna blad börjar komma, klippte ner den litegrann enligt anvisningar på google bara det som var dött.

Tog en extra sväng och se på skråen Jasminbusken verkar ta sig samt en syrengren jag planetarde in i ett hål på ena häcken (ingen riktig häck bara en massa olika buskar)

Satan det kanske blir något av min trädgård till slut. Buxbomen lever, löjtantshjärtan verkar dock inte ha klarat vintern. Men mitt murgrönsträd växer och frodas. :)
Har du vägen förbi här så kan jag gödsla med löjtnanshjärta.
 
Växthuset är "vårstädat" och redo för årets gäster men risken för kallnätter känns överhängande än, så jag vågar inte plantera ut något där än så länge :cautious:

Eller ska jag chansa och ställa ut nått från de senare sådderna och se om de överlever? De små känns ju mindre skadliga än de äldre, som blommar för fullt :angel::D
 
Snart får jag ihop tillräckligt med rabarber för att göra muffins.
DSCN2314.JPG
 
Apropå tomater - halshugger ni? Erfarenheter? Jag har två busksorter och har för första gången testat att toppa en av varje planta för att se om det tar sig. Nu har det kommit sidoskott på båda, jag är spänd av förväntan! :D
Jag funderar på saken. Min högsta är 110 cm hög och slokar mer och mer ju högre upp man tittar :cautious: den har inget ”på gång” mer än bladen sas, så jag funderar på att kapa den på mitten helt enkelt.
 
Enligt kommunen behöver vi ansöka om bygglov till tunnelväxthuset... De ansåg det vara en fast konstruktion även om vi plockar ner plasten på vintern.

Jag är inte imponerad.
Går det inte under attefall eller friggebodsreglerna? Vi kör vårt som friggebod men det är bara 12 kvm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp