Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade glömt av att sambon planterade lite rabarber förra året från min mormors rabarber. Den har överlevt :laugh:
 

Bifogade filer

  • DSC_8269.JPG
    DSC_8269.JPG
    312,9 KB · Visningar: 27
Senast ändrad:
Gammal gruvby :)
Det är fint uppe i byn och jag förstår verkligen varför kulturarvet ska bevaras.
Men det utesluter inte att jag blir lite vresig över att det ska vara så knöligt att få sätta upp ett litet växthus i utkanten av byn som inte är de minsta gruvbyaktig.
Om tio år kanske jag sansat mig och tycker det var mycket bra att kommunen styrde upp området. Om tio år kanske jag har mitt växthus :cool::p
 
Om de gulröda får plommon vill jag ha första tjing på kärnor! :up:

Är de blå plommon eller krikon?
Blå plommon,troligen är både dom o dom gul/röda från när huset byggdes eller äldre,träden är gamla och det blå har gett massor med plommon varje år,mens der gula är mindre givmilt,där är det antingen överfullt så grenarna går av eller ett fåtal.
 
Blå plommon,troligen är både dom o dom gul/röda från när huset byggdes eller äldre,träden är gamla och det blå har gett massor med plommon varje år,mens der gula är mindre givmilt,där är det antingen överfullt så grenarna går av eller ett fåtal.
Rotskott eller grodda kärnor för de som börjat blommma?

( På gården hade jag plommon som växte upp från rotskott elelr grodda kärnor och gav rikligt med medelsmå rödgula mycket goda plommon. Trodde de skulel finnas på ett gäng gårdar i trakten men icke. Och nya ägarna vill jag inte fråga. De och jag är inte riktigt kontanta....)
 
Rotskott eller grodda kärnor för de som börjat blommma?

( På gården hade jag plommon som växte upp från rotskott elelr grodda kärnor och gav rikligt med medelsmå rödgula mycket goda plommon. Trodde de skulel finnas på ett gäng gårdar i trakten men icke. Och nya ägarna vill jag inte fråga. De och jag är inte riktigt kontanta....)
På dom blå är det rotskott,på den gula satte jag kärnor då du ville veta,så nu väntar jag o klipper gräset med ordentligt tilltagen omkrets :D minnet är bra men kort
 
På dom blå är det rotskott,på den gula satte jag kärnor då du ville veta,så nu väntar jag o klipper gräset med ordentligt tilltagen omkrets :D minnet är bra men kort
Spännande!!!

Vid gamla hus är det ofta rotskott runt gamla plommionträd men de är oftst sådana som inte blommar och inte får frukt.
Jag letar ju med ljus och lykta efter rotäkta plommonträd och träd vars kärnor gror och ger frukt.

Plommon är besvärligt i största allmänhet. Lyckas man så lyckas man. Annars blir det inget alls.
Har ett Tzar som är funt fyra år gammalt som blommar fint och ger en del kart men alla faller av innan de blivit mogna.....
 
Spännande!!!

Vid gamla hus är det ofta rotskott runt gamla plommionträd men de är oftst sådana som inte blommar och inte får frukt.
Jag letar ju med ljus och lykta efter rotäkta plommonträd och träd vars kärnor gror och ger frukt.

Plommon är besvärligt i största allmänhet. Lyckas man så lyckas man. Annars blir det inget alls.
Har ett Tzar som är funt fyra år gammalt som blommar fint och ger en del kart men alla faller av innan de blivit mogna.....
Så spännande! Jag trodde i min enfald att det bara var att ta ett skott, flytta det, låta det växa, och få frukt.
Jag grävde upp ett lite större skott från mammas urgamla plommonträd i höstas. Den överlevde vintern och nya fina blad är på väg att slå ut :)
Men då är det alltså inte säkert att den kommer ge frukt?
 
Så spännande! Jag trodde i min enfald att det bara var att ta ett skott, flytta det, låta det växa, och få frukt.
Jag grävde upp ett lite större skott från mammas urgamla plommonträd i höstas. Den överlevde vintern och nya fina blad är på väg att slå ut :)
Men då är det alltså inte säkert att den kommer ge frukt?
Beror på. Och ger den frukt så är det kanske det är helt annan frukt.

Om det är ett träd som kommer från en handelsträdgård så är det sannolikt en sort som ympats på en grundstam. Grundstammar väljs ut för att de är bra på att slå rot och är härdiga. Rotskotten komemr ju från just roten så det är grundstammen du får. Det kan vara en totalt värdelös sort som inte klarar att ge frukt.
På motsvarande sätt är det med grodda kärnor. De kan vara en strålande bra frukt men ha svaga rötter.

Själv har jag just nu tre grundstammar av äpple som står i krukor invid husknuten. På söndag ska vi träffas och ympa äppelträd tillsammans i vår trädgårdscirkel. :)
 
Min ena rabatt är fin!

Det är den enda som är fin just nu.IMG_20180509_160037.jpg
En mörk bild men det syns kanske lite ändå.

Insåg att jag knappt har några sommarblommor i trädgården. Det ska det bli ändring på!
 
Spännande!!!

Vid gamla hus är det ofta rotskott runt gamla plommionträd men de är oftst sådana som inte blommar och inte får frukt.
Jag letar ju med ljus och lykta efter rotäkta plommonträd och träd vars kärnor gror och ger frukt.

Jag hade ett precis sådant träd med små - men många! - rödgula plommon, sedan fick det för mycket stryk och knäcktes i stormarna. Och sedan blev det tvunget att grävas bort för att komma fram med växthusbygget. Men det står en hel rad av uppenbart grodda stammar som kommit från kärnorna och som jag dock aldrig låtit växa upp tillräckligt för att se om de ger frukt utan hållit brutalt nerklippta som en halvdan häck.

Nu måste de också avlägsnas för att få en ordentligt uppväxt riktig häck där, men jag ska hitta ett ställe att spara något eller några av dem - skulle de ta sig när de får lov att växa lite mer som de vill och de dessutom ger frukt så donerar jag mer än gärna ett sådant (de finns i tillräcklig mängd här!)
 
Beror på. Och ger den frukt så är det kanske det är helt annan frukt.

Om det är ett träd som kommer från en handelsträdgård så är det sannolikt en sort som ympats på en grundstam. Grundstammar väljs ut för att de är bra på att slå rot och är härdiga. Rotskotten komemr ju från just roten så det är grundstammen du får. Det kan vara en totalt värdelös sort som inte klarar att ge frukt.
På motsvarande sätt är det med grodda kärnor. De kan vara en strålande bra frukt men ha svaga rötter.

Själv har jag just nu tre grundstammar av äpple som står i krukor invid husknuten. På söndag ska vi träffas och ympa äppelträd tillsammans i vår trädgårdscirkel. :)
Då får jag hoppas på tur helt enkelt :)

Plommonträdet hos min mamma hade sällskap av flera andra plommonträd i trädgården, allihopa riktigt gamla, nu blir jag nyfiken på om de är äkta eller ympade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp