Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl inte för sent att så paprika och melon än va?
Blir stressad av att se att vissa sådde redan i slutet av januari :nailbiting: .
 
Det är väl inte för sent att så paprika och melon än va?
Blir stressad av att se att vissa sådde redan i slutet av januari :nailbiting: .
Ja saker som tar lång tid eller t.ex. behöver stå ute i kylan för att komma igång får man så nu. Som chili och paprika. :) Melon sås ca 4 v innan de ska planteras ut, de växer alldeles för snabbt!
Jag har sått chili, aubergine, paprika och purjolök inne. Ute står också lite sådder men de står där så snällt tills det blir varmt och de kan börja växa.
 
IMG_20210204_222932678.jpg

Lite av sommarens palett 🤗🤗
 
Vänta ett bra tag till med melon! De växer fort. :D

Ja saker som tar lång tid eller t.ex. behöver stå ute i kylan för att komma igång får man så nu. Som chili och paprika. :) Melon sås ca 4 v innan de ska planteras ut, de växer alldeles för snabbt!
Jag har sått chili, aubergine, paprika och purjolök inne. Ute står också lite sådder men de står där så snällt tills det blir varmt och de kan börja växa.

Tycker våra växt så långsamt. I somras fick jag en knappt 10 cm stor vattenmelon nere i växthuset. Visserligen växte allt dåligt förra året tycker jag, men tänkte det var för att jag satte melonfrön för sent.
 
Tycker våra växt så långsamt. I somras fick jag en knappt 10 cm stor vattenmelon nere i växthuset. Visserligen växte allt dåligt förra året tycker jag, men tänkte det var för att jag satte melonfrön för sent.
Jag har inte lyckats så bra med själva melonerna, dock är plantan väldigt snabb. Jag tror jag har för kallt i växthuset på nätterna här uppe i norr. Så jag kan inte ge speciellt bra tips egentligen. :)
 
Jag tänkte ha en eller ett par tomater i kruka på altanen. De kan få söderläge och relativt vindstilla men inget växthus. Vilken sort ska jag satsa på? Tänker inte dra upp dom själv från frö utan köpa färdiga.
 
De meloner jag ska så kommer jag så senast i mars, men då har jag ju också utrymme/växthus att putta in dem i tills de kan planteras ut (pallkrage med fönster över, får det nog bli i år). Kollar man rekommenderad såtid är det feb-april. Så ganska stort spann, med andra ord.
 
Jag tänkte ha en eller ett par tomater i kruka på altanen. De kan få söderläge och relativt vindstilla men inget växthus. Vilken sort ska jag satsa på? Tänker inte dra upp dom själv från frö utan köpa färdiga.

Busktomat. De är tåliga och går bra på friland.
 
Jag tänkte ha en eller ett par tomater i kruka på altanen. De kan få söderläge och relativt vindstilla men inget växthus. Vilken sort ska jag satsa på? Tänker inte dra upp dom själv från frö utan köpa färdiga.
Jag fick någon typ av kruktomat förra året. Fröna var från Nelssons. Har tyvärr inte namnet men bör vara rätt lätt att få fram om man går igenom sortimentet. Har aldrig fått så mycket tomater tidigare och goda var det
EDIT tror det var den här. Såg bilden på påsen men namnet var bortrivet och detta stämmer med mitt minne av hur bilden såg ut https://www.nelsongarden.se/swe/sek/p/gronsaker_120/tomat-kruk-_91661
 
Tycker våra växt så långsamt. I somras fick jag en knappt 10 cm stor vattenmelon nere i växthuset. Visserligen växte allt dåligt förra året tycker jag, men tänkte det var för att jag satte melonfrön för sent.
Vattenmelon är den svåraste att odla här för den vill ha det jättevarmt. Jag misslyckades också med melonerna förra året, jag tror det var för kallt. De fick flera frukter men han knappt bli klara och smakade inte gott :(. I år skippar jag vattenmelonen helt och ska testa en ny melonsort som är en äldre svensk variant från runåbergs. Meloner vill gärna ha både varmt, mycket näring och mycket fukt (men inte på rothalsen).
 
Detta blir spännande, har köpt vattenmelon som min första testa-på-melon. Ska odla i tunnelväxthus tänkte jag. Jag börjar nu även överväga en varmbänk på sommaren så att det även alstras värme till den på natten. Med taklagda fönster ovanpå. Kalla nätter kan man ju även lägga över en filt. Jag gissar att några melonplantor snabbt smiter utanför varmbänkens ramar... Mycket knussel - får se om det orkas med eller om det enbart blir test i växthuset.
 
Vattenmelon är den svåraste att odla här för den vill ha det jättevarmt. Jag misslyckades också med melonerna förra året, jag tror det var för kallt. De fick flera frukter men han knappt bli klara och smakade inte gott :(. I år skippar jag vattenmelonen helt och ska testa en ny melonsort som är en äldre svensk variant från runåbergs. Meloner vill gärna ha både varmt, mycket näring och mycket fukt (men inte på rothalsen).
Kanske blev för kallt då...
Ska prova köpa litet drivhus och ställa mot söderväggen kanske.
 
Organiserar fröpåsar, planerar trädgården, enorm beslutsångest, men inser att jag behöver ta in och tina jord.
Funderar dock på att vänta nån dag till med jorden. - 21 igår kväll.
 
Jag tänkte ha en eller ett par tomater i kruka på altanen. De kan få söderläge och relativt vindstilla men inget växthus. Vilken sort ska jag satsa på? Tänker inte dra upp dom själv från frö utan köpa färdiga.

Jag har haft busktomater i kruka (och i rabatt) och det har funkat bra. Jag har inget växthus men skyddat söderläge i Skåne. De är tacksamma för de behöver inte tjuvas eller bindas upp.

Tumbler: Mycket tidig sort!! Röda körsbärstomater.
Strongboy: Röda körsbärstomater (dessa har jag inte haft i kruka men jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka). De har gett stor skörd utan att skämmas bort speciellt mycket. Lite gödning i vattnet ibland bara.
Purpleboy: Mycket vackra körsbärstomater! Mörkt lila som omogna och röda eller röd/lila-fläckiga som mogna. Inte lika goda som Strongboy tyvärr och gav mig inte lika stor skörd. De växte i samma rabatt och fick samma förutsättningar. Hade dock bara en planta.

Jag kommer satsa på att försöka få tag på Strongboy i år. Kanske en planta Tumbler om jag hittar. Jag köper också bara plantor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp