Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
För övrigt tilläggssådd igår av chili och aubergine då ganska få chili tittat upp. Om alla kommer upp blir det nog lagom även med tillägget. :) Hade av någon anledning sparat två auberginefröer vilket kändes lite fånigt att ha kvar till nästa år. Hittills 100 % grobarhet på dem. Alla uppkomna småplantor ser mycket nöjda ut under lampan och börjar få sina första karaktärsblad. I ett fönster står purjolök och gror så fint, de får stå varmt lite längre. Är ju smidigt med purjo att man bara kan klippa av dem när de blivit för långa. :D

Ute står vintersådd av spenat, sallat, röd solhatt, hyacintviva och vitkål. Tror jag väntar till mars med att förodla mer sommarblommor i växthuset. I en pallkrage sådde jag i höstas jätteverbena, trift, 3 sorters solhatt, backnejlika och anisisop. Lång väntan just nu på det experimentet...
 
Jo jag förstod att det nog tar till nästa år innan de når någon slags riktig storlek, men det gör ingenting! Jag beställde en påse med blandade frön. :)
Du får rapportera din framgång!

Jag sitter just nu och sneglar på olika woodlandväxter att dra upp från frö. Planerar ett krig mot praktlysing och vill gärna ha saker att sätta i hålrummen som blir. Just nu vintergäck, hålnunneört, bockrot, lungört, blodört och rödmalva i kundkorgen. Jag har också köpt en jättesöt akleja redan. Kanske humlesuga också kan trivas i de mer soliga lägena.

Vi får kompromissa mellan min önskan att ha en del naturmark/äng och mannens önskan om en välstädad trädgård. Jag tänkte leka med klippta gräsgångar mot det "vilda" och hoppas han blir nöjd också. :D Och i år ska han inte få klippa all liljekonvalj med trimmern... HUR kan man tycka att de ser ut som ogräs?
 
Har satt en ny omgång tomater. Första omgången grodde så snabbt att jag inte hann sätta lampa över och de blev så Himla långa och fula att det inte ens kändes värt besväret.
Sätter bara Sweet Million i år. :) Fick inte tag på 100's and 1000's som jag egenltigen ville ha och som jag hade ifjol.
Du kan få fröer av mig om du vill ☺️
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Jag älskar att kunna gå och småäta härliga småtomater hela sommaren! :heart Den är dessutom frosttålig och blir inte skyhög, mina växer i kruka och inte i växthus så jag vill inte ha sådana där stora och styltiga. Värsta bästa tomaten! :D
Jag tycker de är för små för att va nåt. Tacka vet jag Piccolino :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp