Trädgårdar att besöka

nullo-modo

Trådstartare
Vill ha tips på olika trädgårdar att besöka. Det jag är mest intresserad av är köksträdgård och örtträdgård. Jobbar trädgården även med bevarande av gamla växter är det ett stort plus.

Med på min lista nu är Julita gård och Fredriksdal.
 
I sällskapet trädgårdsamatörernas senaste medlemstidning så fanns det en artikel om de historiska trädgårdarna på Skansen, så nu vill jag gärna åka dit! Fredriksdal var jag till i somras och kan verkligen rekommendera, likaså Sofiero som ligger i närheten.

Här i Västsverige så finns Trädgårdsresan Bifonden som samlar massa olika trädgårdar att besöka, kolla gärna in det om du inte redan känner till dem. Jag har bara besökt några enstaka men det har varit väldigt trevligt!

Hildasholm i Leksand är en trädgård jag gärna skulle besöka men inte har varit till. Likaså Ellen Keys Strand. Dessa två kanske inte är rena trädgårdsbesök en kan vara värda att kolla upp.
 
I sällskapet trädgårdsamatörernas senaste medlemstidning så fanns det en artikel om de historiska trädgårdarna på Skansen, så nu vill jag gärna åka dit! Fredriksdal var jag till i somras och kan verkligen rekommendera, likaså Sofiero som ligger i närheten.

Här i Västsverige så finns Trädgårdsresan Bifonden som samlar massa olika trädgårdar att besöka, kolla gärna in det om du inte redan känner till dem. Jag har bara besökt några enstaka men det har varit väldigt trevligt!

Hildasholm i Leksand är en trädgård jag gärna skulle besöka men inte har varit till. Likaså Ellen Keys Strand. Dessa två kanske inte är rena trädgårdsbesök en kan vara värda att kolla upp.

Jag bor ju inte långt därifrån så det är verkligen skandal att jag inte varit till Hildasholm! Jag får se till att göra det i sommar :)

För de som är mer långväga går det jättebra att kombinera Bäsna med Hildasholm, det är inte långt mellan dem.
 
Hildasholm var en besvikelse tycker jag. Dålig information och litet. Julia kan man drömma omkring i länge, Hildasholm tog max 1 h.

Jag rekommenderar Uppsalas trädgårdar. Botan, Linnéträdgården och Linnés Hammarby. Även hos oss på Gamla Kyrkogården finns mycket ovanliga växter.
 
I sällskapet trädgårdsamatörernas senaste medlemstidning så fanns det en artikel om de historiska trädgårdarna på Skansen, så nu vill jag gärna åka dit! Fredriksdal var jag till i somras och kan verkligen rekommendera, likaså Sofiero som ligger i närheten.

Här i Västsverige så finns Trädgårdsresan Bifonden som samlar massa olika trädgårdar att besöka, kolla gärna in det om du inte redan känner till dem. Jag har bara besökt några enstaka men det har varit väldigt trevligt!

Hildasholm i Leksand är en trädgård jag gärna skulle besöka men inte har varit till. Likaså Ellen Keys Strand. Dessa två kanske inte är rena trädgårdsbesök en kan vara värda att kolla upp.
Tack, ska kolla upp dessa mer när jag får lite mer tid.
 
Jag bor ju inte långt därifrån så det är verkligen skandal att jag inte varit till Hildasholm! Jag får se till att göra det i sommar :)

För de som är mer långväga går det jättebra att kombinera Bäsna med Hildasholm, det är inte långt mellan dem.
Bra tips, tack!
Du får gärna återkomma när du varit på Hildasholm. Det var ett reportage jag läste för några år sedan som fick mig att vilja åka dit. :)
 
Jag bor ju inte långt därifrån så det är verkligen skandal att jag inte varit till Hildasholm! Jag får se till att göra det i sommar :)

För de som är mer långväga går det jättebra att kombinera Bäsna med Hildasholm, det är inte långt mellan dem.
Känner igen det där. Har största delen av livet varit bosatt 2mil från botaniska i Göteborg och var där första gången förra året.:bag:
 
Hildasholm var en besvikelse tycker jag. Dålig information och litet. Julia kan man drömma omkring i länge, Hildasholm tog max 1 h.

Jag rekommenderar Uppsalas trädgårdar. Botan, Linnéträdgården och Linnés Hammarby. Även hos oss på Gamla Kyrkogården finns mycket ovanliga växter.
Tack, ska kolla in dessa med när jag får mer tid.
Måste förbereda mig för jobbet nu.
 
Du skulle säkert kunna hitta en del av intresse bland de trädgårdar som är med (eller har varit med) i Tusen Trädgårdar. På Riksförbundet Svensk Trädgård kan du söka här utifrån geografi och genre.
 
Vilken rolig tråd och något som jag själv har dålig koll på men Fredriksdal och Norrvikens är himla trevliga :)

Hade varit kul om det fanns en skogsträdgård att besöka

Jag själv hade gärna tagit en tur till Skansens trädgårdar, vet inte om det är bra men det låter intressant, så har haft det på min lista ett tag :)

https://skansen.se/se-och-gora/friluftsmuseum/

(Längst ner på listan)
 
Vilken rolig tråd och något som jag själv har dålig koll på men Fredriksdal och Norrvikens är himla trevliga :)

Hade varit kul om det fanns en skogsträdgård att besöka

Jag själv hade gärna tagit en tur till Skansens trädgårdar, vet inte om det är bra men det låter intressant, så har haft det på min lista ett tag :)

https://skansen.se/se-och-gora/friluftsmuseum/

(Längst ner på listan)

Wij Trädgårdar i Ockelbo kan ju vara något (jag har själv inte varit dit men hört att de ska vara riktigt fina och intressanta).

https://wij.se/
 
Kulturens Östarp utanför Veberöd i Skåne.

gamlegard-2048x1280-2048x1280.jpg
 
Vill ha tips på olika trädgårdar att besöka. Det jag är mest intresserad av är köksträdgård och örtträdgård. Jobbar trädgården även med bevarande av gamla växter är det ett stort plus.

Med på min lista nu är Julita gård och Fredriksdal.
Tror inte att någon har tipsat om Bergianska Trädgården i Stockholm. Inget inträde förutom till de två växthusen. Två caféer samt växtförsäljning i anslutning.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då växthusen i Göteborg inte kommer öppna förens 2027 igen efter renoveringarna letar jag tips på andra trevliga botaniska besök. Är...
Svar
4
· Visningar
805
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
881
Skola & Jobb Jag är på väg tillbaka efter utmattning och ska efter en längre tid på 75% sjukskrivning nu börja jobba 50%. Det är jag själv som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 374
Senast: Seaside
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp