Trädgården 2016 del 2

Gammalt tips från någon tidning.
Om man inte vill skövla ner hela sin risiga syrenhäck så det blir tomt o tråkigt tar man halva längsmed ena året, väntar tills den växt upp lagom högt efter några år, då tar man andra halvan.
På det sättet kan man hålla sin syrenhäck tät och frodig utan att insynen o blåst förstör trädgårdskänslan i flera år.
 
Gammalt tips från någon tidning.
Om man inte vill skövla ner hela sin risiga syrenhäck så det blir tomt o tråkigt tar man halva längsmed ena året, väntar tills den växt upp lagom högt efter några år, då tar man andra halvan.
På det sättet kan man hålla sin syrenhäck tät och frodig utan att insynen o blåst förstör trädgårdskänslan i flera år.
Det var väl något sådant jag gjorde med min övervuxna häck. Jag tog bort en del grova stammar i marknivå och tog sedan ner den på höjden så nu är den bara 2-3 meter i stället för 4 meter. Den kommer att blomma nästa år men är ju lite gles just nu. Min förhoppning är att den kommer att täta till sig och sedan kan jag fortsätta att gallra ut mer av det gamla.
 
Gammalt tips från någon tidning.
Om man inte vill skövla ner hela sin risiga syrenhäck så det blir tomt o tråkigt tar man halva längsmed ena året, väntar tills den växt upp lagom högt efter några år, då tar man andra halvan.
På det sättet kan man hålla sin syrenhäck tät och frodig utan att insynen o blåst förstör trädgårdskänslan i flera år.

Det är just därför jag vill flytta större delen av den, inte bara några små skott. Jag pallar inte insynen som det skulle bli. Det är rätt mycket gångtrafik på vägen förbi huset (hundrastarsträcka) och alldeles för många nosiga bybor :meh:

Grannen har en grävare så jag ska höra med honom vad han vill ha för det :)
 
Om ungefär 3 månader fyller mina tomatplantor ett år. :) Jag började ju hiskeligt tidigt med frösådderna i våras. De ger fortfarande tomater, om än lite sämre kvalitet, tror att det är kylan som gör att skalet blir sprödare men plantorna trivs och frodas och den ena blommar för fullt. Får väl ta och plantera om dem framöver om de ska få hänga med en säsong till. Mina citroner hänger sig också kvar, de två som har förärats med egna krukor börja bli som små buskar typ, de växer inte fort men de växer iaf, trots avsaknad av både värme och extra ljus. De stackarna som trängs i samma krukor som paprikorna växer extremt långsamt och är knappt mer än skott, men de lever och ser gröna och hälsosamma ut. Funderar på att ge dem ett eget hem så småningom, kanske efterskänka till mamma men då lär de tvärdö eftersom hon bor i zon 3.

Mina paprikor har antagit formen av mindre träd men ser rätt skabbiga ut. De är frodiga på toppen men stammarna är kala. Kanske man kan beskära dem? Tänker att de får hänga kvar så länge de ger frukt och det gör de ju än, har en mogen paprika som inväntar skörd.

Planen är att vi ska göra en jättestor, upphöjd, murad uteplats till sommaren, eller planen var borde jag kanske skriva, sen dök vissa omständigheter upp :angel:. Förhoppningsvis blir det ändå av. Då kommer det bli som en stor altan/terrass i västerläge utmed husväggen, med eftermiddagssol och kvällssol. Där hoppas jag kunna ställa mina växter sommartid sen, tror de kommer älska det. :)

Mina uppstammade rosor placerade jag i bästa, blåsiga österläge mitt på tomten. De har hittills överlevt två höststormar som nyplanterade och verkar må bättre än i mina krukor. De har fint sällskap av magnoliorna som har gott om knoppar som förhoppningsvis slår ut till våren om de inte frusit sönder tills dess.
 
Kanske det sista trädgårdspysslet detta år: den nygrävda rabatten har inför nästa säsong fyllts på med 60 lökar pärlhyacinter från Granngårdens slututförsäljning tillsammans med allium och narcisser. Hoppas de klarar den sena planteringen men det ser ut att fortsätta med plusgrader några dagar till åtminstone.

Jag grävde upp en stackars förskrämd liten groda, som fick flytta till en bättre plats med ett skyddande täcke av löv under de stora träden.

Men nu ser jag redan fram emot att få sitta och bara frossa i Impecta-katalogen under mellandagarna, och göra upp storslagna planer för trädgårds- och odlingsåret 2017. :heart
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 540
· Visningar
50 433
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 505
  • Låst
Trädgård & Växter Den förra tråden blev full. Jag är så glad över mina äppelträd just nu! Det är massor av knoppar på Astrakanen!
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
72 539
Senast: ameo
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp