Trädgården 2016 del 2

Åhhh, det önskar jag att jag hade hemmavid också *avis*

Jag är väldigt glad att pappa gick med i bevattningsföreningen (jag tror det var någon gång sent 70-tal - tidigt 80-tal). Alla grannar gjorde inte det och när husen sålts har de nya ägarna fått betala dyrt för att ansluta sig.
 
Jag har vattnat med bäckvatten jag. Mina land och buskar är blöta nu
Jösses vilken revolution det är i mitt liv! Jag kan ha full fart på alla rabatter och på allt nyplanterat utan att vara rädd för att bli utan dricksvatten.

Ja, jag skulle aldrig ha råd att vattna med kommunvattnet. Avgiften per år till föreningen är mycket blygsam men jag hoppas de tar ut mer nästa gång för jag vet att en av pumparna behöver renoveras eller bytas (de har reservpump). Då snackar vi kanske 500 kr istället för 200-300 kr :D
 
Jag min lyckost har en egen brunn som inte används till något. Den är full med vatten som jag kan vattna med. Haken är bara att jag inte har någon pump till den än. Det blir lite drygt att ta upp vattnet manuellt. Den ligger ju lite avsides från odlingarna också så det skulle bli mycket spring.
 
Kastar in min fråga från förra tråden här också då. :) Vill gärna ha tips på snabbväxande marktäckare till rabatt i soligt läge. Lite vandrande skugga från träd under dagen men mycket full sol också. Det finns ju mycket som skulle passa. Vad är era favoriter?
Till rabattens bakkant, in under en stor, gallrad kornell med nyplanterade funkior, funderar jag på att få in hasselört och lungört som marktäckare.

... Ja det var ju det där med att jag ska fokusera på renoveringen den här sommaren... :angel: Har planerat ett besök på Rångedala med mor min iaf!
 
Senast ändrad:
Kastar in min fråga från förra tråden här också då. :) Vill gärna ha tips på snabbväxande marktäckare till rabatt i soligt läge. Lite vandrande skugga från träd under dagen men mycket full sol också. Det finns ju mycket som skulle passa. Vad är era favoriter?
Minns inte vad du fått för tips innan, men en av mina favoriter är sockblomma! Ganska snabb, funkar i både sol och skugga, och har grymt snyggt växtsätt och fina blad. (Blommorna är också fina, men de är ju bara en kort period)

Annars känns ju nävor givna, och det finns ju alltid någon för alla smaker. Jag gillar nätnäva (G. renardii) och silkesnäva (G. cinereum) t.ex., mycket för att de känns lite "skira" när nervaturen i blommorna blir tydlig :)

Tillägg: funderade lite till! (Jag har lättare att rabbla favoriter bland skuggväxter, så det tar ett tag innan solväxterna kommer fram :D )
Finns ju trevliga, lite lägre marktäckare också. Vad har du för jord? Jag planterade bl.a. trampnarv, backnejlika och isotoma i höstas. Jag har lite för tung jord för att de ska trivas (nejlikan känns tåligast, de andra saknar sand...) men de skulle nog vara urfina på en mer väldränerad plats!
Och så timjan såklart. Av alla de slag! :love:
 
Senast ändrad:
Finns det någon som har något bra tips på hur man får fart på ett äppelträd som helt avstannat i växten? År 2004 köpte jag två svagväxande äppelträd. Det ena ser ut precis som jag tänkt mig, växer lagom och ger äpplen varje höst. Det andra ser i princip ut som när jag köpte det, några ledsna kvistar bara. Bör jag ge upp och köpa ett nytt träd eller kan man plantera om det? jag har försökt gödsla marken runtom och vattna lite extra, det är sandgjord. Har även grävt ner lite bättre jord runtom, men jag tror det blev för lite, verkar inte göra någon nytta.
Det andra trädet som står kanske 10 m längre bort har det aldrig varit problem med.

Vad ska man ha för jord och hur ska man gödsla för att få fart på trädet?
 
@sassiball: Hur ser marken ut? Vi hade ett äppelträd som tog sig bra men som helt plötsligt dog efter några år. Jag frågade en kunnig dam på Plantagen i Falun och hon berättade att finns det mycket block under och man har markberett kan det på ett visst djup bli för dåligt med vatten och näring eftersom marken inte är ordentligt hårdpackad (nu snackar vi packad under tusentals år av inlandsisen). Det gör att trädet kan må bra som vårt och sedan plötsligt dö när den kommit det djupet och inte får ordentligt med näring. Hon hade själv en sådan tomt dör hon har sommarstugan. Jag är rätt säker på att marken där vårt träd stod är markberedd relativt nyligen (dvs inom 40 års tid).

Om dina träd inte står på mark som beretts vid samma tillfälle kan det vara något sådant. Annars vet jag inte.
 
Jag har också gått en morgonrunda i trädgården och konstaterat att kaninerna har käkat av min honungsros som äntligen hade börjat sätta lite friska nya skott. Dessutom
är det numera hål precis överallt i vår "gräsmatta", plus i infarten där de har börjat gräva.
Odlingslådan vid garaget är så igenvuxen att jag inte hittar de få plantor som faktiskt ska stå där...
Gräsmattan är inte klippt på 1,5 vecka och börjar se ut som en äng.
Regnet som skulle ha kommit i natt lyser med sin frånvaro och växterna har börjat sloka. Huset ser dessutom ut som en vandrande katastrof, likaså bilen.
Osv osv. Just nu är jag mer än lovligt bitter över att ha en sambo som kommer mellanlanda i 4 dagar innan han sticker på jobb igen.
 
@Fritidsryttare: Fan, jag får prata med särbon om en roadtrip :D Han skulle ha väldigt roligt och ni kommer att få införskaffa en till frys för kaninstekarna :p
Haha ja...Vi har 6-7 kaniner som bor hos oss.... Vi har pratat med kommunen men de skiter i det om det är privat tomt. Hade man istället råkat yppa att man tänkte sitta i tätbebyggt område med bössan nattetid så hade det väl tagit fart kan jag tro.:devil: Ni är verkligen varmt välkomna. Känner mig som en urvriden trasa för tillfället, det är liksom inte läge att börja pyssla i trädgården när man kommer hem vid 22 om kvällarna. I förrgår var jag borta 04-23. :grin:
 
Jag har också gått en morgonrunda i trädgården och konstaterat att kaninerna har käkat av min honungsros som äntligen hade börjat sätta lite friska nya skott. Dessutom
är det numera hål precis överallt i vår "gräsmatta", plus i infarten där de har börjat gräva.
Odlingslådan vid garaget är så igenvuxen att jag inte hittar de få plantor som faktiskt ska stå där...
Gräsmattan är inte klippt på 1,5 vecka och börjar se ut som en äng.
Regnet som skulle ha kommit i natt lyser med sin frånvaro och växterna har börjat sloka. Huset ser dessutom ut som en vandrande katastrof, likaså bilen.
Osv osv. Just nu är jag mer än lovligt bitter över att ha en sambo som kommer mellanlanda i 4 dagar innan han sticker på jobb igen.

Jaha, är det det man har en sambo till? Jag har gått och funderat på varför de kan vara bra att ha.

-

Jag sliter vidare med min parkslide. Hela skiten ska väck. När jag grävt färdigt ska marken täckas, ifall det är något jag missat att få bort. Det är tur att jag har sandjord.
IMG_20160614_191131_zpsarlriet6.jpg


Sen har jag en bit syrenhäck att beskära, jag behöver fixa mer yta att plantera på så alla växter jag har i kruka efter flytten kommer ner i jorden. Pilträden ska beskäras. Jag har inte hjärta att ta bort dem än då jag var lite sent ute med att ta en stickling jag kunde sätta på annan plats. De grusade delarna är fulla med ogräs.

Men jag har fått klart grönsakslandet, planterat alla lavendel och även alla dahlior och gladioler.
IMG_20160611_163543_zpsfxi1myto.jpg
 
Jaha, är det det man har en sambo till? Jag har gått och funderat på varför de kan vara bra att ha.

Jag sliter vidare med min parkslide. Hela skiten ska väck. När jag grävt färdigt ska marken täckas, ifall det är något jag missat att få bort. Det är tur att jag har sandjord.
IMG_20160614_191131_zpsarlriet6.jpg


Sen har jag en bit syrenhäck att beskära, jag behöver fixa mer yta att plantera på så alla växter jag har i kruka efter flytten kommer ner i jorden. Pilträden ska beskäras. Jag har inte hjärta att ta bort dem än då jag var lite sent ute med att ta en stickling jag kunde sätta på annan plats. De grusade delarna är fulla med ogräs.

Men jag har fått klart grönsakslandet, planterat alla lavendel och även alla dahlior och gladioler.
IMG_20160611_163543_zpsfxi1myto.jpg
Haha jag reder mig utmärkt själv, så egentligen borde en sambo vara rätt överflödig i mitt liv. Mitt stora problem för tillfället är att jag behöver dubblera alternativt trippla mig själv för att hinna allt som ska göras. Det kanske är en trädgårdsmästare jag ska investera i istället? :angel:(För den som undrar så älskar jag min sambo dyrt och heligt, fast jargongen är hård men hjärtlig även mellan oss).
 
Haha jag reder mig utmärkt själv, så egentligen borde en sambo vara rätt överflödig i mitt liv. Mitt stora problem för tillfället är att jag behöver dubblera alternativt trippla mig själv för att hinna allt som ska göras. Det kanske är en trädgårdsmästare jag ska investera i istället? :angel:(För den som undrar så älskar jag min sambo dyrt och heligt, fast jargongen är hård men hjärtlig även mellan oss).

Låter ungefär som här då, fast vi är särbos :D
 
Låter ungefär som här då, fast vi är särbos :D
Jag diskuterade med en ytligt bekant häromdagen om bästa knepet för att få en hållbar relation. Enligt henne var det att ses så lite som möjligt, så där är vi nog nåt på spåren.:up: Jag kom på mig själv häromdagen att jag hade glömt bort att han skulle komma hem denna veckan. Då har han ändå varit borta i 5 veckor nu.:o I början av relationen uttryckte han oro över att jag skulle tycka att det var så jobbigt när han är iväg på jobb, tydligen tär det på många förhållanden. Det går 2 veckor innan jag hinner reflektera över att han är borta.:rofl:
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
75 76 77
Svar
1 529
· Visningar
50 162
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
  • Låst
Trädgård & Växter Den förra tråden blev full. Jag är så glad över mina äppelträd just nu! Det är massor av knoppar på Astrakanen!
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
72 526
Senast: ameo
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp