Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Ny bekantskap för mig, Ólafur Ásgerisson, det var upplagt som en clinic med unghästtema, så jag lånade ut min Spökis (svartvita) som demonstrationsobjekt. Han är sex år och ligger efter i utbildningen eftersom jag varit skadad till och från sista 2 åren och knappt ridit över huvud taget, om sanningen ska fram. Så Spökis är insutten (=jag har lett runt honom i skogen med barnet på ryggen, men bara suttit själv i stillastående på gården) Ólafur använde honom för att demonstrera lite hur han tänker med hjälper från marken, och vad han vill ska sitta innan han sitter upp.
Röskva tog jag till en lektion på eftermiddag, vi är ju lika rostiga båda två och jobbade i första hand med stelhet i höger sida och tölt, som inte är hennes starkaste kort precis.

Båda två visade upp sig från bästa ”jag-har-aldrig-varit-utanför-gården-i-mitt-liv” och skrek och stojade runt, men taggade ner och kunde lyssna nåt så när en liten stund på slutet.

Jag är i första hand nöjd med att ha kommit iväg! Lastade båda själv och de gick nästan rätt in både dit och hem, bara det!

Sen har jag alltid tyckt om att jobba med unghästar, ridit in alla mina hästar själv, men man blir ju inte modigare med åren, och ett par jobbiga luftfärder så sitter jag fast rätt ordentligt på marken. Men försöker nu bygga upp modet igen, kroppen är nästan på banan.

Det var också intressant att få en islännings perspektiv, där är det ju ord och inga visor. Inget våld, men hästen ska stå still och göra som man säger utan att protestera. Ett synsätt vi jobbar oss bort ifrån på många sätt, inte minst här på buke, där vi funderar mycket på vad våra hästar försöker kommunicera till oss, och uppmuntrar att de uttrycker ”åsikter”. Jag har anammat det till en del här hemma, men grundprincipen är ju att man ska göra som matte säger. Kändes faktiskt lite skönt att höra någon säga, och visa utan våld, att hästar lugnt och fint följer oss när vi visar vägen med tryck och bort med tryck.

Intressant det där sista du skriver om. Angående ord och inga visor. Min 16 åring skulle behöva träffa en sånn person. Hon traskar gärna omkring och ska titta på allt. Ofokuserad helt enkelt och lite uppe i det blå. Alltid varit.
Mist är mycket bättre.

Och jag förstår absolut din glädje i att ha lastat bägge hästarna själv.
 
Ny bekantskap för mig, Ólafur Ásgerisson, det var upplagt som en clinic med unghästtema, så jag lånade ut min Spökis (svartvita) som demonstrationsobjekt. Han är sex år och ligger efter i utbildningen eftersom jag varit skadad till och från sista 2 åren och knappt ridit över huvud taget, om sanningen ska fram. Så Spökis är insutten (=jag har lett runt honom i skogen med barnet på ryggen, men bara suttit själv i stillastående på gården) Ólafur använde honom för att demonstrera lite hur han tänker med hjälper från marken, och vad han vill ska sitta innan han sitter upp.
Röskva tog jag till en lektion på eftermiddag, vi är ju lika rostiga båda två och jobbade i första hand med stelhet i höger sida och tölt, som inte är hennes starkaste kort precis.

Båda två visade upp sig från bästa ”jag-har-aldrig-varit-utanför-gården-i-mitt-liv” och skrek och stojade runt, men taggade ner och kunde lyssna nåt så när en liten stund på slutet.

Jag är i första hand nöjd med att ha kommit iväg! Lastade båda själv och de gick nästan rätt in både dit och hem, bara det!

Sen har jag alltid tyckt om att jobba med unghästar, ridit in alla mina hästar själv, men man blir ju inte modigare med åren, och ett par jobbiga luftfärder så sitter jag fast rätt ordentligt på marken. Men försöker nu bygga upp modet igen, kroppen är nästan på banan.

Det var också intressant att få en islännings perspektiv, där är det ju ord och inga visor. Inget våld, men hästen ska stå still och göra som man säger utan att protestera. Ett synsätt vi jobbar oss bort ifrån på många sätt, inte minst här på buke, där vi funderar mycket på vad våra hästar försöker kommunicera till oss, och uppmuntrar att de uttrycker ”åsikter”. Jag har anammat det till en del här hemma, men grundprincipen är ju att man ska göra som matte säger. Kändes faktiskt lite skönt att höra någon säga, och visa utan våld, att hästar lugnt och fint följer oss när vi visar vägen med tryck och bort med tryck.
Det är han på Unnarholt va? Eller blandar jag ihop olika Ólafur nu? 😆

Gillade du honom? Jag har ibland funderat på att åka på kurs hos dom (om jag inte blandat ihop då)
 
Det är han på Unnarholt va? Eller blandar jag ihop olika Ólafur nu? 😆

Gillade du honom? Jag har ibland funderat på att åka på kurs hos dom (om jag inte blandat ihop då)
Precis den Ólafur :)

Jag gillade hans grundtänk med hästarna, som matchar mitt eget rätt väl. Jag fick också flera praktiska tips både med unghästen och ridhästen. Jag funderar på att ta kontakt och ha en uppföljande lektion med unghästen om ett par månader.

Han är prestigelös och rak, vilket jag gillar, men det kanske inte passar alla. Även om han suckade lite åt min slyngel så var han ändå positiv till att han ska kunna bli en ridhäst. ”Bara sitt upp och rid”… så det är väl nästa steg här hemma…
 
Jahopp. Nu står hästen med en tappsko och jag står med en hovslagare som plötsligt meddelar att hen inte ska fortsätta sko över huvud taget från och med nu 🙈 Hoppas att ni andra har en fin ridhelg, här i Skåne lyser solen!
Tråkigt! 😔
Kan starkt rekommendera att gå tappskokurs! Det kommer inte att lösa precis alla tappskor framöver, men det är otroligt skönt att i de fall man hittar skon och hoven är oskadad faktiskt kunna sätta på den själv! Flyinge brukar ha såna kurser med jämna mellanrum 🙂 (Flyinge spottar ju dessutom ur sig ett antal nyutexaminerade hovslagare varje år, om du är på jakt efter en ny)
 
Tråkigt! 😔
Kan starkt rekommendera att gå tappskokurs! Det kommer inte att lösa precis alla tappskor framöver, men det är otroligt skönt att i de fall man hittar skon och hoven är oskadad faktiskt kunna sätta på den själv! Flyinge brukar ha såna kurser med jämna mellanrum 🙂 (Flyinge spottar ju dessutom ur sig ett antal nyutexaminerade hovslagare varje år, om du är på jakt efter en ny)
Vet du, jag har faktiskt funderat på en sån kurs! Jag jobbar ibland extra på turridning och har många gånger, under tidspress och ibland förgäves, jagat hovslagare som kan slå på tappskor. Det hade ju varit toppen att bara kunna slå på själv istället. Jag är tyvärr ganska ohändig, så nästa steg i min tankekedja var att skicka mannen på kurs 😂 Jag har dock inte lyckats övertala honom än!

Lyckades däremot övertala en bra hovslagare som skor i mitt stall att ta emot en kund till, så det har löst sig 😃
 
Vet du, jag har faktiskt funderat på en sån kurs! Jag jobbar ibland extra på turridning och har många gånger, under tidspress och ibland förgäves, jagat hovslagare som kan slå på tappskor. Det hade ju varit toppen att bara kunna slå på själv istället. Jag är tyvärr ganska ohändig, så nästa steg i min tankekedja var att skicka mannen på kurs 😂 Jag har dock inte lyckats övertala honom än!

Lyckades däremot övertala en bra hovslagare som skor i mitt stall att ta emot en kund till, så det har löst sig 😃
Alltså - sååå svårt är det inte att lära sig få på en tappsko! Man måste ha lite vettiga grejer för att kunna rikta skon - det är ju sällan hästen bara kliver ur den och lämnar den helt plan - och där behöver man nog också lite hjälp att lära sig hur man ska göra, men i övrigt är det verkligen inga konstigheter. Utöver städ och någon sorts hammare att rikta med så behöver du tång, sömhammare, rasp och nittång. Finns från några hundralappar styck till "hur mycket pengar som helst" beroende på vilken kvalitet man vill ha. Är man inte hovslagare märker man inte så väldigt stor skillnad på "halvbra" och "riktigt bra", vill jag påstå, men man ska kanske undvika "halvkass". Och så en helgkurs antingen på Flyinge eller för din hovslagare, så är saken klar sen! Jag anordnade för många år sen en tappskokurs för vår dåvarande hovslagare i "vårt" stall (där jag stod inhyrd), det var guld värt och verkligen värt pengarna med tanke på det antalet tappskor jag själv kunde hantera under kommande år. :)
 
Vet du, jag har faktiskt funderat på en sån kurs! Jag jobbar ibland extra på turridning och har många gånger, under tidspress och ibland förgäves, jagat hovslagare som kan slå på tappskor. Det hade ju varit toppen att bara kunna slå på själv istället. Jag är tyvärr ganska ohändig, så nästa steg i min tankekedja var att skicka mannen på kurs 😂 Jag har dock inte lyckats övertala honom än!

Lyckades däremot övertala en bra hovslagare som skor i mitt stall att ta emot en kund till, så det har löst sig 😃
Jag kan bara hålla med @Roheryn - det är jättebra att gå en tappskokurs. Även om man inte behöver slå på några tappskor. Kurserna på riksanläggningarna brukar ge rätt bra teori med som är bra att ha som hästägare.

Jag är glad att jag har gått den, trots att jag nog aldrig kommer att slå på en tappsko i mitt liv (pga en kass rygg och en häst som tappat 1 sko på 4,5 år..)
 
Som jag vacklar nu med att skicka Mist. Vill behålla henne. Alla i min närhet intalar mig att jag inte har tiden för två ridhästar. Och de har ju rätt!
Sambon säger att jag ska spara henne om jag vill det.

Går i tankar att sälja min Oliv. Men hon är 16 år och min egen uppfödning. Varit min once in a lifetime, men nu i det sista pratar vi inte samma språk. Men sambon säger att jag kommer ångra mig om jag gör mig av med henne. Och jag tror han kan ha rätt där.

Svårt…

Misten är mysigare i hanteringen. Mer kontaktsökande, alltid snäll, rar, känslig på ett positivt sätt.
Livan är inte kelig alls, vill bara ha godis.
 
Som jag vacklar nu med att skicka Mist. Vill behålla henne. Alla i min närhet intalar mig att jag inte har tiden för två ridhästar. Och de har ju rätt!
Sambon säger att jag ska spara henne om jag vill det.

Går i tankar att sälja min Oliv. Men hon är 16 år och min egen uppfödning. Varit min once in a lifetime, men nu i det sista pratar vi inte samma språk. Men sambon säger att jag kommer ångra mig om jag gör mig av med henne. Och jag tror han kan ha rätt där.

Svårt…

Misten är mysigare i hanteringen. Mer kontaktsökande, alltid snäll, rar, känslig på ett positivt sätt.
Livan är inte kelig alls, vill bara ha godis.
Det är inte lätt att välja vem som ska bort när tiden tryter. Jag som oftast haft unghästar i olika varianter av ohantering har ofta landat i att det blir den som kommit längst, eller ser mest lovande ut, som fått åka. För de är lättast att sälja, och man går minst back på dem.

Med resultatet att jag ridit mycket på hästar jag inte vill rida egentligen.

Så mitt råd är att behålla den som ger dig mest glädje, och tänka att den som flyttar kommer till ett hem där den får det minst lika bra som den har det hos dig. Att få höra hur glad en köpare är i sin nya häst ger i alla fall mig ro i själen även när jag saknar den.
 
Hon åkte igår. Jag velade in i det sista. Men resan gick bra.
Det känns tomt i stall och hage, men det ger sig väl med tiden.
Försäljaren hade provat att rida henne igår och hon gillade henne. Roligt att höra.

Ironiskt nog så såg jag att Livan gick i tölt/pass i hagen igår och imorse. Fattas bara att det är något vajsing med hennes bakknän nu då. När jag gör mig av med den andra…
Livan går aldrig i tölt i hagen i vanliga fall.

Funderar på att köpa equiband. Använder ni det? Eller någon kopia?
Och är kopiorna så dåliga som man får höra? Är ju ändå halva priset…
 
Testar här istället för en egen tråd.
Håller på att bli galen.
Jag läser inte alltid islandshästförbundets tidning IceHorse direkt när den kommer utan den kan hamna lite var som helst.

Nu förösker jag ta reda på om det kommit ett nummer i år.
Någon som vet?

Hur många nummer om året kommer det?
Hittade 2 st för 2023, nr 1 och 2 men är det två om året eller fler?
 
Testar här istället för en egen tråd.
Håller på att bli galen.
Jag läser inte alltid islandshästförbundets tidning IceHorse direkt när den kommer utan den kan hamna lite var som helst.

Nu förösker jag ta reda på om det kommit ett nummer i år.
Någon som vet?

Hur många nummer om året kommer det?
Hittade 2 st för 2023, nr 1 och 2 men är det två om året eller fler?
Hittade nu till slut att den kommer 2 ggr/år, i maj och november.
Bra, då är det bara de andra rasföreningarna jag fått tidningar av jag förväxlat med.
Men uppenbarligen har jag inte läst 2023s nummer helt ännu. så har lite läsning framför mig :)

Har ingen egen isis nu, men ska ta lite lektioner igen har jag tänkt, så har stannat kvar i förbundet.
Sedan får jag låna en fd medryttares isis nån gång då och då. Så kul!
 
Hon åkte igår. Jag velade in i det sista. Men resan gick bra.
Det känns tomt i stall och hage, men det ger sig väl med tiden.
Försäljaren hade provat att rida henne igår och hon gillade henne. Roligt att höra.

Ironiskt nog så såg jag att Livan gick i tölt/pass i hagen igår och imorse. Fattas bara att det är något vajsing med hennes bakknän nu då. När jag gör mig av med den andra…
Livan går aldrig i tölt i hagen i vanliga fall.

Funderar på att köpa equiband. Använder ni det? Eller någon kopia?
Och är kopiorna så dåliga som man får höra? Är ju ändå halva priset…
Hoppas det blir bra för er med försäljningen! Kanske känns det lättare om rätt person dyker upp och verkligen vill ha henne? Fd ägarna till min ena häst hade mycket känslor inför försäljningen, men uttryckte sen att det hade känts som att en sten över bröstet släppte när det blev klart, just för att jag var så förtjust i honom och hade ett bra hem att erbjuda.

Vad gäller equiband så pratade vi om det här för inte så många sidor sen :)
 
Funderar på att köpa equiband. Använder ni det? Eller någon kopia?
Och är kopiorna så dåliga som man får höra? Är ju ändå halva priset…
Jag har en kopia - coreband från Draumhestar. Skillnaden är minimal och jag får precis samma effekt på hästen (hade möjlighet att låna "äkta" Equiband där jag stod inhyrd tidigare, så har använt dem sporadiskt i flera år). Lyckades dessutom köpa förra året när Draumhestar hade rabatt på sina band, så kom undan väldigt billigt :) Just i nuläget så rehabar jag mig själv efter en operation, så rider inte så aktivt utan longerar min häst med corebanden 1-2 gånger i veckan. Tycker att effekten främst är att han tar i bättre med sina bakben och får en jämnare framåtbjudning. Ibland får han också gå ut och promenera i skogen med banden på sig. Där tror jag dock att skogen har större effekt än banden för att stärka överlinjen :D

Sammanfattningsvis så nej, alla kopior är inte så dåliga som en del säger. Equibanden är ju liksom inte magiska. Däremot kan man ju vara lite sunt kritisk och undersöka det man tänker sig att köpa. Framförallt bör ju materialet i banden vara "rätt" och infästningarna i schabraket på någorlunda rätt ställe.
 
Jag har en kopia - coreband från Draumhestar. Skillnaden är minimal och jag får precis samma effekt på hästen (hade möjlighet att låna "äkta" Equiband där jag stod inhyrd tidigare, så har använt dem sporadiskt i flera år). Lyckades dessutom köpa förra året när Draumhestar hade rabatt på sina band, så kom undan väldigt billigt :) Just i nuläget så rehabar jag mig själv efter en operation, så rider inte så aktivt utan longerar min häst med corebanden 1-2 gånger i veckan. Tycker att effekten främst är att han tar i bättre med sina bakben och får en jämnare framåtbjudning. Ibland får han också gå ut och promenera i skogen med banden på sig. Där tror jag dock att skogen har större effekt än banden för att stärka överlinjen :D

Sammanfattningsvis så nej, alla kopior är inte så dåliga som en del säger. Equibanden är ju liksom inte magiska. Däremot kan man ju vara lite sunt kritisk och undersöka det man tänker sig att köpa. Framförallt bör ju materialet i banden vara "rätt" och infästningarna i schabraket på någorlunda rätt ställe.
Och främst kanske till @Ajda

Precis det här - det finns bra kopior och dåliga. Har man inte klämt och känt på både ett original och en billigare kopia är det däremot svårt att veta om kopian är ok. Jag har sett en del varianter där banden är väsentligt annorlunda än originalet. Kommer inte ihåg vilka märken däremot.

Sen är det ett verktyg av många som kan hjälpa, det viktigaste är ju att man gör det. Equibandet ger ju inte ett magiskt resultat av att användas en gång - lika lite som vad som helst annat.

En av mina favoritsaker med equiband är att min häst har lärt sig att 'när det kommer på så jobbar vi så här' och då får jag en del ytterligare positiva effekter typ. Jag är lite trött och virrig idag så jag kan inte beskriva det bättre än så 😅
 
Och främst kanske till @Ajda

Precis det här - det finns bra kopior och dåliga. Har man inte klämt och känt på både ett original och en billigare kopia är det däremot svårt att veta om kopian är ok. Jag har sett en del varianter där banden är väsentligt annorlunda än originalet. Kommer inte ihåg vilka märken däremot.

Sen är det ett verktyg av många som kan hjälpa, det viktigaste är ju att man gör det. Equibandet ger ju inte ett magiskt resultat av att användas en gång - lika lite som vad som helst annat.

En av mina favoritsaker med equiband är att min häst har lärt sig att 'när det kommer på så jobbar vi så här' och då får jag en del ytterligare positiva effekter typ. Jag är lite trött och virrig idag så jag kan inte beskriva det bättre än så 😅
Catago har gjort ett sånt band som inte är bra alls blandt annat. Det från draumhester ser väl hyffsat ut som orginalet?
 
Catago har gjort ett sånt band som inte är bra alls blandt annat. Det från draumhester ser väl hyffsat ut som orginalet?
Ja, Draumhestars är väldigt likt equibandet. Samma känsla i själva banden och liknande infästning i schabraket. Tycker möjligen att bakbandet hamnar aningen högt på min häst - då har vi storlek cob och han är nog på gränsen till att behöva full. På övriga hästar i stallet, som alla är mindre, så har jag inte den känslan. (min är väl 145 - 147 cm ungefär, med rätt djup bål och kraftiga ben, så han är ganska "mycket häst")
 
Ja, Draumhestars är väldigt likt equibandet. Samma känsla i själva banden och liknande infästning i schabraket. Tycker möjligen att bakbandet hamnar aningen högt på min häst - då har vi storlek cob och han är nog på gränsen till att behöva full. På övriga hästar i stallet, som alla är mindre, så har jag inte den känslan. (min är väl 145 - 147 cm ungefär, med rätt djup bål och kraftiga ben, så han är ganska "mycket häst")
Kunde man inte köpa extra schabrak hos dom? Jag gillar att de hade(har?) lite olika färger med 😄
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
103 024
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
66 151
Senast: Lyan
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 211
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp