Bukefalos 28 år!

Trädgården 2016 del 2

Beror ju på hur torrt det var innan och hur mycket det regnar. 1 mm regn går ner 1 cm i jorden. Det behöver komma åtminstone 20 mm regn för att det ska nå rötterna på de flesta växter.

Nu ska du inte va sån :p Men jo jag vet ... Men de ska va "tråkigt" väder över helgen så hoppas på mer regn :)
 
Nu har jag planterat gårdagens köp och taggarna säger att dom 3 som inte var dragon är,Oktoberaster,fackelblomster o stärnklocka.
Sen ägnade jag 45 min åt att noga vattna allt skit jag köpt,det sista jag gjorde var att lägga slangen hos vinbären då.....................kommer dom mörka molnen :banghead::banghead:
Och jag som skulle hänga tvätt o måla en ny ytterdörr till byggboden.:turd:
 
Näääääääääääääää till ättiksfrågan ;)
Tänker, ogräsättika för att ens kunna se och sen sätta ecoplugg i aspstubben jag misstänker finns där under. Det lär hjälpa mot aspen men inte mot ek eller syren som finns överallt annars.

Och så slipper jag se på den stora ön av skit även om det kommer tillbaka senare.
Jag behöver döda en hel del så jag kan plantera mina rosskott, jag behöver döda för att jag blir galen på alla dessa buskar som bara växer med massa nässlor i sig.
 
Parkslide kräver (bokstavligen) kärnvapen för att dödas direkt. Den är klassad som riskavfall i vissa länder tex UK och får bara dumpas på speciella ställen.

Kan tillägga att det är även riskavfall i Sverige!! Vi grävde bort vår parkslide med grävmaskin förra veckan och det var han tvungen att köra och dumpa på riskavfall.

Så fort jag får lite tid över ska jag gräva för hand och ta de sista skotten som han inte kom åt med skopan.
 
Även jag hanterar parkslide som riskavfall, både själva växten, jorden den vuxit i och grässvålen/mossan som vuxit på samma plats. Jag lägger det i 3 olika högar på presenningar för att jag ska kunna ha koll på att det inte börjar växa där igen. Rötterna ska f.ö. brännas när de så småningom torkat till.

Kan jag skicka askan i den vanliga tunnan för hushållsavfall eller måste jag hantera detta på annat sätt?
 
Även jag hanterar parkslide som riskavfall, både själva växten, jorden den vuxit i och grässvålen/mossan som vuxit på samma plats. Jag lägger det i 3 olika högar på presenningar för att jag ska kunna ha koll på att det inte börjar växa där igen. Rötterna ska f.ö. brännas när de så småningom torkat till.

Kan jag skicka askan i den vanliga tunnan för hushållsavfall eller måste jag hantera detta på annat sätt?
Enligt de länkar jag la in tidigare när jag varnade dig för parkslide så är även askan högriskavfall.
 
Jo, så mycket vet jag. Vad jag däremot inte vet är hur jag ska hantera det avfallet.
Deponi, kolla med kommunen och berätta att det växer parkslide hos dig och du vill veta var du ska göra av det.

Ja la märke till att det växer parkslide "vilt" inne i Vallentuna när jag passerade härom veckan. :nailbiting:
 
Deponi, kolla med kommunen och berätta att det växer parkslide hos dig och du vill veta var du ska göra av det.

Ja la märke till att det växer parkslide "vilt" inne i Vallentuna när jag passerade härom veckan. :nailbiting:

Kan jag ens återanvända jorden eller är det deponi som gäller även för det?
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 899
· Visningar
61 568
Senast: Gnist
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·
  • Låst
Trädgård & Växter Den förra tråden blev full. Jag är så glad över mina äppelträd just nu! Det är massor av knoppar på Astrakanen!
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 174
Senast: ameo
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
15 16 17
Svar
334
· Visningar
20 758
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp