Bukefalos 28 år!

Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dom två sista "trädbuskarna" ser ut att vara bärmispel. Bären smakar inget men ger fin färg och konsistens åt tex rabarber eller sötbärssaft.

Nu behöver jag lite hjälp igen. Det dyker upp saker i vår vildvuxna trädgård som vi inte vet vad det är.

WP_20160530_15_57_46_Pro_zpskd5wngp8.jpg

WP_20160530_15_56_46_Pro_zpstqokpzpr.jpg

Dom bägge ovanför är samma sort. De ser ut som bilden under när de står kvar från förra året.
WP_20160530_15_58_38_Pro_zpsxprmaeii.jpg


Sen de här, som är stora snår av buskar.
WP_20160530_16_00_45_Pro%20-%20kopia_zpsd6jufnfh.jpg


Blomman och bladen här är på samma stam.
WP_20160530_15_58_15_Pro_zpsztkadis9.jpg

WP_20160530_15_56_30_Pro%20-%20kopia_zpsmqnufcla.jpg


Och dessa fantastiskt vackra blommor upptäckte vi idag (vi har bara bott i huset i snart 5 år). Såg att det var nån tidigare som lagt in bild på likadana.
WP_20160530_15_55_54_Pro_zpslkkhv1wg.jpg


Dålig bild på denna, men nån kanske kan luska ut vad det är ändå. Är ett träd.
WP_20160530_15_55_35_Pro_zpsxvibuvkx.jpg


Och sist dessa, som växer som ogräs fast i buskform.
WP_20160530_16_01_13_Pro%20-%20kopia_zps0xr6op1q.jpg
 
@Magiana en sån här http://www.olssonsfiske.se/klader/kepsar-trojor/myggluva-rt-for-knott-mm-3st
Myggluva som fiskare använder. Ska vara knottsäker, finns många olika modeller så man kan få det tätt med övriga kläder!
Ute på dagtid har jag MyggA när jag jobbar, funkar oftast mycket bra. Nåt bett kan man få men ingenting jämfört med att inte ha något medel alls. Inte så effektivt på knott men myggor och fästingar, vilket ju också kan vara ett påträngande problem ibland.

Har också otorligt mkt knott vid torpet. Mer fåglar och fladdermöss ska jag ordna boende åt, men det kommer säkert få bli en sån där myggfångare också När man kan börja bo där.
 
Senast ändrad:
Har TOTAL trädgårdsabstinens! Har googlat halva eftermiddagen på skuggväxter, surjordsväxter, marktäckare till skugga och full sol... Det bara kryper i fingrarna! Hittade så mycket kul som jag inte visste fanns. Kejsarinnans förkläde till exempel, vilken lustig växt!
Planerar just nu "terrasser" av torvblock, sten och gamla trädstammar i mitt lundparti i en slänt, med ormbunkar, funkior, myskmadra, rododendron, penningsört... Men bara i mitt huvud än på ett tag. :p Hoppas på att åka dit till midsommar. Rosorna har vuxit rejält har jag fått rapport om...
 
@Magiana en sån här http://www.olssonsfiske.se/klader/kepsar-trojor/myggluva-rt-for-knott-mm-3st
Myggluva som fiskare använder. Ska vara knottsäker, finns många olika modeller så man kan få det tätt med övriga kläder!
Ute på dagtid har jag MyggA när jag jobbar, funkar oftast mycket bra. Nåt bett kan man få men ingenting jämfört med att inte ha något medel alls. Inte så effektivt på knott men myggor och fästingar, vilket ju också kan vara ett påträngande problem ibland.

Det kan nog vara bra att ha. Myggen har jag inte märkt så mycket av så det är inte ett så akut problem. Knotten är ju däremot fullständigt vidriga.
 
Åh jag är så knäpp så jag längtar till hösten så jag gräva upp min häck och kan flytta på mina hallonbuskar och beskära mina syrener ;) Och flytta på pionen...

MEN vill ju ha mina jordgubbar klara NU... Men de va lite väl torrt här så frågan är hur många som verkligen blir gubbar nu :(
 
När jag har varit på trädgårdsrundan och blivit helt hänförd av hur andra får till de mest fantastiska perennrabatter, grusgångar, dammar, pergolor och uteplatser så är känslan ganska lik den jag har när jag varit på Scandinavium eller Falsterbo. "Jaaa! Det där ser inte alls svårt eller besvärligt ut! Så kan jag också göra om jag bara tränar/jobbar lite mer, jag har ju också hästar/en trädgård!" Sedan kommer jag ut och börjar klippa gräset/trava på några volter och så... falnar entusiasmen lite grann. Men inte helt. :D

Jag ligger rejält efter med de sista grönsakssådderna mot vad jag hade tänkt, men ska se till att få ner resterande fröer till bönor, sockerärtor, rödbetor etc idag så det blir klart. Och så ska jag ordna ut alla tomat- och paprikaplantor så de kommer på rätt platser. Och jag har i alla fall idag skördat en del mogna, söta, underbara jordgubbar direkt från landet, trots att jag slarvat med vattningen. :love:
 
Nej jag kommer knappast heller att kunna (eller vilja) lägga den tiden på bara trädgård som skulle krävas för toppskick, det finns alldeles för många andra saker som också är roliga ju. :) Och jag är nöjd och lycklig över min trädgård och gård också, men jag gillar samtidigt att gå och fnula på projekt och planer och stenläggningar och grusgångar och ändrade/nya rabatter. Kanske blir de av, kanske inte. Det är ingen katastrof om det inte blir, men under tiden är det roligt att bara drömma ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 399
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
112 848
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 596
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp