Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

På svenska heter den igelkottstaggsvamp (och på engelska lions mane). Kul! Har inte odlat den men testat odla ostronmussling i sågspån. Kul det med! För mig vore nog andra sorter än din aktuella pga tillgängligt trä att inokulera men jag skulle hemskt gärna odla även den någon gång! Vilket träslag tänkte du använda?

Nu kom jag på ett perfekt ställe här på tomten och blev jag sugen att dra igång lite ostronmussling vid tillfälle.

Berätta gärna hur det går!

I det kitet jag köpte så kommer det med ett substrat som man odlar i. Det skulle vara miljövänligt och dom rekommenderar att man har det i komposten efter man odlat på det (tänkte ha det i en av pallkragarna när jag e färdig med det) och det skulle vara nog för tre skördar. Jag har läst man kan plugga i trä men känns ännu mer komplicerat 😅 fast kanske lite lättare ändå om man kan ha det ute.

Jag är lite osäker på var jag ska ha min odling och hur jag ska hålla uppe luftfuktigheten inne. Funderar på kontoret och ha på luftfuktare,men tror inte min man är så väldans taggad på att jobba i ett svalt, halvmörkt, fuktigt rum 😄 så kanske blir ena badet ist, får se ^^

Kan uppdatera när jag prövar komma igång ☺️
 
I det kitet jag köpte så kommer det med ett substrat som man odlar i. Det skulle vara miljövänligt och dom rekommenderar att man har det i komposten efter man odlat på det (tänkte ha det i en av pallkragarna när jag e färdig med det) och det skulle vara nog för tre skördar. Jag har läst man kan plugga i trä men känns ännu mer komplicerat 😅 fast kanske lite lättare ändå om man kan ha det ute.

Jag är lite osäker på var jag ska ha min odling och hur jag ska hålla uppe luftfuktigheten inne. Funderar på kontoret och ha på luftfuktare,men tror inte min man är så väldans taggad på att jobba i ett svalt, halvmörkt, fuktigt rum 😄 så kanske blir ena badet ist, får se ^^

Kan uppdatera när jag prövar komma igång ☺️
Tack för info!
 
Är så less :arghh: förra året hade jag en mus som käkade upp alla mina penséer, när jag sedan bytte till fuchsior så fick alla va ifred. Satte ut två små krukor med penséer igen och efter någon dag va dom i ena krukan ätna på, satte ut fälla och fångade en stor mus. I ett par veckor fick blommorna va ifred, nu är dom ätna på igen :arghh: funderade först om det va en fågel som varit på dom istället nu men nej det tror jag inte. Det står flera krukor nära med blommor (och penséer) men ingen av dom är ätna på, även den krukan som står precis bredvid men är högre har dom låtit va. Har ställt ut 2 fällor men NADA dom äter ner plantorna exakt så mycket att dom finns kvar men inte orkar växa mer. Förra året trodde jag att om jag flyttade krukorna så skulle dom ta sig men nä det verkar va exakt såhär mycket som gör att plantorna ger upp.
 
En fryspåse full med fröer byttes mot en stickling från japansk mispel
IMG20240325125353.jpg


Får väl se om den kommer trivas. Tänkte behandla den som citronen, växthus på sommaren och ljust, svalt garage på vintern.
 
När kan jag börja plantera dahlior?

Har fått några knölar som jag inte vet hur jag ska hantera :)

Tycker det är så spännande i min trädgård nu. Förra året grävde jag ned runt 150 olika lökar lite här och där och nu har det börjat poppa fram i rabatter och i trädgården :love:

I år ska jag investera i ett växthus under sommaren. Kommer inte förså något i år funderar på att försöka förså lite blommor för att plantera ut i kruka sen istället för att köpa en massa färdigt :)

Ska även investera i bärbuskar från Lidl svart vinbär och björnbär eller så väntar jag med björnbären till nästa år när jag vet vart den ska få växa nånstans.

Har en massa olika pumpor att så i år bara för de fina blommorna och att de växte som hejsan förra året :)
 
När kan jag börja plantera dahlior?

Har fått några knölar som jag inte vet hur jag ska hantera :)

Tycker det är så spännande i min trädgård nu. Förra året grävde jag ned runt 150 olika lökar lite här och där och nu har det börjat poppa fram i rabatter och i trädgården :love:

I år ska jag investera i ett växthus under sommaren. Kommer inte förså något i år funderar på att försöka förså lite blommor för att plantera ut i kruka sen istället för att köpa en massa färdigt :)

Ska även investera i bärbuskar från Lidl svart vinbär och björnbär eller så väntar jag med björnbären till nästa år när jag vet vart den ska få växa nånstans.

Har en massa olika pumpor att så i år bara för de fina blommorna och att de växte som hejsan förra året :)
Jag brukar plantera ut mina knölar (dahlior) i slutet av april (zon 1, nästan 2). Gräver nu mera bara ned knölarna utan att odla upp i krukor först. Fungerar toppen.
 
ÄNTLIGEN har jag fått ner lite frön i jorden! 3 sorter tomat, 1 frilandsgurka, zucchini, kanelbasilika och två dahliaknölar är igång. Känns så härligt:) Hittade några bortglömda lökar av krokus, snödroppe och påsklilja i ett skåp i garaget - de åkte ner i ett par krukor vid entrén så får vi se om de tar sig. Det brukar gå bra:D

Värker nästan av lust att ta tag i projekten ute! Framförallt ser jag fram emot att få ordning på de minst 150 kvm stenläggning som finns runt huset. För tillfället fullt av mossa och lavar men så fort det blir lite stadigare väderlek ska det tvättas och fogas om och det kommer bli så fint:love:
 
Det har kommit upp massor med små blad runt min doftschersmin.
De ser ut som lökblad och luktar starkt av lök. Förra året kom det upp lite blad (inga blommor). Vi klippte ner schersminen rejält och nu i år har det kommit massor.
Vad kan det vara? Ska ta en bild när det inte regnar.
 
Det har kommit upp massor med små blad runt min doftschersmin.
De ser ut som lökblad och luktar starkt av lök. Förra året kom det upp lite blad (inga blommor). Vi klippte ner schersminen rejält och nu i år har det kommit massor.
Vad kan det vara? Ska ta en bild när det inte regnar.

Ramslök?
 
Det har kommit upp massor med små blad runt min doftschersmin.
De ser ut som lökblad och luktar starkt av lök. Förra året kom det upp lite blad (inga blommor). Vi klippte ner schersminen rejält och nu i år har det kommit massor.
Vad kan det vara? Ska ta en bild när det inte regnar.
Allium.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp