Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Igår blev det äntligen en ordentlig så-dag igen!

Sommarblomster:
Zinnia, "Polar Bear"
Zinnia, "Creamy Yellow"
Zinnia, "Envy"
Stjärnvädd
Sommarrudbeckia, "Sahara"
Rosenskära, "Apricot Lemonade"
Ringblomma, "Ivory Princess"
Vallmo, "Rosa Chiaro Pastello"
Linnétagetes, "Burning Embers"

Perenner:
Tät silverarv
Såpnejlika
Smällglim
Solhatt, "Alan's Pride"

Grönsaker:
Rotselleri, "Di Verona"
Palmkål, "Nero di Toscana"
Kålrot, "Klint Karin"
Grönkål, "Westland Winter"
Rödkål, "Granat"
Röd spetskål, "Vysoké"
Vitkål, "Blåtopp Kvithamar"

Kryddor
Rosmarin, "Rosy"
Rysk dragon
Myskmadra
 
Hur mycket brukar det regna?
Man kan ha tunnor vid odlingen och leda vattnet från hustunnan med hjälp av slang
Jag har precis köpt två ibc tankar för att samla regnvatten jag bor dock i Sveriges förmodligen torraste hörn :crazy:
Oj jag vet inte. Har inte reflekterat över det men ibland är det ju såpass torrt att det blir grillförbud till exempel. Den genomsnittliga nederbörden per år är tydligen högre än i Stockholm men det säger kanske inte så mycket egentligen.
Ska se över eventuella lösningar för att kunna samla vatten vid odlingen.
 
IMG20240324114618.jpg

Jag skapade lite kaos idag 😅 blev 9 olika sådder, ska verkligen försöka odla så lite som möjligt i år, vi får se hur det lyckas, brukar lätt bli att det spårar. Har en del annat att göra under våren så försöker ta ett litet lugnare odlings-år. 😊
 
Varit på trädgårdsmässan idag. Herregud vad mycket folk! :crazy:
Blev nästan inga inköp pga hutlösa priser alt ville inte slåss med övriga besökare som bokstavligen vräkte sig fram bland reaväxterna. :wtf:
Ärligt talat lite besviken över utbudet. 🤷🏻‍♀️
 
Varit på trädgårdsmässan idag. Herregud vad mycket folk! :crazy:
Blev nästan inga inköp pga hutlösa priser alt ville inte slåss med övriga besökare som bokstavligen vräkte sig fram bland reaväxterna. :wtf:
Ärligt talat lite besviken över utbudet. 🤷🏻‍♀️
Förstår dig! Jag var där i fredags, ville se ett par föreläsningar men det var sensory overload så jag pallade inte. Kom iaf hem med några dahliaknölar (bland annat en som restats i beställning, så det var lycka!), en anthurium, en kaktus och en fontängroda. Hade gärna kollat på lite pelargonsticklingar och hoyor men folkmassor kombinerat med rörighet gjorde att jag helt enkelt inte pallade. Skulle kolla ett annat dahliastånd också men det glömdes i all röra.

Både jag och syrran var nöjda med dagen ändå, men konstaterade att vi kommer undvika helgerna framledes då vi antar att de är ännu mer packade än det var på fredagen 😅
 
Förstår dig! Jag var där i fredags, ville se ett par föreläsningar men det var sensory overload så jag pallade inte. Kom iaf hem med några dahliaknölar (bland annat en som restats i beställning, så det var lycka!), en anthurium, en kaktus och en fontängroda. Hade gärna kollat på lite pelargonsticklingar och hoyor men folkmassor kombinerat med rörighet gjorde att jag helt enkelt inte pallade. Skulle kolla ett annat dahliastånd också men det glömdes i all röra.

Både jag och syrran var nöjda med dagen ändå, men konstaterade att vi kommer undvika helgerna framledes då vi antar att de är ännu mer packade än det var på fredagen 😅
Ja fanns saker jag velat se/göra men både jag och sonen (han har autism) fick verkligt overload och nästan lite panik. Inte minst av alla vuxna människor som inte visar minsta hänsyn för en unge hälften så lång som dom utan mer eller mindre går på/tränger sig/knuffar sig fram. Hu! :wtf: :mad:
Jag kom hem med sex örter, det var liksom det som det gick att ta sig fram till utan att riskera att bli nedtrampad. 🫠

Är helt dränerad nu faktiskt och vi har bestämt att vi hellre åker runt på handelsträdgårdar i vår/sommar och kikar på växer och prylar. 😅
 
Mina fynd på mässan
1000000476.jpg


2 pioner
2 utomhus amaryllis
1 knölbegonia
1 höstcyklamen
1 amaryllislök (picotee)
1 hoya skott (insåg att det var två sticklingar i påsen)
Ej på bild 5st dahlior

Hade kunnat köpa så mycket mer men skulle ju bära hem det också och så ska man ju ha någonstans att sätta det. Tror jag har planerad plats till allt utom 1 pion och ett par av dahliorna.

EDIT jag klantade mig med pionerna. Tror ni man kan anta att den ljusa är den "vita" och den mörka är den röda?
 
Senast ändrad:
Varit på trädgårdsmässan idag. Herregud vad mycket folk! :crazy:
Blev nästan inga inköp pga hutlösa priser alt ville inte slåss med övriga besökare som bokstavligen vräkte sig fram bland reaväxterna. :wtf:
Ärligt talat lite besviken över utbudet. 🤷🏻‍♀️
Var också på trädgårdsmässan idag och jag tyckte det var mindre folk än väntat, måste ha blivit alldeles för stockholmifierad inser jag. :o Men köpte inga växter så undkom den där värsta hetsen tror jag.:)

Jag blev positivt överraskad men mest för att det var många barnaktiviteter, humören var på topp.
 
Varit på trädgårdsmässan idag. Herregud vad mycket folk! :crazy:
Blev nästan inga inköp pga hutlösa priser alt ville inte slåss med övriga besökare som bokstavligen vräkte sig fram bland reaväxterna. :wtf:
Ärligt talat lite besviken över utbudet. 🤷🏻‍♀️
Jag vissa ställen var hutlöst dyra. De där som sålde blommor och hade 50% på priserna som mässpriser var rena ockret. Jag kan köpa vissa saker av de de sålde för mindre än halva priset på vår lokala blomsterhandel. En helt normal Phalenospis orkidé hade de 400:- som normalpris på.
 
Var också på trädgårdsmässan idag och jag tyckte det var mindre folk än väntat, måste ha blivit alldeles för stockholmifierad inser jag. :o Men köpte inga växter så undkom den där värsta hetsen tror jag.:)

Jag blev positivt överraskad men mest för att det var många barnaktiviteter, humören var på topp.
Kan det varit för att det var söndag? Igår var det supertrångt.
 
Jag var på mässan idag och jag tycker att det var ovanligt rimligt med besökare, tycker att det varit trängre tidigare år. Men jag är lite besviken på utbudet faktiskt, inga direkta nyheter och färre (?) utställare än vanligt. Största behållningen var att träffa lite biodlarkollegor i Biodlarnas monter. Jag köpte också 10 sparrisplantor och en stor påse ängsfrön. Så nu hoppas jag att sparrisen överlever tills det är dags att gräva ner plantorna.
 
Ja fanns saker jag velat se/göra men både jag och sonen (han har autism) fick verkligt overload och nästan lite panik. Inte minst av alla vuxna människor som inte visar minsta hänsyn för en unge hälften så lång som dom utan mer eller mindre går på/tränger sig/knuffar sig fram. Hu! :wtf: :mad:
Jag kom hem med sex örter, det var liksom det som det gick att ta sig fram till utan att riskera att bli nedtrampad. 🫠

Är helt dränerad nu faktiskt och vi har bestämt att vi hellre åker runt på handelsträdgårdar i vår/sommar och kikar på växer och prylar. 😅
Åh, ja då är det etter värre. Är autist själv också men jag är iaf vuxen, som barn hade det varit svårare att hantera. Förstår mig inte på folk som bara tränger sig fram, även om det ibland är nödvändigt så gör man det ju aldrig vid barn?! Jag blir stressad av blotta tanken, är skitnoga med att vara extra försiktig vid barn - smyger förbi lite fint med ett "ursäkta" och gör det aldrig mellan barnet och hens förälder. Förstår inte hur det kan vara så svårt för folk.

I fredags upplevde jag det inte som så rabiat, om det är rätt uttryckt. Men, trångt ändå på sina håll, rörigt och folk i vägen lite överallt. Vill ni göra ett nytt försök i framtiden så kanske en vardag kan vara att satsa på - det kommer jag göra :) Men då vara mer beredd på röran och inte dra runt på en otymplig barnvagn, nästa gång fixar syrran barnvakt 😅
 
Förstår dig! Jag var där i fredags, ville se ett par föreläsningar men det var sensory overload så jag pallade inte. Kom iaf hem med några dahliaknölar (bland annat en som restats i beställning, så det var lycka!), en anthurium, en kaktus och en fontängroda. Hade gärna kollat på lite pelargonsticklingar och hoyor men folkmassor kombinerat med rörighet gjorde att jag helt enkelt inte pallade. Skulle kolla ett annat dahliastånd också men det glömdes i all röra.

Både jag och syrran var nöjda med dagen ändå, men konstaterade att vi kommer undvika helgerna framledes då vi antar att de är ännu mer packade än det var på fredagen 😅
Det enda ställe jag såg pelargon och fuchsia sticklingar på stod det bara namn och fanns inga bilder. Blev lite besviken för jag hade gärna köpt något men orkade inte googla för att få reda på vad namnen kopplade till
 
Det enda ställe jag såg pelargon och fuchsia sticklingar på stod det bara namn och fanns inga bilder. Blev lite besviken för jag hade gärna köpt något men orkade inte googla för att få reda på vad namnen kopplade till
Ja samma här. Jag var ute efter några specifika sorter däremot men orkade inte stå och kolla pyttelappar på sjuttioelva sticklingar i oordning... Med undantag för vid grönväxtriket där det var lite lättare att se men där var det jag sökte redan slutsålt.

Jag gillar hur hoyasällskapet gjorde så sett, med bilder på blommorna. Men där var det så rörigt i övrigt istället...
 
Ja samma här. Jag var ute efter några specifika sorter däremot men orkade inte stå och kolla pyttelappar på sjuttioelva sticklingar i oordning... Med undantag för vid grönväxtriket där det var lite lättare att se men där var det jag sökte redan slutsålt.

Jag gillar hur hoyasällskapet gjorde så sett, med bilder på blommorna. Men där var det så rörigt i övrigt istället...
ja det var rörigt där men jag hade tur och hittade snabbt en fantastiskt vacker och slutade leta precis där och då. Fanns kanske någon ännu finare men orka leta liksom.
Var kul att man kunde köpa ympris hos pomologiska föreningen. Jag har inget träd att ympa på just nu men roligt att veta ett ställe där de säljer många olika sorter när det blir dags.
 
ja det var rörigt där men jag hade tur och hittade snabbt en fantastiskt vacker och slutade leta precis där och då. Fanns kanske någon ännu finare men orka leta liksom.
Var kul att man kunde köpa ympris hos pomologiska föreningen. Jag har inget träd att ympa på just nu men roligt att veta ett ställe där de säljer många olika sorter när det blir dags.
Nice! Jag hade uppskattat en lista bredvid på vad som finns, så jag kunnat skumma igenom där och på så vis haft lättare i grävandet. Nu blev det ingenting istället 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp