Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Jag och sambon håller på att dividera om placeringen av pallkragarna. Det finns ingen självklar "vinnare". Vi hyr av och bor granne med sambons mormor och morfar och tomterna är inte avstyckade samt vi delar på vattnet ur egen brunn. De har gett oss fria händer så det påverkar inte placeringen.

Plats A är vanlig gräsmatta nedanför vårt hus. Det ligger således i "vår" trädgård. Där är det betydligt mycket mindre förarbete, det känns mer som vårt eget och det kommer finnas större möjligheter att utveckla trädgården i framtiden. Den stora nackdelen är vatten som måste hämtas vid brunnen ovanför plats B. Det är för långt för mig att orka bära tunga vattenkannor men möjlighet att låna deras mjölkkärra finns.

Plats B ligger i anslutning till potatislandet och hallonhäcken vilket för mig känns lite mer naturligt. Att odlingen sker på samma ställe. Det är även mycket närmare brunnen. Här är det dock ängsmark. De går med lie två gånger om året så det är ett tjockt lager högt gräs som underlag. Det är även ojämnt som fan så det går inte att lägga kragarna direkt på marken utan att minst ett hörn ligger i luften samt märkbar nivåskillnad från kortsida till kortsida. Här väntar alltså väldigt mycket förarbete för att få det drägligt och lättåtkomligt.

Plats B kommer få skuggning av stora björkar på eftermiddag/kväll, är lite osäker precis när då detta är första sommaren jag kommer bo här.

Båda platserna blir utsatta för vind. Vi har en stor sjö någon kilometer bort och bor precis bredvid en stor åker. Vid plats A kommer det finnas bättre möjlighet att sätta upp eller plantera vindskydd längre fram.

Kan tillägga att pallkragarna inte är av standardmått. En kortsida är lika lång som en vanlig långsida och långsidan är kanske 3 gånger så lång som en vanlig. De är inte helt enkla att manövrera 😅 Hans mormor tycker vi ska ta plats B och bara slänga i lite markduk men det är inte så enkelt eftersom det blir så många glipor och hela pallkragen lutar.

Det är jättemycket text men om någon av er har input så tar jag tacksamt emot!
Har du någon kran på huset eller möjlighet att samla regnvatten till plats A?
 
Har du någon kran på huset eller möjlighet att samla regnvatten till plats A?
Det finns kran på huset men de vill helst inte att vi använder den till daglig vattning iom att det går genom filtreringen. Jag vet inte hur det fungerar men vi får anpassa oss efter det eftersom de äger huset.
Vi kommer sätta upp åtminstone en tunna för att samla vatten vid huset.
 
Är det någon som har koll på om det finns någon vintergrön häckväxt som inte är giftig för hästar (förutom gran)? Den ska inte vara i en hage men utanför ett staket så något giftig men osmaklig kan antagligen fungera också. Zon 2-3.
Alternativet är lövfällande med väldigt tätt grenverk. Är ute efter både insynsskydd men också för att dämpa vinden något så inget allt för lågt.
Måbär är mitt tips, doftar underbart när den blommar tidigt på våren med. Vanlig gran kan också klippas till en mycket tät häck men det är viktigt att man klipper den rätt tid på året och bara årskotten annars kommer den få döda partier då den inte klarar av att skjuta nya skott på gammal ved.
 
Det finns kran på huset men de vill helst inte att vi använder den till daglig vattning iom att det går genom filtreringen. Jag vet inte hur det fungerar men vi får anpassa oss efter det eftersom de äger huset.
Vi kommer sätta upp åtminstone en tunna för att samla vatten vid huset.
Hur mycket brukar det regna?
Man kan ha tunnor vid odlingen och leda vattnet från hustunnan med hjälp av slang
Jag har precis köpt två ibc tankar för att samla regnvatten jag bor dock i Sveriges förmodligen torraste hörn :crazy:
 
Jag klippte ju ner mina med marken för att underlätta om jag får för mig att börja gräva bort skiten 🙈 :rofl:

Pallkragar alltså, hur mycket jord kan det sjunka undan egentligen? O_o
Mina var fyllda i höstas. Nu är det 15 cm som saknas.
Eftersom köpt jord på säck innehåller nästan 100% organiskt material dvs torv och organiskt material bryts ned så behövs det fyllas på hela tiden. En vanlig matjord innehåller en mycket större andel mineraljord (finmalet berg i stort sett, sand, grus, lera, silt/mjäla).
 
Eftersom köpt jord på säck innehåller nästan 100% organiskt material dvs torv och organiskt material bryts ned så behövs det fyllas på hela tiden. En vanlig matjord innehåller en mycket större andel mineraljord (finmalet berg i stort sett, sand, grus, lera, silt/mjäla).
Aha!
Nu är nog hälften hästbajs (minst) och det var bajs och gräsklipp jag fyllde på med sist, men det är ju också organiskt. Är det något problem mer än att man får fylla på?
 
IMG_2560.jpeg

Sambon gjorde första försådden igår! Olika sorters tomater, squash, bönor/ärtor och majs börjar vi med. Sen ska det bli lite olika betor och morötter och så örter och potatis. Troligtvis sallad också.

Sambon planerar att testa treeingheten, dvs majs, squash och bönor tillsammans.
 
Idag (och igår) har jag flyttat kärleksört till den nya rabatten som ska bli hem åt nästan alla perenner i trädgården. Ingen favoritväxt egentligen men de är ju tuffare än tuffast och duger gott som kantväxt. Inser att jag nog kommer att få lägga lite pengar på fler perenner om det ska bli som jag tänkt mig, dvs tätt och lättskött.
 
Jag och sambon håller på att dividera om placeringen av pallkragarna. Det finns ingen självklar "vinnare". Vi hyr av och bor granne med sambons mormor och morfar och tomterna är inte avstyckade samt vi delar på vattnet ur egen brunn. De har gett oss fria händer så det påverkar inte placeringen.

Plats A är vanlig gräsmatta nedanför vårt hus. Det ligger således i "vår" trädgård. Där är det betydligt mycket mindre förarbete, det känns mer som vårt eget och det kommer finnas större möjligheter att utveckla trädgården i framtiden. Den stora nackdelen är vatten som måste hämtas vid brunnen ovanför plats B. Det är för långt för mig att orka bära tunga vattenkannor men möjlighet att låna deras mjölkkärra finns.

Plats B ligger i anslutning till potatislandet och hallonhäcken vilket för mig känns lite mer naturligt. Att odlingen sker på samma ställe. Det är även mycket närmare brunnen. Här är det dock ängsmark. De går med lie två gånger om året så det är ett tjockt lager högt gräs som underlag. Det är även ojämnt som fan så det går inte att lägga kragarna direkt på marken utan att minst ett hörn ligger i luften samt märkbar nivåskillnad från kortsida till kortsida. Här väntar alltså väldigt mycket förarbete för att få det drägligt och lättåtkomligt.

Plats B kommer få skuggning av stora björkar på eftermiddag/kväll, är lite osäker precis när då detta är första sommaren jag kommer bo här.

Båda platserna blir utsatta för vind. Vi har en stor sjö någon kilometer bort och bor precis bredvid en stor åker. Vid plats A kommer det finnas bättre möjlighet att sätta upp eller plantera vindskydd längre fram.

Kan tillägga att pallkragarna inte är av standardmått. En kortsida är lika lång som en vanlig långsida och långsidan är kanske 3 gånger så lång som en vanlig. De är inte helt enkla att manövrera 😅 Hans mormor tycker vi ska ta plats B och bara slänga i lite markduk men det är inte så enkelt eftersom det blir så många glipor och hela pallkragen lutar.

Det är jättemycket text men om någon av er har input så tar jag tacksamt emot!

Jag hade nog satsat på plats a. Skördat vatten, täckodlat och haft en fin blandning av buskar, perenna grönsaker och annat dvs lite som behöver mindre vatten och annat som behöver mer. Hade gjort mkt för mig både med mindre förarbete, att det känns mer som er plats+ större chans att utveckla trädgården & mer sol dvs det som talar för den platsen är så mkt bättre att nackdelarna spelar mindre roll och man får finurla på olika lösningar ^^

Vindskydd borde väl kunna iaf till dels bestå av fruktträd och bärbuskar och annat kul som tex en liten sittplats med en vägg/berså. Trevligt om det blir i er trädgård det med :)
 
Idag (och igår) har jag flyttat kärleksört till den nya rabatten som ska bli hem åt nästan alla perenner i trädgården. Ingen favoritväxt egentligen men de är ju tuffare än tuffast och duger gott som kantväxt. Inser att jag nog kommer att få lägga lite pengar på fler perenner om det ska bli som jag tänkt mig, dvs tätt och lättskött.
Fullständigt onödig och helt orelaterad info, men ändå ...
Jag har ett extra gott öga till kärleksört då min sköldpadda jag hade som liten älskade den vi hade som växte i våran rabatt utanför sommarhuset. Han blev så lycklig var sommar när han fick fika på dom bladen. :love::d
 
Är det någon som odlar svamp? Det verkar lite små klurigt men ska bli kul att testa. Jag har beställt hem ett kit med Piggsvinsopp (Hericium erinaceus) . Namn på norska och latin? antar jag det sista är, vet inte namnet på svenska. I beskrivningen stod det att svampen har många intressanta medicinska egenskaper bla för kognitiva funktioner och att köttet smakar lite som krabba, ska bli spännande att se hur detta går 😄
 
Jag hade nog satsat på plats a. Skördat vatten, täckodlat och haft en fin blandning av buskar, perenna grönsaker och annat dvs lite som behöver mindre vatten och annat som behöver mer. Hade gjort mkt för mig både med mindre förarbete, att det känns mer som er plats+ större chans att utveckla trädgården & mer sol dvs det som talar för den platsen är så mkt bättre att nackdelarna spelar mindre roll och man får finurla på olika lösningar ^^

Vindskydd borde väl kunna iaf till dels bestå av fruktträd och bärbuskar och annat kul som tex en liten sittplats med en vägg/berså. Trevligt om det blir i er trädgård det med :)
@Glimra
Håller med börja med plats A
Om ett år eller två är det mycket möjligt du behöver bägge platserna :angel:
:D
Tillägg är det ojämnt på plats B så kanske det är en bra plats för odlings limpa :up:
 
Jag och sambon håller på att dividera om placeringen av pallkragarna. Det finns ingen självklar "vinnare". Vi hyr av och bor granne med sambons mormor och morfar och tomterna är inte avstyckade samt vi delar på vattnet ur egen brunn. De har gett oss fria händer så det påverkar inte placeringen.

Plats A är vanlig gräsmatta nedanför vårt hus. Det ligger således i "vår" trädgård. Där är det betydligt mycket mindre förarbete, det känns mer som vårt eget och det kommer finnas större möjligheter att utveckla trädgården i framtiden. Den stora nackdelen är vatten som måste hämtas vid brunnen ovanför plats B. Det är för långt för mig att orka bära tunga vattenkannor men möjlighet att låna deras mjölkkärra finns.

Plats B ligger i anslutning till potatislandet och hallonhäcken vilket för mig känns lite mer naturligt. Att odlingen sker på samma ställe. Det är även mycket närmare brunnen. Här är det dock ängsmark. De går med lie två gånger om året så det är ett tjockt lager högt gräs som underlag. Det är även ojämnt som fan så det går inte att lägga kragarna direkt på marken utan att minst ett hörn ligger i luften samt märkbar nivåskillnad från kortsida till kortsida. Här väntar alltså väldigt mycket förarbete för att få det drägligt och lättåtkomligt.

Plats B kommer få skuggning av stora björkar på eftermiddag/kväll, är lite osäker precis när då detta är första sommaren jag kommer bo här.

Båda platserna blir utsatta för vind. Vi har en stor sjö någon kilometer bort och bor precis bredvid en stor åker. Vid plats A kommer det finnas bättre möjlighet att sätta upp eller plantera vindskydd längre fram.

Kan tillägga att pallkragarna inte är av standardmått. En kortsida är lika lång som en vanlig långsida och långsidan är kanske 3 gånger så lång som en vanlig. De är inte helt enkla att manövrera 😅 Hans mormor tycker vi ska ta plats B och bara slänga i lite markduk men det är inte så enkelt eftersom det blir så många glipor och hela pallkragen lutar.

Det är jättemycket text men om någon av er har input så tar jag tacksamt emot!
Håller med tidigare talare. Utöver skuggan från björkarna är de också så sjukt törstiga. Skulle inte förvåna mig om jorden under plats b är mer björkrötter än jord. Det kan ge ett extremt vattningsbehov och/eller kass skörd.

Jag skulle inte oroa mig över bevattningen. Varje kvadratmeter tak låter dig skörda i runda slängar 500-800 cm vatten per år (beroende på var i Sverige du bor) vilket gör att med bra vattentankar är det exakt noll bekymmer att vattna en vanlig husbehovsodling (eller odling för självhushåll) med skördat regnvatten. Om du sedan satsar delvis på perenna grönsaker och grödor så minskar vattningbehovet jämfört med för ettåriga växter.

När jag bodde i en stuga på 20 kvm räknade jag ut att jag kunde skörda ungefär 7 st tusenliterstankar vatten per år. Långt mer än behovet.

Om det dessutom är nära huset så går det att leda vatten från tex diskmaskinen rakt ut (under sommarhalvåret) för vattning, bara ni använder ett snällt diskmedel. En vän till mig tog hjälp av en lokal rörmokare för att få till en lösning med möjlighet att koppla om mellan avlopp och ut till tunna utanför (eller om det var att hon ställt några törstiga mandelträd som diskvattnet bevattnar direkt?).
 
Är det någon som odlar svamp? Det verkar lite små klurigt men ska bli kul att testa. Jag har beställt hem ett kit med Piggsvinsopp (Hericium erinaceus) . Namn på norska och latin? antar jag det sista är, vet inte namnet på svenska. I beskrivningen stod det att svampen har många intressanta medicinska egenskaper bla för kognitiva funktioner och att köttet smakar lite som krabba, ska bli spännande att se hur detta går 😄
Jag har odlat champinjoner i en låda från Svamplådan. Det var jättekul! Och gav mycket svamp. Tror jag fick ut tre skördar, sen glömde jag vattna och den dog..
 
Är det någon som odlar svamp? Det verkar lite små klurigt men ska bli kul att testa. Jag har beställt hem ett kit med Piggsvinsopp (Hericium erinaceus) . Namn på norska och latin? antar jag det sista är, vet inte namnet på svenska. I beskrivningen stod det att svampen har många intressanta medicinska egenskaper bla för kognitiva funktioner och att köttet smakar lite som krabba, ska bli spännande att se hur detta går 😄
På svenska heter den igelkottstaggsvamp (och på engelska lions mane). Kul! Har inte odlat den men testat odla ostronmussling i sågspån. Kul det med! För mig vore nog andra sorter än din aktuella pga tillgängligt trä att inokulera men jag skulle hemskt gärna odla även den någon gång! Vilket träslag tänkte du använda?

Nu kom jag på ett perfekt ställe här på tomten och blev jag sugen att dra igång lite ostronmussling vid tillfälle.

Berätta gärna hur det går!
 
Är det någon som odlar svamp? Det verkar lite små klurigt men ska bli kul att testa. Jag har beställt hem ett kit med Piggsvinsopp (Hericium erinaceus) . Namn på norska och latin? antar jag det sista är, vet inte namnet på svenska. I beskrivningen stod det att svampen har många intressanta medicinska egenskaper bla för kognitiva funktioner och att köttet smakar lite som krabba, ska bli spännande att se hur detta går 😄
Jag startade i höstas med 6 stockar, shiitake och ostronskivling. Inga tecken på frukt ännu, men tidsangivelsen var 1-2 år till första skörd.

(Inspirationen till att komma till skott kom såklart från buke.)

Som en ren bonus hittade jag en björk i min lilla skogskant med massor av fin och god ostronskivling veckan efter jag pluggat stockarna - förmodligen för att jag biaserat mot att upptäcka det…
 
Vi har varit borta i några dagar och under den tiden passade våra tomatplantor på att titta upp 🥳 Vad gör jag nu? De ser lite taniga och rangliga ut men det kanske är normalt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp