Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

De flesta brukar komma upp efter en vecka (för tomat) men är de lite äldre kan det ta upp till två veckor. I rumstemperatur ska tilläggas står de kallare tar det längre tid.

Jag sådde mina i måndags och de började komma upp igår men alla är inte upp ännu.
jag sådde för några dagar sen, så det är helt i sin ordning att de inte har grott än...
 
Jippie, min persika lever och frodas!
IMG20240331142254.jpg
 
Någon med tips på en "mellanstor" perenn som gillar sol (zon 1, nästan 2)?
Håller på med storrabatts-projektet och har lite mellanrum att fylla ut. Ytterst har jag satt kärleksört, i mitten står bolltistel och rudbeckia samt en mindre magnolia. Lite vid sidan av blev det höstflox och diverse lökar. Tänkte liksom köra efter konceptet litet ytterst och sedan ökad höjd in till mitten som blir högst. Svårt att förklara utan bild kanske men just nu ser den stackars rabatten så jäkla anspråkslös ut att en bild antagligen varken gör till eller från :o
 
Imorgon ska jag smyga ut och slänga all min jord som är två år gammal och just nu ligger under balkongsoffan. Tänker att det inte kommer göra någon åverkan på naturen :D
 
Jag har läst att man inte kan använda 'icke-färsk' jord utan att den är oduglig om den legat under i vintern?
Låter som ett försäljningstrick, för vad är s.k färsk jord?!
Dom tar ju oftast torv och blandar med gödsel och/eller sand för att få till de olika jordsäckarna.
Det är sällan jord såsom i jord på en åker som är gödslad och myllad i åratal.
Det är dessutom samma jord som gödslas och myllas om och om igen...
 
Låter som ett försäljningstrick, för vad är s.k färsk jord?!
Dom tar ju oftast torv och blandar med gödsel och/eller sand för att få till de olika jordsäckarna.
Det är sällan jord såsom i jord på en åker som är gödslad och myllad i åratal.
Det är dessutom samma jord som gödslas och myllas om och om igen...

Men jag vill ha speciell ört och kryddjord och blomjord och de har tydligen helt annorlunda sammansättning? Det här är alltså balkonglådor, inte odlingar.
 
Någon med tips på en "mellanstor" perenn som gillar sol (zon 1, nästan 2)?
Håller på med storrabatts-projektet och har lite mellanrum att fylla ut. Ytterst har jag satt kärleksört, i mitten står bolltistel och rudbeckia samt en mindre magnolia. Lite vid sidan av blev det höstflox och diverse lökar. Tänkte liksom köra efter konceptet litet ytterst och sedan ökad höjd in till mitten som blir högst. Svårt att förklara utan bild kanske men just nu ser den stackars rabatten så jäkla anspråkslös ut att en bild antagligen varken gör till eller från :o
Nån form av mellanstort prydnadsgräs kanske, är dålig på sorter men finns mk som är fint :)
 
Det här passar kanske bäst härinne. Jag har planer på att göra min lilla balkong mysig och vill därför odla en del kryddväxter, bl.a basilika, rosmarin och liknande. Jag har en massa jord som legat ute under min balkongsoffa i två år (inklusive tiden i balkonglådorna när jag inte hade några plantor där. Nu kom jag på att jag gärna skulle driva upp några kryddväxter från frö. Och kom på att jag har ett miniväxthus i köksfönstret!

När jag läser på nätet så står det att jag ska använda speciell såjord. Som ska vara från i år helst. Men den finns inte på Blomsterlandet (eftersom jag saknar bil så är det lättast att köpa där) och verkar svårt att hitta även på andra ställen. Dessutom är det rejäla volymer. Jag behöver max någon liter och vill ha den nu, så jag hinner driva upp kryddorna. Jag kan kanske blanda det som blir över i mina balkonglådor.
 
Det här passar kanske bäst härinne. Jag har planer på att göra min lilla balkong mysig och vill därför odla en del kryddväxter, bl.a basilika, rosmarin och liknande. Jag har en massa jord som legat ute under min balkongsoffa i två år (inklusive tiden i balkonglådorna när jag inte hade några plantor där. Nu kom jag på att jag gärna skulle driva upp några kryddväxter från frö. Och kom på att jag har ett miniväxthus i köksfönstret!

När jag läser på nätet så står det att jag ska använda speciell såjord. Som ska vara från i år helst. Men den finns inte på Blomsterlandet (eftersom jag saknar bil så är det lättast att köpa där) och verkar svårt att hitta även på andra ställen. Dessutom är det rejäla volymer. Jag behöver max någon liter och vill ha den nu, så jag hinner driva upp kryddorna. Jag kan kanske blanda det som blir över i mina balkonglådor.
De flesta mataffärer iaf coop och ica här säljer såjord. Men det brukar fungera med vanlig jord. Fröna jag sår på friland får kompostjord.

Jord går att spara till andra år också.
 
Det här passar kanske bäst härinne. Jag har planer på att göra min lilla balkong mysig och vill därför odla en del kryddväxter, bl.a basilika, rosmarin och liknande. Jag har en massa jord som legat ute under min balkongsoffa i två år (inklusive tiden i balkonglådorna när jag inte hade några plantor där. Nu kom jag på att jag gärna skulle driva upp några kryddväxter från frö. Och kom på att jag har ett miniväxthus i köksfönstret!

När jag läser på nätet så står det att jag ska använda speciell såjord. Som ska vara från i år helst. Men den finns inte på Blomsterlandet (eftersom jag saknar bil så är det lättast att köpa där) och verkar svårt att hitta även på andra ställen. Dessutom är det rejäla volymer. Jag behöver max någon liter och vill ha den nu, så jag hinner driva upp kryddorna. Jag kan kanske blanda det som blir över i mina balkonglådor.
Jag har slutat använda såjord. Kryddor går utmärkt att så i vanlig planteringsjord.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp