Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Da jag vet att vi har flera experter pa plantor och andra vaxter har behover jag lite hjalp. Please🙏.

Jag har nu flyttat 2 rabarber plantor fran dar de var planterade, den ena har flera blad (som fortfarande ar mycket sma) uppatna, natet av "vaxt nerver"? ar kvar, men det grona ar inte dar. Jag undrar om det gor att stammarna dor? Eller inte vaxer?

Jag har dem nu i halvskugga, mest for att det blir sa himla varmt i solen pa sommaren, men jag har sett att rabarber vill ha full sol. Jag tror inte riktigt pa det i 30+ graders varme i over 12 timmar i strack, i manga veckor efter varandra. Har jag ratt, eller bor jag flytta min "bunke" med rabarber?
 
Imorgon ska jag smyga ut och slänga all min jord som är två år gammal och just nu ligger under balkongsoffan. Tänker att det inte kommer göra någon åverkan på naturen :D
Men varför???

Vad tänker du skiljer din jord från den som du köper? Den köpta kan ju vara hur gammal som helst.

Jorden på åkarna byts ju inte - den ligger där sedan många många hundra år.

Jag förstår inte. Upplys mig.
 
Jag har satt nånting men jag vet inte vad det är. Fina är de i varje fall.
IMG20240401083404.jpg
 
Da jag vet att vi har flera experter pa plantor och andra vaxter har behover jag lite hjalp. Please🙏.

Jag har nu flyttat 2 rabarber plantor fran dar de var planterade, den ena har flera blad (som fortfarande ar mycket sma) uppatna, natet av "vaxt nerver"? ar kvar, men det grona ar inte dar. Jag undrar om det gor att stammarna dor? Eller inte vaxer?

Jag har dem nu i halvskugga, mest for att det blir sa himla varmt i solen pa sommaren, men jag har sett att rabarber vill ha full sol. Jag tror inte riktigt pa det i 30+ graders varme i over 12 timmar i strack, i manga veckor efter varandra. Har jag ratt, eller bor jag flytta min "bunke" med rabarber?
Mina rabarber har alltid stått i helskugga och mor och far har och har haft sin i skugga eller halvskuggigt läge.
 
Någon med tips på en "mellanstor" perenn som gillar sol (zon 1, nästan 2)?
Håller på med storrabatts-projektet och har lite mellanrum att fylla ut. Ytterst har jag satt kärleksört, i mitten står bolltistel och rudbeckia samt en mindre magnolia. Lite vid sidan av blev det höstflox och diverse lökar. Tänkte liksom köra efter konceptet litet ytterst och sedan ökad höjd in till mitten som blir högst. Svårt att förklara utan bild kanske men just nu ser den stackars rabatten så jäkla anspråkslös ut att en bild antagligen varken gör till eller från :o
Är tanken att det ska vara en höstblommande rabatt? Höjd, färg, blomningstid?

I zon 1-2 kan du ju odla nästan vadsomhelst, så det finns några hundra att välja på…
 
Jag har satt nånting men jag vet inte vad det är. Fina är de i varje fall. Visa bifogad fil 142325
Iris reticulata. Skulle kunna vara sorten ”Harmony”, men det finns flera liknande. Brukar inte bli så långlivade, så jag skulle tro att du satt dem ganska nyligen.

På tal om iris, jag har ett litet projekt med att försöka odla iris i zon 5 på sandjord, och blir lite galen på alla växter som vill ha full sol, fuktig jord och ingen vinterfukt. Finns ens sånt? Är jorden fuktig trots full sol så är den ju i regel fukthållande, och då fukten där på vintern också…

Nå, i vilket fall, är det någon som har odlingstips för Iris? I första hand då sibirica och germanica. Hur gör man med gödsling, t ex, germanica vill ju ha gödsel, men vill samtidigt inte ha jord uppepå rotstockarna som ska ligga ytligt. Hur gör man för att gödsla underifrån, så att säga? Samma problem med pioner och andra som inte vill komma för djupt.
 
Nå, i vilket fall, är det någon som har odlingstips för Iris? I första hand då sibirica och germanica. Hur gör man med gödsling, t ex, germanica vill ju ha gödsel, men vill samtidigt inte ha jord uppepå rotstockarna som ska ligga ytligt. Hur gör man för att gödsla underifrån, så att säga? Samma problem med pioner och andra som inte vill komma för djupt.
Gödsla underifrån tycker jag det är enklast att ta ett spett och göra hål som är en-två dm djupa och lägga gödsel i dom. Så gör jag med fruktträd och pion.
När jag hade hästar så lade jag i en 💩-kula i varje hål och toppade med jord.
 
Trodde ju att den här skulle dö torkdöden så satte den i jord redan i januari. Det var fint att komma hem från fjällen till årets första utslagna dahlia! I bakgrunden syns berget av snö utanför fönstret.
Ska bli intressant att se hur den här tidiga väckningen påverkat i slutet av säsongen, om den kommer blomma lika fint hela vägen till frost eller om det på något sätt blir för länge att drivas inomhus.
PXL_20240401_121119988.jpg
 
Men varför???

Vad tänker du skiljer din jord från den som du köper? Den köpta kan ju vara hur gammal som helst.

Jorden på åkarna byts ju inte - den ligger där sedan många många hundra år.

Jag förstår inte. Upplys mig.

Varenda hemsida, plantskola etc, säger att man måste använda annorlunda jord beroende på vad man planterar. Det är väl inte krångligare än att olika växter trivs i olika jordmån, lera, sand, gammal sjöbotten, surt. Eftersom det är i kruka antar jag att det är ännu viktigare att se till att det är rätt jord.

Jag odlar i små krukor på balkongen, inte friland. Ergo är det tydligen viktigt med rätt sort jord, att den inte ska ha några växt trådar och liknande. Eftersom alla här tycker att det går lika bra vad jag än använder för jord, så vad behöver jag isof för näring?
 
Varenda hemsida, plantskola etc, säger att man måste använda annorlunda jord beroende på vad man planterar. Det är väl inte krångligare än att olika växter trivs i olika jordmån, lera, sand, gammal sjöbotten, surt. Eftersom det är i kruka antar jag att det är ännu viktigare att se till att det är rätt jord.

Jag odlar i små krukor på balkongen, inte friland. Ergo är det tydligen viktigt med rätt sort jord, att den inte ska ha några växt trådar och liknande. Eftersom alla här tycker att det går lika bra vad jag än använder för jord, så vad behöver jag isof för näring?
Det funkar nog med i princip vilken näring som helst skulle jag tro. Blåkorn brukar vara bra.

Jag odlar också i krukor och återvänder jorden varje år. Men jag har gott om kompost som jag kan förbättra med. (Nåja, jag lider av konstant kompostbrist visserligen..).
 
Det ska bli -8 grader en natt snart. Kan man göra något för att skydda blomknoppar på t ex körsbär och magnolia? Eller klarar de sig ändå?
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp