Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varje år blir jag lika glad när de här kommer och varje år tänker jag på den vänliga bukefalist, som jag tyvärr inte minns namnet på, som skänkte dem till mig efter otaliga försök med köpta lökar. Tänk att det finns så vänligt folk som förgyller tillvaron för "främlingar" helt utan krav på motprestation.
1000000485.jpg
 
Varenda hemsida, plantskola etc, säger att man måste använda annorlunda jord beroende på vad man planterar. Det är väl inte krångligare än att olika växter trivs i olika jordmån, lera, sand, gammal sjöbotten, surt. Eftersom det är i kruka antar jag att det är ännu viktigare att se till att det är rätt jord.

Jag odlar i små krukor på balkongen, inte friland. Ergo är det tydligen viktigt med rätt sort jord, att den inte ska ha några växt trådar och liknande. Eftersom alla här tycker att det går lika bra vad jag än använder för jord, så vad behöver jag isof för näring?
Det enda vi använder annan jord till är rhododendron och blåbär annars vanlig jord.
 
Jag sår i min egengjorda jord i år.

Fördelar: "gratis" och näringsrik och gör så att jag har ett kretslopp på gården.

Nackdelar: skulle jag göra det riktigt rätt, så vore det bra att sålla den, döda ögräsfröna i ugnen, och blanda med lite sand för optimal bebisjord. Och jag orkar helt enkelt inte göra den processen inomhus, och snön ligger djup 😅. Så jag får nypa lite ogräs då och då, och vara lite noga med att sålla jorden med fingrarna och packa när jag gör i ordning för att så.

Olika växter (och växtsstadier) funkar bäst med olika sorters jord. Små små fröer vill ha det som det är på ytan runt deras föräldraväxter, om man ska vara petnoga.

Men det man köper på påse är mest fossil torv, sand, och syntetisk gödning, så kan man skippa det är det lika bra.
 
Gödsla underifrån tycker jag det är enklast att ta ett spett och göra hål som är en-två dm djupa och lägga gödsel i dom. Så gör jag med fruktträd och pion.
När jag hade hästar så lade jag i en 💩-kula i varje hål och toppade med jord.
Gör du dem snett under då? Eller runt? Tänker att man vill ju inte spetsa rötterna. 🫣
 
Nä det gör jag bara till såjord. Annars bryter jag bara sönder rötterna.

Men jord full med rötter som stått i balkonglåda i flera år är nog torr och näringsfattig. Ska man återanvända den ska den nog blandas med rejält med kompost.

Jag har ingen tillgång till gödsel så vilken gödsling ska jag använda?
 
Nä det gör jag bara till såjord. Annars bryter jag bara sönder rötterna.

Men jord full med rötter som stått i balkonglåda i flera år är nog torr och näringsfattig. Ska man återanvända den ska den nog blandas med rejält med kompost.
Jag blandar upp med vatten i torr jord.
 
Är tanken att det ska vara en höstblommande rabatt? Höjd, färg, blomningstid?

I zon 1-2 kan du ju odla nästan vadsomhelst, så det finns några hundra att välja på…
Hade velat ha något som blommar tidigare också. Det är ett ganska så sent gäng som flyttat in hittills. Förutom Magnolian då.
 
Jag har ingen tillgång till gödsel så vilken gödsling ska jag använda?
Kiss har du väl tillgång till? Annars tex pelleterad hönsgödsel.

Tillägg: när jag bott i lägenhet har jag plockat klippt gräs från grönytor där det lämnas kvar (efter ök). Det passar ffa under säsong, inte för att gödsla upp jorden inför plantering.
 
Kompost först och främst. Alltså multnat växtmaterial. Finns att köpa på påse om det är ditt enda alternativ.

Sen under säsongen, beroende på vad du odlar, så behövs gödning. Tomater tillexempel vill ha massor av gödning.

Kollar och det är mest kompoststartare och stora säckar kompost som kostar över 1000.
 
Det ska bli -8 grader en natt snart. Kan man göra något för att skydda blomknoppar på t ex körsbär och magnolia? Eller klarar de sig ändå?
Jag har inte provat själv men känner en person som använder en liten eld i skottkärra under trädet, eller många värmeljus i skottkärra under trädet med gott resultat (för knopparna, något sämre för sömnen :cool: )
 
Varje år blir jag lika glad när de här kommer och varje år tänker jag på den vänliga bukefalist, som jag tyvärr inte minns namnet på, som skänkte dem till mig efter otaliga försök med köpta lökar. Tänk att det finns så vänligt folk som förgyller tillvaron för "främlingar" helt utan krav på motprestation.
Visa bifogad fil 142353
Samma här också med mina buke-fröer till gullvivor som jag fick för ett par år sedan :love: De är så otroligt fina små färgklickar lite här och var på gården
 
Gör du dem snett under då? Eller runt? Tänker att man vill ju inte spetsa rötterna. 🫣
Både och, snett under typ buskar (pionen och när jag nyplanterat bärbuskar mm) och runt om på träd (där är jag ganksa långt ut från stammen, typ 3/4-delar av kronans bredd).
Att jag använder ett spett istället för ett smalare verktyg är just för att spetten är ändå ganska trubbiga, så rötter mer eller mindre glider undan, *peppar-peppar*, men hittills så har jag inte åsamkat någon skada på någon växt med denna metod ;)
 
Jag har inte provat själv men känner en person som använder en liten eld i skottkärra under trädet, eller många värmeljus i skottkärra under trädet med gott resultat (för knopparna, något sämre för sömnen :cool: )
Oj, det var lite väl ambitiöst. Fiberduk på just magnolian kanske jag skulle orka med, den är bara ett år så inte så stor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp