Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Squash behöver cirka en kvadratmeter i utrymme så det kan vara bra att ha det i åtanke. Jag hade squash i stora krukor i somras och det gick inte så jättebra. Det kan i och för sig också ha berott på att det regnade så mycket i somras. Eller att jag gödslade för lite. (Fast jag tyckte jag gav mycket gödsel.)
Jag hade zucchini i krukor ett år, det gick alldeles utmärkt. 😊 Dock brukar 2 per pallkrage vara mer lagom!
 
Squash behöver cirka en kvadratmeter i utrymme så det kan vara bra att ha det i åtanke. Jag hade squash i stora krukor i somras och det gick inte så jättebra. Det kan i och för sig också ha berott på att det regnade så mycket i somras. Eller att jag gödslade för lite. (Fast jag tyckte jag gav mycket gödsel.)
Okej! Tack, det är definitivt bra att veta.
 
Jag har inte ens bestämt vad eller hur mycket jag ska odla i år. Behöver tömma ett helt hus under våren inför försäljning (inte mitt eget) så det är oklart vad jag kommer orka. Men tänkte i alla fall förodla lite "måste ha", dvs paprika, jätteverbena, se om mina dahlior överlevt eller hur många nya jag ska köpa osv. Ska verkligen försöka följa mina anteckningar från tidigare år. (Dvs "Ha inte så FÖRBANNAT mycket krukor nästa år!!!!"). Men jag brukar alltid tänka att personen som skrev dom där anteckningarna har säkert fel. 🤷😂
 
10 per planta?! :eek: Jag var glad med typ tre-fyra per planta år tre... kanske jag som gör nåt fel? För lite gödsel? Täcker med löv och lite gräsklipp och ger lakvatten någon gång ibland. De blir fyra år nästa år och vi har inte vågat plocka en endaste liten sparris än

(Edit: har också Erasmus och nån grön som jag inte kommer ihåg namnet på)
Mina är också ganska ynkliga, från år 3 har dom gett kanske 5-6 st per planta (dom är nog inne på 6e året nu) så 3e och 4e året var jag glad, men sen stannade dom av. Dom får inte hästgödsel längre, om det kan ha betydelse, eftersom jag inte har några hästar längre :down:
 
Mina är också ganska ynkliga, från år 3 har dom gett kanske 5-6 st per planta (dom är nog inne på 6e året nu) så 3e och 4e året var jag glad, men sen stannade dom av. Dom får inte hästgödsel längre, om det kan ha betydelse, eftersom jag inte har några hästar längre :down:
Du har ingen ridskola eller stall inärheten? Ridskolan kastar typ dyngan efter en om man frågar.
 
10 per planta?! :eek: Jag var glad med typ tre-fyra per planta år tre... kanske jag som gör nåt fel? För lite gödsel? Täcker med löv och lite gräsklipp och ger lakvatten någon gång ibland. De blir fyra år nästa år och vi har inte vågat plocka en endaste liten sparris än

(Edit: har också Erasmus och nån grön som jag inte kommer ihåg namnet på)
Jag har följt instruktionerna från Österlensparris vad gäller förberedelse av sparrislandet och gödning för första året. Det var gödsel vid plantering och sedan en gång till vill jag minnas. Men det var också superfina plantor, stora och med massor av rötter! Sedan har jag sandig jord (ultimat för sparris) och grävde landet i soligaste hörnet. Håller tummarna för att dina tar sig! Kanske gödsla med något rejälare tidigt i vår? Jag körde på blandning av pelleterat hönsgödsel och algomins högsta PK-gödsel, prunkande trädgård hette den. Landet etablerades med hästgödsel, kompost och bokashijord.

Edit: längre ner på den här sidan finns instruktionerna som jag följt: https://www.sparris.se/plantor/
 
Senast ändrad:
Mina är också ganska ynkliga, från år 3 har dom gett kanske 5-6 st per planta (dom är nog inne på 6e året nu) så 3e och 4e året var jag glad, men sen stannade dom av. Dom får inte hästgödsel längre, om det kan ha betydelse, eftersom jag inte har några hästar längre :down:
Jag tror på mer fosfor-kalium! Exempelvis Prunkande trädgård från algomin. Fosfor är jätteviktigt för alla övervintrande växter med stora rotsystem.
 
Jag har följt instruktionerna från Österlensparris vad gäller förberedelse av sparrislandet och gödning för första året. Det var gödsel vid plantering och sedan en gång till vill jag minnas. Men det var också superfina plantor, stora och med massor av rötter! Sedan har jag sandig jord (ultimat för sparris) och grävde landet i soligaste hörnet. Håller tummarna för att dina tar sig! Kanske gödsla med något rejälare tidigt i vår? Jag körde på blandning av pelleterat hönsgödsel och algomins högsta PK-gödsel, prunkande trädgård hette den. Landet etablerades med hästgödsel, kompost och bokashijord.

Edit: längre ner på den här sidan finns instruktionerna som jag följt: https://www.sparris.se/plantor/
Tack för tips!
 
Vi har fått gamla fönster som ska bli växthus så jag hoppas kunna få till tomater och gurka, kanske zucchini.

Morötter, får man bäst resultat på friland eller i pallkragar? Vi har ca 1000kvm så det finns plats att gräva land.
 
Vi har fått gamla fönster som ska bli växthus så jag hoppas kunna få till tomater och gurka, kanske zucchini.

Morötter, får man bäst resultat på friland eller i pallkragar? Vi har ca 1000kvm så det finns plats att gräva land.
Jag får inga morötter på friland jag ser att de kommer upp nätt och jämnt men sen försvinner de spårlöst jag misstänker starkt sniglarna :mad:
Så morötter odlar jag i pallkragar
 
Vi har fått gamla fönster som ska bli växthus så jag hoppas kunna få till tomater och gurka, kanske zucchini.

Morötter, får man bäst resultat på friland eller i pallkragar? Vi har ca 1000kvm så det finns plats att gräva land.

Zucchini och morötter tror jag trivs bäst på friland! Och då bor jag ändå i zon 5.

Jag tror att jordtypen reglerar det där en del. :) Här har vi tung lerjord, och dessutom berg under på sina ställen vilket gör jordlagret tunt, så jag kör i dubbla pallkragar! Får superfina morötter varje år!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp