Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Hur har ni era paprikor ståendes nu i början ? Ändrar ni nått beroende på hur mycket som kommer upp?

Med värmematta och växtljus. Beroende på inomhustemperaturen tar jag bort värmemattan för att de inte ska skjuta iväg alltför mycket vartefter de gror. Men vi har det väldigt svalt inomhus vintertid, så det händer att jag behöver stötta med värme för att de inte ska avstanna helt.
 
Med värmematta och växtljus. Beroende på inomhustemperaturen tar jag bort värmemattan för att de inte ska skjuta iväg alltför mycket vartefter de gror. Men vi har det väldigt svalt inomhus vintertid, så det händer att jag behöver stötta med värme för att de inte ska avstanna helt.
Tack! Har ju mattor kvar sen ödlorna och ormarna. Borde fungera, har väldigt varmt inne för tillfället. Är tydligen allt eller inget.
 
Tack! Har ju mattor kvar sen ödlorna och ormarna. Borde fungera, har väldigt varmt inne för tillfället. Är tydligen allt eller inget.

De funkar utmärkt, men om du har väldigt varmt inne så kanske det är överflödigt? Ett extraljus hade jag satsat på, vi har inte tillräckligt många soltimmar än på länge här i Sverige för frösådd egentligen.
 
Jag ska minimera allt vad förodling heter i år, orkar inte ha plantor överallt. Tomater kommer jag så, men resten blir direktsådd ute istället. Det som inte tar sig får jag vara utan helt enkelt, är ändå kass på att gulla med små plantor.

Det jag ser mest fram emot med 2024 är att se om alla nya plantor från 2023 klarat vintern. Jag hoppas verkligen det, men är lite orolig för vissa (t ex valnötsträdet och bräkenmahonian).

Sen ska jag fixa vidare i och runt min damm, samt anlägga gångar (med flis tror jag) och avveckla delar av gräsmattan för att göra trädgården mer lättjobbad i framtiden.
 
Jag blev lite sugen på att odla svamp förresten. Tog ner en björk i somras så har färsk ved att plantera i.

Någon som testat? Tyvärr vet jag inte hur de olika svamparna man kan köpa mycel till smakar, kanske måste köpa i mataffären och provsmaka först 🤔.
 
Jag hade bra framgång med potatisen i pallkragar i år så tänkte utöka den 2024! Har ett bra ställe i trädgården som aldrig blir nåt annat som jag tänkte gräva ut och ha riktigt potatisland, och använda palllkragarna till nåt annat.

Sen ska jag köpa fler rosenbuskar, mina Ingrid Bergman trivs utmärkt längs kanten på verandan men förlorade några andra buskar jag planterade så de vill jag ersätta 😍
 
Jag hade bra framgång med potatisen i pallkragar i år så tänkte utöka den 2024! Har ett bra ställe i trädgården som aldrig blir nåt annat som jag tänkte gräva ut och ha riktigt potatisland, och använda palllkragarna till nåt annat.

Sen ska jag köpa fler rosenbuskar, mina Ingrid Bergman trivs utmärkt längs kanten på verandan men förlorade några andra buskar jag planterade så de vill jag ersätta 😍
Meeen nu vill jag ju ha Ingrid Bergman oxå. :love:
 
Har jag förstått rätt att hortensia är en bra växt att sätta där det blir lite skuggigt? Ena sidan av vår veranda är skuggig nästan hela dagen och tänkte det kunde vara fint med hortensiabuske där
 
Jag blev lite sugen på att odla svamp förresten. Tog ner en björk i somras så har färsk ved att plantera i.

Någon som testat? Tyvärr vet jag inte hur de olika svamparna man kan köpa mycel till smakar, kanske måste köpa i mataffären och provsmaka först 🤔.
Den björken är för gammal. Har för mig att veden inte ska vara helt färsk men inte heller för gammal. En månad efter fällning ska vara bra att ympa in svamp i stocken.
 
Den björken är för gammal. Har för mig att veden inte ska vara helt färsk men inte heller för gammal. En månad efter fällning ska vara bra att ympa in svamp i stocken.
Yes. Minst 2 veckor stod det i mina instruktioner, för att trädets försvar mot svampar skulle ha minskat tillräckligt. Grejen är att svampar är fantastiska krigsmaskiner så när de väl etablerat sig dödar de nytt mycel som ympas in, så det är en kort period när trädet är utan svamp men också utan försvar som det ska ske.
 
Yes. Minst 2 veckor stod det i mina instruktioner, för att trädets försvar mot svampar skulle ha minskat tillräckligt. Grejen är att svampar är fantastiska krigsmaskiner så när de väl etablerat sig dödar de nytt mycel som ympas in, så det är en kort period när trädet är utan svamp men också utan försvar som det ska ske.
Hm, hur lång tid är max då? Kollade mina bilder och den är nedsågad den 9:e september. Den har förvarats i ett förråd utomhus sen den togs ner om det spelar någon roll (tänkt till ved men bara uppsågad i stockbitar än).
 
2023 var ett rätt kasst odlingsår p.g.a. ingen ork. Jag fick inga träd eller buskar planterade. Tomaterna ruttnade bort, spenaten gick i blom och melonerna dog. Utöver det så klarade inte persikan 'Frost' och hjärtvalnöten 'Kalmar' första vintern här,

Däremot så klarade äkta kvitten 'Vranja' sin första vinter här. Det gjorde även bixbyvalnöten 'Kenworthy' (köpt som grå valnöt). Nyplanterade persikan 'Riga' överlevde också sin första vinter. Jag hann dock inte skörda en enda persika innan allt var övermoget och hade trillat av.

Frösådden av valnöt gick lite så där också. Bara en av elva nötter grodde. Jag kan ha varit ojämn med vattningen, men ger nötterna en vinter till innan jag kastar dem.

Nyligen sådde jag spansk körvel, lungrot och luktviol. De är utkastade på verandan och jag hoppas de gror nästa år. Dessvärre har jag inte gjort i ordning någon plats i skogsträdgården för dem. Så jag kommer att rensa mitt grönsaksland och sätta dem där om de nu gror, i väntan på något bättre. Min strandkål som bor i kruka inne i verkstan ska också planteras ut där om de nu överlever.

Planen för 2024 är också att täcka marken i skogsträdgården med marktäckväv. Det där med att täcka med en massa lager kartong och tjockt lager organiskt material funkar inte så bra. Kvickroten tar sig igenom om man inte är där varje vecka och täcker på nytt. Och det gör ju inte jag.

Jag kommer också att plantera ut klibbalar och ett par hasselnötsbuskar jag köpt och vinterförvarar i min farstu. Orkade inte plantera dem när de kom i början av november.

Jag drömmer också om att skaffa mullbär, men kan inte riktigt bestämma mig för var den ska planteras.

Sen har jag köpt lite fröer från Skogsträdgårdens växter och Impecta. Fröerna från den förstnämnda har inga såanvisningar mer än att det står om fröerna bör stratifieras eller kan direktsås. Spännande. Man får chansa. Jag tänkte odla brytsockerärter i år också. Och så lite perenner.
 
Finns det något särskilt du satsar på 2024?
Fler paprikaplantor. Jag kan inte äta paprika, men ungarna älskar det.
Sen tomater och bara en sorts gurka.

Vad tar du med dig för lärdomar från 2023?

Att inte sätta frön för tidigt och istället vänta så det blir varmt i växttunneln innan jag försår gurka tex.
Att majs aldrig tycks bli bra här, så kommer nog inte köpa det som frön.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp