Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Halloj gänget. Jag har genom samboskap blivit med trädgård och är nu lite intresserad av att odla i året som kommer. Har köpt lite bivänliga blommor som ska sås men vill gärna testa på lite grönsaker också. Finns det några som kanske är lite mer nybörjarvänliga än andra?
 
Svar från Sveriges Radio om nedläggningen av Odla i P1


Tack för att du kontaktar oss.

Vi beklagar självklart nedläggningen av Odla med P1. Det handlar dels om att Sveriges Radio behöver minska sina kostnader men i det här fallet också om förändringar i organisationen som innebär att vi måste effektivisera.

Vi kommer erbjuda P1-lyssnarna ett nytt program om odling; Trädgården med Pernilla Månsson Colt och John Taylor, som tar upp ungefär samma frågor och följer odlingssäsongen så som Odla har gjort och som tidigare endast erbjudits som podd. Dessutom kommer Vetenskapsradion fortsätta att bevaka forskning och nyheter kring odling och växtlighet i sina program.

Sista säsongen av Odla 2023 avslutades i september. Maj-Lis Petterssons medverkan avslutas också efter många förtjänstfulla år. Maj-Lis, som är 76 år, är inte anställd på Sveriges Radio och har många andra engagemang.

Nu blir det John Taylor som svarar på lyssnarnas frågor. John Taylor är utbildad trädgårdsmästare med en lång rad trädgårdsprojekt på sin meritlista. Han medverkar även i SVT sedan lång tid tillbaka, han skriver och föreläser och i sitt yrkesliv har han också bland annat ägnat sig åt Malmö Slottsträdgård och Tjolöholms slottsträdgård.

Säsongen för Trädgården med Pernilla och John startar under våren vid ungefär samma tidpunkt som Odla har sänts. Exakt sändningstid är inte fastställd ännu. Vill du veta mer om bakgrunden till de förändringar som väntar kan du läsa på Sveriges Radio-bloggen, där vår VD och programdirektörer förklarar, se här: https://sverigesradio.se/sverigesradiobloggen

Tack för att du hör av dig och för att du lyssnar!

Önskar ett gott nytt år!

Med vänlig hälsning
Lyssnarservice
 
Halloj gänget. Jag har genom samboskap blivit med trädgård och är nu lite intresserad av att odla i året som kommer. Har köpt lite bivänliga blommor som ska sås men vill gärna testa på lite grönsaker också. Finns det några som kanske är lite mer nybörjarvänliga än andra?

Det gör det. :) Vad för grönsaker brukar ni äta till vardags? Det är lättast att utgå ifrån, så att man vet vad man ska göra av det man skördat.
 
Det gör det. :) Vad för grönsaker brukar ni äta till vardags? Det är lättast att utgå ifrån, så att man vet vad man ska göra av det man skördat.
Vi brukar inte äta så himla mycket grönsaker men jag vill gärna ändra på det. Det blir mest tomat och gurka. Från mammas land äter jag gärna både morötter och rädisor.
 
Sparris ja! Jag ser mycket fram emot vårens första skörd. Satte 15 plantor förra året, under sommaren kom det upp nära 10 st per planta. Men eftersom det endast var tvååriga plantor fick jag inte skörda en enda. Men i år blir det smakprover!
Sorterna jag valde var Ginjlim, Erasmus (lila) och Primaverde. Beställde från Österlensparris, rekommenderar varmt! Min svärmor har också sparris från dem, de är snart på år 15 och levererar mängder.
 
Vi brukar inte äta så himla mycket grönsaker men jag vill gärna ändra på det. Det blir mest tomat och gurka. Från mammas land äter jag gärna både morötter och rädisor.

Hur ska ni odla? Pallkrage, bäddar, växthus? Det styr en del när man väljer sorter, särskilt tomat och gurka som gärna vill ha växthus om man inte ser till att köpa särskilda sorter för friland. Sallat, rädisor, squash och dylikt är lätt att så och sköta om, med noteringen att sallat och rädisor passar tidigt och sent i säsongen, inte när det är som allra varmast, då går de lätt i blom istället. De vill även ha mycket vatten, vilket man också bör fundera över - ska man kånka vattenkanna (man behöver alltid vattna mer än vad man tror!) eller titta på någon form av bevattning? Blir både enklare och roligare att odla om man gör ett ordentligt grundarbete. :)
 
Vi brukar inte äta så himla mycket grönsaker men jag vill gärna ändra på det. Det blir mest tomat och gurka. Från mammas land äter jag gärna både morötter och rädisor.
Jag har odlat slanggurka och tomater i tomatkrukor med spalje de senaste två åren. Oslagbart goda jämfört med köpta! Jag satte fyra krukor av varje och det försörjde familjen i två månader. Som @Fruentimber säger så bör man tänka till gällande vattningen.
 
Sparris ja! Jag ser mycket fram emot vårens första skörd. Satte 15 plantor förra året, under sommaren kom det upp nära 10 st per planta. Men eftersom det endast var tvååriga plantor fick jag inte skörda en enda. Men i år blir det smakprover!
Sorterna jag valde var Ginjlim, Erasmus (lila) och Primaverde. Beställde från Österlensparris, rekommenderar varmt! Min svärmor har också sparris från dem, de är snart på år 15 och levererar mängder.
10 per planta?! :eek: Jag var glad med typ tre-fyra per planta år tre... kanske jag som gör nåt fel? För lite gödsel? Täcker med löv och lite gräsklipp och ger lakvatten någon gång ibland. De blir fyra år nästa år och vi har inte vågat plocka en endaste liten sparris än

(Edit: har också Erasmus och nån grön som jag inte kommer ihåg namnet på)
 
Fått lite fröer i jul som ska sås här efter nyår, chili, paprika och microtomater bland annat. Tomaterna har jag tänkt ha inne i fönstret sedan för tidig skörd. 😁

Väntar otåligt på blomsterlandets årliga kampanj med 50% på fröer, brukar väl vara i februari om jag inte minns fel? 🤔

Ska också klicka hem några nya dahliaknölar, var första året med dahlior (från knöl) för mig i år och nu är jag fast! 😍
 
Hur ska ni odla? Pallkrage, bäddar, växthus? Det styr en del när man väljer sorter, särskilt tomat och gurka som gärna vill ha växthus om man inte ser till att köpa särskilda sorter för friland. Sallat, rädisor, squash och dylikt är lätt att så och sköta om, med noteringen att sallat och rädisor passar tidigt och sent i säsongen, inte när det är som allra varmast, då går de lätt i blom istället. De vill även ha mycket vatten, vilket man också bör fundera över - ska man kånka vattenkanna (man behöver alltid vattna mer än vad man tror!) eller titta på någon form av bevattning? Blir både enklare och roligare att odla om man gör ett ordentligt grundarbete. :)
Hmm okej. Grannen har en bädd jag eventuellt kan få vara med på i ett hörn. Annars hade jag tänkt pallkrage och om möjligt krukor inne på den inglasade altanen. Sen får det nog bli vattenkanna i alla fall första året innan jag vet om jag tycker det är kul eller ej. Sallat, rädisor och squash får det nog bli i alla fall, tack!
 
Hmm okej. Grannen har en bädd jag eventuellt kan få vara med på i ett hörn. Annars hade jag tänkt pallkrage och om möjligt krukor inne på den inglasade altanen. Sen får det nog bli vattenkanna i alla fall första året innan jag vet om jag tycker det är kul eller ej. Sallat, rädisor och squash får det nog bli i alla fall, tack!
Squash behöver cirka en kvadratmeter i utrymme så det kan vara bra att ha det i åtanke. Jag hade squash i stora krukor i somras och det gick inte så jättebra. Det kan i och för sig också ha berott på att det regnade så mycket i somras. Eller att jag gödslade för lite. (Fast jag tyckte jag gav mycket gödsel.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp